درمان ناباروری به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند
کد خبر: 3813279
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳

درمان ناباروری به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

گروه اجتماعی - سرپرست مرکز فوق تخصصی درمان ناباروی جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی گفت: یکی از مشکلات خانواده در مراجعه به مرکز درمان ناباروری وجود تعرفه‌هاست، هرچند تعرفه‌ها رقم مناسبی است، اما بازهم برخی خانواده‌ها مشکلاتی برای تأمین هزینه‌ها دارند و اگر بیمه‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیرین کمک کنند، قطعاً بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، چراکه درمان ناباروری به کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه طلاق کمک می‌کند.

ثبت 191 مورد باروری مثبت در جهاددانشگاهی استان مرکزی/ درمان ناباروری به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد طالبی، سرپرست مرکز فوق تخصصی درمان ناباروی جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی امروز، 30 اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات جهاددانشگاهی استان برگزار شد گفت: با توجه به مشکلات ناباروری در استان و ادای دین خود در راستای عملی کردن سیاست‌های کلی جمعیتی مدنظر مقام معظم رهبری جهاد‌دانشگاهی در سال 93 اقدام به راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری کرده است.
وی تصریح کرد: در حوزه عملیاتی کردن منویات رهبری در حوزه سیاست‌های کلی جمعیتی آمادگی خود را بیش از قبل جهت رفع مشکلات در این حوزه اعلام می‌کنیم. از زمان تأسیس این مرکز با در اختیار داشتن تجهیزات به‌روز و نیروهای متخصص تاکنون خدمات خوبی در حوزه جمعیتی و رفع مشکلات ناباروری صورت گرفته است.
طالبی از 191 مورد باروری مثبت در فرایند درمان خبرداد و افزود: تعدادی از مراجعه کنندگان از طریق دارو و مشاوره ابتدایی درمان می‌شوند اما تعدادی دیگر از روش‌های علمی در قالب جراحی همچون IUI و IVF موفق به بارداری شدند. خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های موجود تلاش خوبی برای رفع مشکلات مردم صورت گرفته است.
وی از زحمات و همراهی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اراک تقدیر کرد و گفت: یکی از مشکلات خانواده در مراجعه به مرکز درمان ناباروری وجود تعرفه‌هاست، هرچند تعرفه‌ها رقم مناسبی است اما بازهم برخی خانواده‌ها مشکلاتی برای تأمین هزینه‌ها دارند اگر بیمه‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیرین کمک کنند قطعا بسیاری از مشکلات رفع می‌شود چراکه درمان ناباروری به کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه طلاق کمک می‌کند.
طالبی با تأکید بر اینکه در حوزه درمان ناباروران جای خالی خیرین احساس می‌شود، اظهار کرد: گاه مراجعه کنندگان به دلیل مشکلات اقتصادی دیر به مرکز مراجعه می‌کنند که به تأخیر افتادن این مهم خدمات درمانی را سخت می‌کند.
سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی گفت: ما در ادامه روند خدمت‌رسانی صادقانه خود و به مناسبت فرا‌رسیدن روز ملی جمعیت، در صدد هستیم تا بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سوم خرداد ماه سال جاری، فرایندهای ابتدایی درمان و مشاوره مراجعه کنندگان را به صورت کاملا رایگان انجام دهیم.
به گزارش ایکنا؛ دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده، مسئول آزمایشگاه جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی هم در این نشست بیان کرد: ایران در سال‌های اخیر توانسته موفقیت‌های چشمگیری را در دستیابی به فناوری و تکنولوژی درمان زوجین نابارور بدست آورد، وجود نیروهای متخصص و هزینه‌های پایین درمان، باعث شده است زوج‌هایی از خارج کشور برای طی کردن مراحل درمان ناباروری خود، به ایران سفر کنند. مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی، مرکزی پیشرو بوده و توانسته است با بکارگیری نیروهای زبده و استفاده از شیوه‌های نوین درمان، خدمات خوبی را در سالیان گذشته به مراجعه کنندگان ارائه دهد.
وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد فرایندهای درمانی از صفر تا صد درصد به صورت کاملا مستقیم در این مرکز انجام می‌شود، بررسی نتایج بدست آمده از فرایندهای درمانی نیز، حاکی از عملکرد مثبت این مرکز دارد. وجود چنین مرکزی در استان نعمتی برای مردم استان و استان‌های همجوار به شمار می‌آید و سبب شده است تا بسیاری از افراد ساکن در این منطقه با صرف کمترین هزینه‌های درمانی بتوانند، روند درمان خود را به اتمام برسانند.
غفاری‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر در این مرکز آزمایشگاه‌های جنین شناسی، آندرولوژی، تشخیص طبی، اتاق‌های عمل پیشرفته و مرکز مشاوره تخصصی، برای تکمیل فرایندهای درمانی فعال هستند و در فرایندهای اهدا، از جمله اهدای جنین یا رحم جایگزین، مددکارانی مشغول ارائه خدمات درمانی به مراجعین هستند. خوشبختانه برای اولین بار در استان، ما توانستیم درمانی را با استفاده از رحم جایگزین که منجر به بارداری شده است، به انجام برسانیم و در حال حاضر نیز 2 مورد به این شیوه در حال طی کردن مراحل بارداری خود هستند.
غفاری‌زاده گفت: انجام فرایندهای درمانی پیشرفته مستلزم داشتن تکنولوژی و فناوری‌های نوین است، خوشبختانه ما هم اکنون این توانایی را داریم که پیشرفته‌ترین خدمات درمان ناباروری را به زوجین مراجعه کننده ارائه دهیم و در آینده نزدیک نیز در نظر داریم با تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و راه‌اندازی بخش ژنتیک، قسمت دیگری از این فرایندهای درمانی را برعهده بگیریم.
وی بیان کرد: فرایند فریز و نگه‌داری گامت و جنین، به عنوان فرایندی پیچیده، نیازمند وجود فضاهای لازم برای این امر هستند، بیش از 90 درصد کسانی که وارد فرایندهای پیچیده درمان می‌شوند، نیازمند فریز و نگهداری جنین خود هستند که خوشبختانه این فضای نگهداری هم اکنون در مرکز جهاد‌دانشگاهی وجود دارد و از این بابت نیازی به مراجعه به سایر مراکز درمانی نیست.
وی عوامل زیست‌محیطی، شرایط شغلی، افزایش سن ازدواج و بارداری، تغذیه نامناسب و... را از مهم‌ترین دلایل افزایش ناباروری در بین زوج‌های ایرانی برشمرد و ادامه داد: عوامل بسیاری امروزه موجب شده‌اند که میزان ناباروری در کشور ما از میانگین جهانی بیشتر باشد و با توجه به نتایج تحقیقات بدست آمده در سطح کشور، هم اکنون از هر 5 زوج، یک زوج نابارور است. با توجه به شرایط خاص استان مرکزی، از جمله وجود آلودگی‌های شیمیایی، آمار ناباروری در استان اندکی از میانگین کشوری بیشتر است و بر این اساس باید عوامل بروز ناباروری در استان بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت، مرکزی در زمینه درمان ناباروری موفق است که بتواند حداقل 20 درصد از مراجعین خود را به سمت بارداری مثبت هدایت کند که خوشبختانه از این حیث، مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی، توانسته است در حدود 30 تا 40 درصد از مراجعین خود را به نتایج مطلوب رساند.
غفاری‌زاده تصریح کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای مراجعین، شامل افرادی که تابعیت ایرانی ندارند، نمی‌شود، مجموعه درمانی جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی از چند سال پیش سعی داشته است تا فرایندهای درمانی خود را در حوزه‌های مختلف از جمله ناباروری، بیماری‌های پوستی و... به وسیله سلول‌های بنیادین انجام دهد، اما از آنجاکه به دلیل برخی از مشکلات موجود، روند استفاده از این سلول‌ها در سطح کشور با کندی همراه شده است، این مرکز نیز در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری نداشته است.
مسئول آزمایشگاه جنین‌شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی اظهار کرد: حدود 30 تا 40 درصد از مراجعین، ناباروری ثانویه دارند، ناباروری‌ها در بیش از 80 درصد موارد، با ممارست و انجام فرایندهای درمانی لازم، مشکلات ناباروری برطرف می‌شود. 10 درصد از موارد با اهدا و 10 درصد دیگر نیز با استفاده از درمان‌های ژنتیکی می‌توانند به نتیجه برسند. در واقع بیش از 80 درصد از مراجعین، سخت‌بارور هستند که با اتمام فرایندهای درمانی خود می‌توانند به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.
انتهای پیام

captcha