وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها
کد خبر: 3815415
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
در دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک مطرح شد؛

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همزمان با ماه رمضان دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک به میزبانی شعبه مرکزی خبرگزاری ایکنا با حضور علی‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک در خانه ملت و عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس و جمعی از مسئولان در سالن جلسات جهاد‌دانشگاهی استان برگزار شد.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، همزمان با ماه مبارک رمضان دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک به میزبانی شعبه مرکزی خبرگزاری ایکنا با حضور علی‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت و عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس، در سالن جلسات جهاد‌دانشگاهی استان برگزار شد.

در این جلسه مسعود شهرجردی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، سید‌مجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی آقایان صابری‌نسب، شهسواری، مشیری‌راد، معصومی‌پویا، جدیدی، قاسمی و سعیدی، مدیران مؤسسات قرآنی همچون مجتبی سعیدی، مدیر مؤسسه مهد رهروان ولایت و عین‌القضاتی، مدیر موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک و مدیرعامل اتحادیه مدغم و تشیعی‌فرد داور مسابقات قرآن حضور داشتند.

دیدار بهاری با تلاوت قاری برجسته استان مرکزی، استاد مجید جدیدی آغاز شد و پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی مسعود شهرجردی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت: خبرگزاری ایکنا به عنوان رسانه تخصصی در حوزه قرآن کریم نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) برعهده دارد.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

وی تصریح کرد: خبرگزاری ایکنا از آغاز فعالیت 15 ساله خود تاکنون تلاش کرده است ضمن پوشش رخدادهای قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی بتواند با نگاه قرآنی به مسائل روز جامعه نسبت به پرداخت سوژه‌های خبری اهتمام ورزد؛ از این‌رو خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی رسالت جریان‌سازی خبری در حوزه قرآن و دین را برای خود تعیین کرده و این مهم در این شعبه به خوبی صورت گرفته است.

نقش ایکنا در تحقق اهداف قرآنی
شهرجردی اظهار کرد: ایکنا در راستای نقش مهم خود سعی دارد برنامه‌ریزی منسجمی در تحقق اهداف قرآنی انقلاب اسلامی داشته باشد؛ لذا این دیدار را با هدف بررسی نقش جامعه قرآنی در تحقق اهداف مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، واکاوی فعالیت‌های قرآنی استان در به ثمر رساندن اهداف انقلاب، نقش رسانه و فضای مجازی در پیشبرد مبانی دینی، علل عدم استقبال نسل جوان از برنامه‌ها و محافل قرآنی برگزار کرده است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در این بخش از نشست به آیه 30 از سوره مبارکه «فرقان» که می‌فرماید؛ «وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» استناد کرد و گفت: برای پرداختن به گام دوم انقلاب باید ساعت‌ها وقت گذارد و آقای قرائتی نیز شرحی بر بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن ارائه داده است.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

لزوم افزایش بودجه قرآنی کشور
وی تصریح کرد: قصدم این نیست که بگویم مهجوریتی که قرآن در زمان حضرت رسول(ص) داشته است در حال حاضر نیز دارد اما واقعیت این است که اگر مباحث اعتبارات فعالیت‌های قرآنی در مجلس را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که از سال 93 به این طرف ظاهراً 200 میلیارد تومان اعتبار قرآنی را در مجلس مصوب کردند که این رقم از آن زمان تا‌کنون اصلا اختصاص پیدا نکرده است و در سال 97 نیز با تمامی مشکلات این اعتبارات اختصاص پیدا نکرده است، گویا در بودجه سال 98 نیز در ابتدای امر گفتند بودجه فعالیت‌های قرآنی 40 میلیارد تومان است، بعدها اعلام کردند 100 میلیارد و ظاهراً 27 میلیارد تومان اعتبارات قرآنی را بیشتر قرار ندادند که ما بسیار امیدواریم این رقم اصلاح شود، گویا آقای نوبخت قول بهتر شدن این اعتبار را دادند و امید است این اتفاق بیفتد، با توجه به وضعیتی که امروز از نظر آسیب‌های اجتماعی در جامعه داریم؛ لذا نگاه به قرآن در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی باید جدی‌تر دنبال شود.

حجت‌الاسلام سرلکیان با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی بر پایه عدالت، معنویت، عقلانیت و عزت برپا شده است به آیه 50 سوره «مائده» که می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» و آیه 38 سوره «شوری»، «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی با حاکمیت این دو آیه دین و دنیا را در کنار هم قرار داده است و به هر دوی این موارد عمل می‌شود اما فشارهایی که بر مردم حاکم شده و از اول انقلاب هر روز به نوعی از سوی دشمنان اعمال شده است نشان داده که مردم به خوبی پای انقلاب ایستاده‌اند و به وظایف خود به خوبی عمل کردند، اگر دل‌زدگی هم در پاره‌ای از موارد اتفاق افتاده است قطعاً از روی‌گردانی برخی مسئولان از ارزش‌های دینی و الهی بوده است نه مردم. واقعیت این است در حال حاضر مباحث قرآنی در وضعیت خوبی قرار نداشته و حمایت‌های خوبی هم نمی‌شود.

جای خالی خیّرین در حوزه فعالیت‌های قرآنی
این مقام مسئول اضافه کرد: درست است که مشکلات و مباحث وجود دارد ولی ماه رمضان اوج فعالیت‌های قرآنی است و برنامه‌های قرآنی در این ماه همچون سال‌های قبل برگزار می‌شود، اگر قرار است کار قرآنی انجام شود باید اقدامات مؤثرتری صورت گیرد، واقعیت این است که فعالیت‌های زیربنایی و اساسی در این بخش اتفاق نیفتاده است کارهای خوبی به برکت انقلاب انجام شده است اما اتفاقات، اتفاقات خوبی نیست، ادارات و دستگاه های مختلف فرهنگی نیز اعتبارات خوبی در زمینه قرآنی ندارند و شاید تقصیر هم برعهده ما باشد که نتوانستیم زمینه حضور خیرین قرآنی را برای ورود به این عرصه باز کنیم تا اینکه آنان در این زمینه همچون زمینه‌های دیگر کار خود را به خوبی انجام دهند.

سطح دانش خانواده‌های قرآنی را افزایش دهیم
حجت‌الاسلام سرلکیان بیان کرد: اگر ما بنشینیم و تنها به ارائه گزارش عملکردی همچون اجرای جزءخوانی، برپایی محافل و تفسیر بینات اکتفا کنیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، هنوز نتوانسته‌ایم مباحث تفسیری را در استان به خوبی نهادینه کرده و سبک زندگی قرآنی را برای مردم و خانواده‌ها تبیین کنیم؛ لذا می‌طلبد نمایندگان مجلس و دولتی‌ها در این زمینه گام اساسی‌تری بردارند، اگر وضعیت ما در مباحث قرآنی به مباحث دست چندم تبدیل شود، یقیناً اتفاقات حال حاضر نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه ممکن است مشکلات اساسی‌تری قطعاً پیش‌روی ما خواهد افتاد؛ از این‌رو ضروری است در این زمینه بیشتر توجه کرده و به سمت توجه به خانواده‌ها و جلسات خانگی قرآن و تقویت این نوع جلسات حرکت کرده و سطح دانش خانواده‌های قرآنی را افزایش دهیم. نکته اساسی‌تر این است که جایگاه اساتید قرآن آنطور که در شأن آنان است را شاهد نیستیم که در این قسمت مشکل از ما مسئولان است که در مقام تجلیل از جایگاه اساتید و نقش آنان هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که لازم است نکات را بیان کنیم.

آموزش قرآن به فرزندان اولویت بعضی خانواده‌ها نیست
مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن رهروان ولایت اراک هم گفت: متأسفانه با وضعیت کنونی ایجاد شده در کشور قرآن و آموختن مبانی الهی دغدغه مردم نیست و آنان خیلی تشنه آموختن قرآن و معارف دینی نیستند تا بدین سمت حرکت کنند. وضعیت درآمد مردم به حدی نیست که بخشی از درآمد را به آموزش فرزندان خود در حوزه قرآن اختصاص دهند.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

وی ادامه داد: برای حمایت از مؤسسات قرآن به هر دستگاهی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند بودجه‌ای نیست و ما که در سطح اصلی فعالیت‌های قرآنی قرار داریم این امر را به خوبی لمس می‌کنیم که هیچ ارگان و دستگاهی ما را حمایت نمی‌کند و فشار اقتصادی هم به خانواده‌ها چیره شده و اجازه حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های قرآنی را نمی‌دهد.

سعیدی حضور خیرین جهت فعالیت مؤسسات قرآنی را مهم تلقی کرد و افزود: اگر کاهش قرآن‌آموزان و عدم حمایت دستگاه‌ها ادامه داشته باشد باید کار مؤسسه‌داری و فعالیت‌های قرآنی را رها کرده و دنبال کار دیگری برویم. تقاضای ما این است که بزرگان و مسئولان فکری کنند، امروز به فعالیت‌های قرآنی در جامعه احساس نیاز بیشتری می‌شود اما حمایت زیادی نمی‌شود.

حبیب‌الله مشیری‌راد، پیشکسوت قرآنی و چهره برتر قرآنی کشور نیز ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا جهت برگزاری این جلسات، با اشاره به علل عدم استقبال دانش‌آموزان از محافل و کلاس‌های آموزش قرآن اظهار کرد: سال 74 در اراک اولین مدرسه قرآن به همت اداره کل آموزش و پرورش استان ایجاد شد و در این راستا جمعی از قرآنیان اراک دعوت به کار شدند. در این سال به مدت یک هفته 340 قرآن‌آموز با استعداد در رشته‌های مختلف روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، قرائت و ... ثبت‌نام کردند. مراجعه‌های مردمی به حدی گسترده بود که ما از پذیرش عذرخواهی می‌کردیم، در این هنگام برخی مسئولان به فکر تأسیس شعبه دوم این مدرسه افتادند اما به دلیل اینکه برنامه‌ریزی نشده بود به همان یک مدرسه اکتفا شد. کلاس‌های این دوره به حدی قوی برگزار شد که از مسئولان وزارتحانه برای بازدید مراجعه می‌کردند.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

قصه پرغصه عدم استقبال
وی با طرح این سؤال که چرا در دهه 70 استقبال بسیار وسیع بوده اما امروز با عدم استقبال مواجه هستیم؟ گفت: قصه پر غصه عدم استقبال به اینجا ختم می‌شود که والدین خود نسبت به قرآن کمی بی‌تفاوت شدند، اگر در بطن جامعه بررسی کنیم متوجه می‌شویم سال 74 قرآن یکی از دغدغه‌های اصلی والدین محسوب می‌شد چراکه خود آنان نیز در جلسات قرآنی شرکت داشتند، اینکه چرا امروز کلاس‌های قرآنی تنها با 10 یا حداکثر 15 فراگیر قرآنی برگزار می‌شود باید مورد واکاوی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.

مسئولِ عامل به قرآن کم داریم
مشیری‌راد به آیه دوم سوره «صف» که می‌فرماید؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چرا چيزى مى‌گوييد كه انجام نمى‌دهيد» استناد کرد و افزود: وقتی با خانواده‌ها به ویژه والدین صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم از اینکه مسئولان عامل به حرف‌هایی که می‌زنند نیستند رنج می‌برند. حضرت امام(ره) فرمودند؛ «پرچم قرآن تا برفراز سر ملت ماست پیروز هستیم». در حال حاضر 40 سال از انقلاب می‌گذرد و اقدامات خوبی هم در حوزه قرآن صورت گرفته است اما در این 40 سال که گذشته است مسئول عامل کم داریم، این مهم آسیب در سطح جامعه است که باید به آن پرداخته شود.

ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و رئیس مجمع قرآنیان اراک هم گفت: علل عدم استقبال نوجوانان از دوره‌های آموزش قرآن باید با دقت بررسی شود اما در این جلسه تنها به چند عامل اشاره می‌کنم، دوستان بحث بودجه را مطرح می‌کنند بنده اعتقاد دارم بودجه تأثیرگذار در ترویج فرهنگ و مبانی قرآنی هست، اما نه آنقدر.

در فعالیت‌های قرآنی بودجه حرف اول را نمی‌زند
وی ادامه داد: در برخی از نقاط محروم کشور حتی بدون کمترین امکانات فعالیت‌های قرآنی با جدیت و اشتیاق خوب قرآن‌آموزان دنبال می‌شود اما در برخی مناطق حتی با وجود باشکوه‌ترین دارالقرآن‌ها استقبال چندانی از مباحث قرآنی نمی‌شود، این مهم دلالت بر این دارد که بودجه مهم و تأثیرگذار است اما حرف اول را نمی‌زند وعیب کار جای دیگر است.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

شهسواری اضافه کرد: درست است که عموم مردم در تنگنای اقتصادی هستند ولی تجربه 40 سال فعالیت قرآنی‌ام نشان می‌دهد که قرآن‌آموزان جامعه ما بیشتر از سطح متوسط رو به پایین هستند، متمولین کمتر فرزندان خود را در دوره‌های آموزش قرآن ثبت‌نام می‌کنند، شرایط اقتصادی در علل کاهش قرآن‌آموزان بی‌تأثیر نیست، اما وقتی آمار تعداد آموزشگاه‌های موسیقی، زبان و... با هزینه‌های سنگین و کلان را مشاهده می‌کنیم متوجه استقبال دانش‌آموزان و خانواده آنان جهت حضور فرزندان در این دوره‌های آموزشی می‌شویم.

وی ادامه داد: خانواده‌ها در عین اینکه در سختی معیشت هستند اما به دلیل کارگشا بودن کلاس‌های زبان، موسیقی و ... در آینده فرزندانشان از آن استقبال می‌کنند. آنان به وضح مشاهده می‌کنند افرادی که در حوزه قرآن مویی سپید کردند از طریق قرآن به جایی نرسیدند و حتی نتوانستند در جایی استخدام شوند؛ ازاین‌رو فرزندان را در مسیری هدایت می‌کنند که آینده بتواند از ان بهره‌برداری داشته باشد به همین سبب از کلاس‌های زبان و موسیقی استقبال می‌شود، اما کلاس‌های قرآنی با تمام تبلیغات و تلاش‌هایی که می‌شود نشان می‌دهد استقبال هر دهه نسبت به سال قبل‌ترش کاهش یافته است.

شهسواری اضافه کرد: ما هنوز هم افسوس دهه 70 را می‌خودیم، متأسفانه کلاس‌های قرآنی مؤسسات قرآنی با 6 نفر برگزار می‌شود، این آمار نشان می‌دهد کار از جای دیگر خراب است، بایستی جامعه‌شناسان ورود پیدا کرده و علل را بررسی کنند، به نظر من یکی از علل عدم استقبال از گرایش خانواده‌ها و مردم به سمت مبانی قرآنی فساد برخی مسئولان است، وقتی مردم مشاهده می‌کنند فساد و اختلاس توسط افرادی صوت می‌گیرد که دم از قرآن می‌زنند و به آن عمل نمی‌کنند از مضامین قرآنی فاصله می‌گیرند چراکه مردم انتظاراتی که از حاکمیت و مسئولان داشتند برآورده نشده است.

سید‌مجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این بخش از نشست گفت: پرداختن به گام دوم انقلاب و جایگاه قرآنیان در تحقق این مهم موضوع بسیار خوبی است، مطالعات و مرور مقالات نشان می‌دهد که مبانی پیام و بیانیه گام دوم انقلاب برخاسته از 200 آیه از کلام وحی است، این امر نشان می‌دهد مقام معظم رهبری در تمام مفاد بیانیه قرآن و توجه به معانی را مدنظر داشته‌اند.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در تحقق بیانیه گام دوم
وی تصریح کرد: حضرت آقا در خصوص معنویت و اخلاق بیان داشتند، اگر محیط زندگی راحتی با کمبودهایی مادی هم باشد اما اخلاق و معنویات حاکم باشد برای افراد بهشت می‌سازد. ایشان نظرشان در مورد معنویت برجسته کردن ارزش‌های معنوی همچون توکل، ایمان و تقواست که جامعه امروز به آن نیاز دارد. معظم له در مورد اخلاق نیز نظرشان رعایت فضیلت‌هایی همچون خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمندان است که جامعه قرآنی در تحقق همه این موارد می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

طباطبایی ادامه داد: رهبری چند توصیه نیز به کارگزاران دارند که فرمودند، اخلاق و معنویات باید در جامعه حاکم باشد و بررسی راهکارهای افزایش معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه مورد واکاوی قرار گیرد. ابزارهای رسانه‌ای در تقویت عناصر معنویت و اخلاق در جامعه بسیار مؤثرند اما باید هوشمندانه عمل کرد.

وی برلزوم اجرایی شدن طرح سند تحول آموزش و پرورش تأکید کرد و با بیان اینکه آموزش و پرورش تمامی برنامه‌های خود را حول محور همین سند تنظیم و اجرایی می‌کند، اظهار کرد: مبنای همه کارها در این مرکز آموزشی همین سند است، این سند مجموعه بسیار کامل و پرمحتوایی است که در قالب 15 راهکار ارائه شده و باید به همه مفاد سند پای‌بند بود. اگر این 15راهکار برجسته شود فعالیت‌های خوبی می‌توان از آن استخراج نموده و در تحقق گام دوم انقلاب به کار بست، برای رواج معنویت در جامعه باید با کانون‌های ضد معنویت با شیوه‌های معقول برخورد کرد.

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها با آموزش‌وپرورش
طباطبایی تصریح کرد: تشکیل شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی سال گذشته بعد از سال‌ها توسط دستگاه‌ها از جمله اقدامات خوب بود، با فعالیت شورا قرار بر این بود که کار مشترک صورت گرفته و دستگاه‌ها دنبال فعالیت‌های انحصاری خود نروند، برای قدم اول خوب بود و در این هنگام حفظ جزء سی‌ام قرآن در دستور کار قرار گرفته و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. دورهم بودن و انجام فعالیت‌های مشترک خوب است اما متأسفانه ناقص اجرا شد که امید است تکمیل شده و اشکالات استخراج و رفع شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با وجود همه کمبودهای موجود و نبود نیروی متخصص فعالیت خود را آغاز کرد و 48 هزار دانش‌آموز را ثبت‌نام کرد که 3500 نفر از آنان ثبت حفظ جزء سی شدند البته آمار از این تعداد خیلی بیشتر است. بی‌شک آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند قدم‌های بزرگی بردارد، جامعه آماری 48 هزار نفری به نیروی متخصص نیاز دارد که در اختیار آموزش و پرورش نیست.

طباطبایی مطالبه‌گری جامعه قرآنی از مسئولان و مطالبه‌گری نمایندگان مردم در مجلس از مسئولان را مهم ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه همبستگی خوبی بین جامعه قرآنی وجود دارد، به نظر من اینکه نوجوانان و جوانان به محافل و جلسات قرآنی اقبالی نشان نمی‌دهند به اخلاص باز می‌گردد، جوان امروز اخلاص جوان دهه 60 و 70 را ندارد، اگر نوجوان و جوان امروزی به روحیه جهادی و همه خط مشی‌های جوانان دیروز را رعایت کنند قطعا به همان دوران باز خواهیم گشت. نقل است در کلام امام صادق(ع) که فرمودند؛ «هر کس حقیقت را از طریق قرآن نشناسد از فتنه‌ها در امان نمی‌ماند»

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

حمیدرضا معصومی‌پویا، قاری برجسته و فعال قرآنی استان با اشاره به اینکه این جلسات باید با استمرار بیشتر به صورت فصلی با مسئولان تأثیرگذار در جامعه داشته باشد، گفت: سؤال من از دکتر کریمی این است که شرح وظایف فراکسیون قرآن و عترت مجلس را توضیح داده و چه تصمیم‌هایی در این فراکسیون گرفته می‌شود؟ با توجه به این نکته که مقام معظم رهبری فرمودند مجلس باید ریل‌گذاری کند برای فعالیت‌های قرآنی کشور چه ریل‌گذاری‌ای صورت گرفته است؟

انتقاد از تعدد متولیان امور قرآنی
وی تعدد متولیان قرآن را یادآور شد و افزود: دستگاه‌های مختلفی نام قرآن را بالا می‌برند ولی می‌بینیم که متولی‌ای که بتواند امور قرآنی را مدیریت جامع داشته باشد مشخص نیست و دستگاه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی را به صورت پراکنده انجام می‌دهند هر کدام نیز ممکن است دچار موازی‌کاری باشند یا نباشند یا اینکه تأثیرگذاری خیلی قابل قبول نباشد.

معصومی‌پویا در خصوص نخبگان قرآنی هم اظهار کرد: در رشته‌های دیگر همچون علمی و ورزشی توجه لازم به نخبگان می‌شود، ولی توجه به نخبگان قرآنی در کشور صورت نگرفته است اگر در این زمینه قانون‌مندی صورت گیرد الگوسازی برای دیگر نوجوانان و جوانان بهتر صورت می‌گیرد.

اصلاح نگاه ناامیدکننده‌ محض به فعالیت‌های قرآنی
وی ادامه داد: بنده با تمام احترامی که برای دوستان قائل هستم باید بگویم روی حرفشان در خصوص فعالیت‌های قرآن‌آموزان در دهه 60 و 70 با نوجوانان و جوانان امروز نقد دارم. درست است فعالیت قرآنی در دهه 70 خوب بود اما نباید شرایط آن زمان را با زمان فعلی در نظر بگیریم خیلی از خانواده‌ها دسترسی حضوری به کلاس‌های قرآنی ندارند اما زمینه فعالیت غیرحضوری خود و فرزندانشان را فراهم آورده‌اند، اینطور نیست که بگوییم همه چیز تعطیل شده و ناامیدکننده محض نگاه کنیم ولی انتظارها باید بالا باشد و به اتفاقاتی که افتاده بسنده نکرده و راضی به این نتایج نباشیم.

انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس
پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین اراک و مدیرعامل اتحادیه مدغم استان مرکزی هم در این بخش به ایراد سخن پرداخت و با پیشنهاد برگزاری جلسه دیگری در زمان دیگر، اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌های ما در مجلس و دولت غلط است، به جای اینکه بیشترین اعتبارات برای پیشگیری در نظر گرفته شود صرف درمان می‌شود در حالی‌که 80 درصد نهج‌البلاغه تأکید بر پیشگیری دارد. ما در اجرای طرح تحول سلامت بر درمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در حوزه اجتماعی نیز بر گسترش شلتر، دی. آی. سی، مراکز نگهداری از معتادین، درحالی‌که عمده تأکید دستورات قرآن و نهج‌البلاغه بر حوزه پیشگیری است که پیشگیری نیز بر پایه آموزش استوار است.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

از تفکرات سودانگارانه پرهیز شود
وی ادامه داد: وقتی هم وارد آموزش می‌شویم باز هم با سیاست‌گذاری اشتباه مواجه می‌شویم، رقیب ما دولت است، ما گرفتار دولت و سازمان های دولتی هستیم. شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی برای رشد فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده است اما باز هم این شورا دست دولت است و سه نهاد اصلی بودجه را در اختیار دارند. مشکل ما دولت است چراکه هم مجری، هم قانون‌گذار و هم ناظر است و بخش خصوصی هیچ جایگاهی ندارد. دو اتحادیه برای مؤسسات قرآنی وجود دارد این دو اتحادیه را به سختی انداختند، همه اصناف همچون قصاب‌ها، نانواها و ... اتحادیه دارند اما اجازه نمی‌دهند مؤسسات قرآنی اتحادیه داشته باشند تا خودش، خودش را درمان کرده و بر خدمات خود نظارت کند، ما هر آنچه انجام می‌دهیم باز هم از سوی دولتی که مشغله فکری آن لیبرالی است و فرایند تحولات آنان باعث شده تا مردم قران‌گریز شوند مورد نظارت قرار می‌گیریم. متأسفانه وجود تفکرات سودانگارانه وارد حوزه مدیریتی ما شده و سود‌محور قرار داده شده و قرآن نادیده گرفته می‌شود. اندیشه لیبرالیستی و تکنوکراتی آمدند و نتیجه این شد که برخی گروه‌ها به خود جرأت دادند در دانشگاه تهران لگد بر شکم دختر محجبه بزنند.

عین‌القضاتی ادامه داد: بی‌ربط نیست که بگوییم پول نداریم فعالیت قرآنی پیش نمی‌رود اما من فکر می‌کنم باید در مورد بازتولید فعالیت قرآنی اندیشه‌های قرآنی متناسب با هر دهه را دنبال کرد و دولت، مجلس و دیگران به این مهم فکر نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: شناخت درست در راستای اجرای طرح ملی تلاوت قرآنی شکل گرفت و خوب دنبال می‌شود نتیجه خوبی هم دارد، بی‌شک اگر این طرح را آلوده نکنند شاهد رویش‌های جدیدی خواهیم بود، مشکل اصلی اینجاست که تشخیص ما درست اما تجویزها غلط است، به طور مثال متوجه شدیم شورای توسعه فعالیت قرآنی باید شکل گیرد اما باز همان را در دست دولت قرار دادند.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

از جوانان نخبه قرآنی حمایت شود
مرتضی سعیدی، فعال قرآنی و حافظ کل قرآن هم دلیل بی‌رغبتی نوجوانان و جوانان به جلسات اموزشی قرآن را عدم توجه به نخبگان و فعالان قرآنی برشمرد و اظهار کرد: در شهر اراک حداقل 10 نفر جوان فعال قرآنی داریم که خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسید‌ه‌اند تعدادی از آنان سربازی رفتند و دنبال کار هستند و هیچ مزیتی برای آنان وجود ندارد، فرزند جانباز به راحتی سرکار می‌رود اما برای فردی که سال‌ها تمرین و تلاش کرده و صاحب رتبه‌های متعدد قرآنی است اهمیتی قائل نیستند. جوانان قرآنی حتی برای گرفتن وام نیز با مشکل مواجه هستند و هیچ مزیتی نسبت به دیگران ندارند و سازمانی از آنان حمایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان در سازمان نخبگان عضویت دارند اما انجا هم مزیت خاصی ندارد، وقتی نوجوان سر کلاس می‌بیند استادش با وجود کسب رتبه‌های برتر کشوری به جایی نرسیده و هیچ امتیازی ندارد از حضور در کلاس قرآن امتناع می‌کند، ممکن است گاهی سرکلاس حاضر شود اما برای ادامه امید ندارد چراکه استادش را می‌بیند که به جایی نرسیده است.

اعظم تشیعی‌فرد، داور مسابقات قرآن هم گفت: به نظر من آموزش و پرورش باید دارالقرآن‌های خود را مطابق با دارالقرآن‌های سال‌های قبل با همان فضا شکل دهد، دارالقرآن‌های فعال امروز آموزش و پرورش فضای مناسبی ندارند که با گرفتن اساتید مجرب می‌توانند به تربیت نوجوانان قرآنی اهتمام داشته باشند.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

انتقاد از کم‌رنگی محافل انس ویژه بانوان
وی با اشاره به فعالیت مؤسسه قرآنی حضرت عباس(ع) در اراک، اظهار کرد: بنده شناخت کلی از این مؤسسه ندارم اما مؤسسات به جای اینکه با این مؤسسه که به صورت رایگان خدمات داده و بهترین اساتید را به کارگیری کرده است همکاری کنند آن را مورد تهاجم قرار داده‌اند، چندی پیش از مسئولان ارشاد خواستم مدیر این مؤسسه را جهت حضور در برنامه افطاری دعوت کنند اما نپذیرفتند و گفتند انواع نامه‌ها از سوی مؤسسات علیه این مؤسسه به ارشاد آمده است.

تشیعی‌فرد از کم‌رنگ بودن محافل انس با قرآن ویژه بانوان انتقاد کرد و افزود: محافل و جلسات قرآنی ویژه بانوان هم در ماه مبارک رمضان و هم دیگر ماه ها ضعیف برگزار می شود.

وی اضافه کرد: اینکه همه چیز را گردن بودجه می‌اندازیم درست نیست، بنده سال گذشته از آموزش و پرورش خواستم مکانی را اختصاص دهند تا بنده و دیگر اساتید در حوزه‌های مختلف قرآنی بدون دریافت کوچک‌ترین هزینه بچه‌های مسابقات قرآن را به صورت تخصصی و پیوسته تا سال آینده آموزش دهیم آنان گفتند ما خودمان همین برنامه را داریم اما از سال گذشته تاکنون اقدامی را شاهد نبودیم، پس درست نیست بگوییم مقصر نبود پول است گاهی خودمان مقصریم.

با نوجوانان برخورد مهربانانه داشته باشیم
تشیعی‌فرد از رفتار برخی از افراد با نوجوانان قرآنی گلایه کرد و افزود: گاه با نوجوانان برخوردهایی انجام می‌شود که آنان از فعالیت در حوزه قرآن زده شوند، گاه خودمان متوجه این مسأله نیستیم و رفتار ما باعث می‌شود تا نوجوان قرآنی کم کم از جامعه قرآنی فاصله بگیرند، بهتر است در مورد کوچکترین مسأله برخورد شدید نداشته باشیم.

وضعیت قرآنی کشور در حال اضطرار است
مجید جدیدی، قاری برجسته و استاد خطاطی قرآن کریم هم گفت: اتفاقاتی پیش آمده در حوزه فرهنگ که به قول فرمایش شهید صدر ما همیشه منفعلانه عمل می‌کنیم و بعد از وقوع اتفاق و آسیب وارده دنبال چاره می‌گردیم در مرحله اول آسیب را رد کرده و قبول نمی‌کنیم و بعد از فراگیر شدن جلسات اضطراری را برای رفع یا حتی کاهش آن برگزار می‌کنیم. وضعیت قرآنی کشور در حال اضطرار است، من به عنوان کسی که از نوجوانی در حوزه قرآنی فعال بود‌ام و نزدیک به 20 سال جلسه قرآن داشته‌ام به علت عدم استقبال در حال حاضر نزدیک به سه ماه است که جلسه قرآنم را تعطیل کرده‌ام. یک سال است که من با سه نفر و یا حتی یک نفر جلسه را برگزار می‌کردم و هر آنچه را هم که می‌دانم در اختیار قرآن‌آموز قرار می‌دهم.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

وی ادامه داد: بنده چند روز پیش اوقاف بودم و در مورد برگزاری مسابقات پرسیدم که گفتند امسال وضعیت ثبت‌نام چشمگیر نیست. در سال 76- 77 در اوقاف فعالیت داشتم مسابقات کمتر از 16 سال را فقط دو روز داوری می‌کردیم، بالای 150 نفر ما ثبت‌نام مسابقه داشتیم، اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد؛ هزینه‌های برگزاری مسابقات قرآن امروز کشوری با سال‌های دهه 70 قابل مقایسه نیست.

تصمیمات اثرگذاری اتخاذ نمی‌شود
جدیدی اضافه کرد: در مراکز تصمیم‌گیری ما عموما رفع تکلیفی تصمیم‌گیری می‌شود، فقط تصمیمی گرفته می‌شود که جلوی انتقادها گرفته شود تصمیمی که اثرگذار باشد را شاهد نیستیم. متأسفانه مساجد به عنوان مهم‌ترین مرکز نشر معارف قرآن رها شده‌اند، مساجد ما عموما دست هیئت امناهایی است که پیرمرد و بازنشسته هستند و حوصله‌ای برای فعالیت ندارند لذا هیچ فعالیتی جز نمازخواندن در مسجد انجام نمی‌شود و پس از اتمام نماز درب مسجد هم بسته می‌شود. در برخی مساجد همکاری می شود، اما باید دید تصمیم‌گیری حاکمیت برای فعالیت مساجد چیست؟

وی ادامه داد: آقای خدام حسینی از من پرسید در اراک چند مسجد دارید گفتم بیش از 100 مسجد داریم، در جواب گفت شما 100 دارالقرآن دارید که همه امکانات اولیه همچون، برق، آب، گاز تلفن و... را داراست. پتانسیل نیروی انسانی که داشتیم الان فکر می‌کنم تنها 20 درصد توان دهه گذشته خودمان را داریم، خیلی از نیروها برای خودشان کار می‌کنند و از فعالیت قرآنی فاصله گرفتند نه از قرآن. آنان به عنوان بازوان فرهنگی قرآنی حاکمیت اسلامی واقعا خوب هستند و نباید آنان را رها کرد، بسیاری از نیروهای توانمند فعلی، تربیت شده افرادی هستند که امروز در قامت پیشکسوتی قرار دارند.

جدیدی بیان کرد: یکی دیگر از اشکالات برخورد فانتزی برنامه‌های قرآنی در برنامه‌های دولتی است، مسابقات ما نمود عینی بود که به صورت فانتزی برگزار شد و ما تنها چند تلاوت شنیدیم. عدم توجه به بدنه نیروی انسانی در برنامه‌ریزی‌ها از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، بدنه نیروی انسانی را کاملا رها کردیم. (استانداری به اندازه‌ای که به باغچه‌های محوطه استانداری توجه می‌کند به مباحث قرآنی توجه نمی‌کند و همیشه غبطه خوردم شاید بابت گل‌کاری میلیاردی هزینه می‌شود و به درد کسی هم نمی‌خورد.)

وی ادامه داد: برای دشمنی‌های سیاسی از بیرون همه دولتی‌ها، مجلس و ... حرف می‌زنند اما برای دشمنی‌هایی که با دین ما می‌شود توجه جدی نمی‌شود، کوچک‌ترین اتفاقی که در جامعه قرآنی رخ می‌دهد و آسیبی که می‌زند تنها هدف این است که ریشه دین ما را بزنند اگر ریشه دین زده شود مملکت هرطور که می‌خواهد باشد چه تفاوتی می‌کند. در مجلس که در مقام قانون‌گذاری قرار دارد حرفی از قرآن نمی‌شنویم، اگر اعتقاد عملی به کار قرآنی و فعالیت در این حوزه داریم یا قصد داریم جامعه ما قرآنی شود باید به آموزش و پرورش توجه کرد.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور هم به آیه 82 سوره «اسراء» که می‌فرماید؛ «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا‌(ی دل) و رحمت (الهی) برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان (و شقاوت) چیزی نخواهد افزود» استناد کرد و افزود: شفا پاک‌سازی است و همه دغدغه قرآنی دارند ما پاک‌سازی‌ها را نداریم و همه عیوب را پاک‌سازی نمی‌کنیم، در کنار شفا که پاک‌سازی است رحمت بازسازی است.

قرآن واسطه‌ کسب درآمد و شغل نیست
وی تأکید کرد: مشکلات مالی، کسب رتبه قرآنی به جهت رفتن سر و کار و نبود مزیت را مطرح نکنید، ما نمی‌توانیم قرآن را واسطه‌ای برای کسب درآمد و شغل قرار دهیم. (پیامبر می‌فرمایند؛ اگر کسی بابت قرائت پولی بگیرد با چهره بدون گوشت در قیامت محشور می‌شود) بیان این مطالب زیبنده نیست، استاد نهرمیانی به ما آموخت بابت قرآن پول نگیرید اگر فردی هدیه‌ای داد بحث دیگری است.

صابری‌نسب بر لزوم برگزاری جلسات و نشست‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: همه باید از فتنه‌ها به قرآن پناه ببریم، در رابطه با جلسات قرآنی باید بگویم خودمان ضعیف کار کردیم، حرف زیبا زدیم اما عمل نکردیم. برگزاری جلسات قرآنی ما نقاط قوت دارد و نقاط ضعف را دوستان بیان کردند.

وضعیت قرآنی نیاز به سردمداران قرآنی دارد
وی ادامه داد: در کار قرآنی در ادارات که مرکزیت همه آنان استانداری است نماینده قوی نداریم، کسی باید در شورای توسعه فعالیت داشته باشد که محتوا بداند، درد داشته باشد و بتواند برنامه ارائه دهد. فرمانداران، استانداران و نهادها مشاور قرآنی ندارند، بهتر است در مجمع نمایندگان استان فردی انتخاب شود تا فعالیت قرآنی را پیگیری کند. نداشتن بودجه، پراکنده‌کاری‌ها، نداشتن مکان و ... درست است و برای فعالیت قرآنی باید دغدغه داشت، وضعیت قرآنی نیاز به سردمداران قرآنی دارد، نظارت باشد و پیگیری کند.

نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را خطاب به استانداران در خصوص برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی زده است که اگر این اتفاق رخ دهد نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

حمید قاسمی، مجری و فعال قرآنی و جوان نمونه قرآن در حوزه رسانه هم گفت: در کشور آقازاده به معنای نادرست آن کم نداریم این آقازاده‌ها بچه‌های خود را حمایت می‌کنند اما جوان قرآنی به جز قرآن حامی دیگری ندارد از شما خواهش می‌کنم در فراکسیون قرآن و عترت فضای قرآنی استان را آن‌طور که در توان شماست حمایت کنید چراکه گروه‌های تواشیح و کلاس‌های قرآنی در مهجوریت و مظلومیت قرار دارند.

وی ادامه داد: فضای رادیو در ماه رمضان قرآنی می‌شود، چرا باید کلام آقای صابری‌نسب که کلام قرآن است از برنامه اذان‌گاهی حذف شود که بارها انتقاد کردم، برنامه را فانتزی کردند، معاونت قرآن و عترت ارشاد در حالت تعلیق است، امیدوارم این فضا را با جدیت بیشتری پیگیری کنید. برگزاری جلسات قرآنی توسط خبرگزاری ایکنا منظم با حضور استاندار و امام جمعه برگزار شود، همچنین افراد قرآنی به خاطر مباحث مادی در مسابقات و محافل شرکت نکنند.

علی‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت و عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن نقطه‌نظرات جامعه قرآنی این‌طور گفت: حداقل‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که درد و دل‌ها را بشنویم و بتوانیم منتقل کرده و مطالبات به حق حوزه فرهنگ به ویژه حوزه قرآن را پیگیری کنیم.

در حوزه فرهنگی رویش‌های فراوانی داریم
وی با اشاره به اینکه بنده همه دغدغه‌ها و درد و دل‌ها را می‌پذیرم افزود: باید در فرهنگ جامعه به معنای عام و در حوزه قرآن به عنوان بخشی از فضای فرهنگی جامعه نگاه جامعی در آنچه وجود دارد داشته باشیم و سپس تحلیل کنیم. رهبری در حوزه فرهنگ بارها تأکیداتی داشتند که اگرچه به ظاهر ریزش‌هایی داریم اما رویش نیز کم نداریم و زیاد داریم.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

کریمی ادامه داد: در کنار اینکه بخواهیم برای فعالیت‌های قرآنی آسیب‌شناسی کنیم که چه شرایطی در گذشته و حال داریم و مشکلات کجاست و قطعا این آسیب‌شناسی کار خوبی است اما این نباید باعث شود که دچار یأس و ناامیدی شویم. قطعا ظرفیت‌های بسیار خوب و گسترده و دستاوردهای عظیمی را در 4 دهه انقلاب در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی اتفاق افتاده است که نباید نادیده بگیریم اگر‌چه شرایط موجود ممکن است فعالیت‌ها با مشکلاتی مواجه باشد که ما این مشکلات را می‌پذیریم، اما در کنار آن دستاوردها را در این حوزه در نظر نگیریم.

دین خود را به قرآن ادا کنیم
وی افزود: یکی از وظایف ما در معنای عام این است که دین خود را به قرآن ادا کنیم، قرآن به عنوان بزرگترین و مهمترین امانت الهی که به بشر ارزانی داده شده است این دین به عهده همه است که این دین را حفظ و ترویج دهیم، ما در حدی که شایسته این امانت الهی بوده و هست کار نکرده‌ایم کما‌اینکه از بین بیش از 7 میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند حتی یک ترجمه ساده و روان از قرآن در اختیار یک و نیم میلیارد نفر انسان چینی نگذاشته‌ایم. حتی برای زبان انگلیسی که زبان غالب در جهان است هنوز ترجمه انگلیسی توسط جمع خبره مسلمان شیعی متخصص نداریم ترجمه‌ها یا توسط غیر مسلمانان یا تازه مسلمان شده‌های انگلیسی زبان نوشته شده است، ما برای ترویج فرهنگ قرآن بسیار کم کار کردیم و بسیارعقب هستیم ضمن اینکه رویش‌ها و دستاوردها را نباید نادیده گرفت.

کریمی اضافه کرد: از بین جوانان همین شهر شخصیتی به نام حجت‌الاسلام ملکی ظهور پیدا کرده است که ترجمه‌ای از قرآن به زبان ساده و روان ارائه داد. سال‌های پیش این جوان اراکی که در حال حاضر ساکن مشهد هستند به بنده گفت قصد دارم ترجمه روان برای نوجوانان بنویسم امروز ترجمه این جوان برای عموم مردم قابل استفاده است. از این ترجمه جوانان فارسی‌زبان خارج از کشور نیز استقبال کردند که پیشنهاد دادم که برنامه تکریم و تجلیل از او رادر استان بگذاریم حتی ترجمه انگلیسی را هم شروع کرده است که کار ارزشمندی است.

ارزش کار دینی به اخلاص است
وی یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن را تکریم اساتید و صاحب‌نظران حوزه قرآن دانست و تصریح کرد: اعتقاد من این است که تقدیر و تکریم را نباید الزاما در فضای مادی تعریف کنیم. ارزش کار دینی به اخلاص و الهی بودن آن است و وظیفه جامعه و مسئولان این است که از افرادی که وقت و عمر خود را صرف امور دینی و قرآنی کرده‌اند تکریم و تقدیر کنند و دغدغه مسائل معیشتی را نداشته باشند. وظیفه جامعه هم هست که برای همه افرادی که در حوزه فرهنگ وقت گذارند ارزش بسیار قائل شود.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

کریمی افزود: برای افرادی که در حوزه قرآن فعالیت دارند امتیازاتی پیش‌بینی شده است حال کامل اجرایی نمی‌شود که در جایگاه خود باید مورد توجه قرار گیرد. اساتید، حافظان، قاریان بهترین مشوق برای دیگر نوجوانان و جوانان برای طی کردن این مسیر هستند. همچنین اجرای طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه در حوزه آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی می‌تواند بسیار مؤثر باشد، کلید واژه‌های کوتاه قرآنی با مضامین اجتماعی و ... می‌تواند در سبک زندگی تأثیرگذار باشد و پیامی را در قلب و جان مخاطب منتقل کند.

مساجد مهمترین کانون تبلیغ دین هستند
منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت ادامه داد: ما خودمان دست‌پروردگان جلسات قرآن مسجد هستیم، مسجد به نظر من مهمترین کانون تبلیغ دین و حتی انقلاب است، متأسفانه بعد از انقلاب از این کانون مهم و اساسی غافل شدیم. مسجد داشتیم رفتیم فرهنگسرا و دارالقرآن ساختیم، نه اینکه ساخت این اماکن بد باشد اما بسیاری از فعالیت‌ها می‌تواند در مسجد شکل بگیرد و تحت پوشش معنوی مسجد ساماندهی شود. بسیاری از مساجد امکانات دارند و بسیار پسندیده است که محتوای خوب و معنوی همچون قرآن در این اماکن ارائه شود. واقعا در این شهر با وجود تعدد مساجد چند مسجد داریم که هفته‌ای یک شب آموزش قرآن داشته باشد. قرائت قرآن پس از اقامه نماز مغرب و عشاء طرح ابتکاری بود که توانست تحولی ایجاد کند و کمتر پیش می‌آید در مسجدی هر شب صفحه‌ای از قرآن تلاوت نشود.

کریمی اضافه کرد: ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم که ما را متهم می‌کردند که ما شیعیان قرآن دیگری داریم و به این مصحف شریف توجهی نداریم، حضور قاریان و حافظان ایرانی در میادین مسابقات بین‌المللی و کسب رتبه در این کشورها بر این تفکرات خط بطلان کشید و همه دانستند ما نیز همان قرآن را می‌خوانیم و همین عامل باعث شد آن فضای منفی که علیه ما بود خنثی بشود.

قرآن کریم؛ محور وحدت جهان اسلام
وی اظهار کرد: امروز تفرقه در جهان اسلام به عنوان مهم‌ترین خطر مسلمانان را تهدید می‌کند و هیچ عاملی همچون قرآن نمی‌تواند محور وحدت و یکپارچگی در جهان باشد و این مهم ظرفیت عظیمی است که نباید از آن غافل شد در عین حال‌که تبیین معارف قرآن توسط اهل‌بیت(ع) برای ما وجود دارد در جای خود محفوظ است اما نفس خود قرآن عاملی است که از اهمیت بسیاری برخوردار است وحدت جامعه اسلامی حول محور قرآن شکل می‌گیرد؛ لذا از وحدت نباید غفلت کرد هرچه روی قرآن کار کنیم به نوعی زمینه‌سازی وحدت را فراهم و تقویت می‌کنیم.

وضعیت قرآنی کشور در حالت اضطرار/ از جای خالی خیّرین در امور قرآنی تا انتقاد از سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس

کریمی در مورد فعالیت فراکسیون قرآن و عترت مجلس هم گفت: گاه تفکرات و انتظارات از فراکسیون قرآن بیش از حد است که در واقع اینطور نیست، مجلس قریب به 70 یا 80 فراکسیون دارد، فراکسیون‌ها خارج از تشکیلات رسمی مجلس هستند در واقع جمعی از نمایندگان با توجه به علاقمندی خود دورهم جمع می‌شوند و در باب موضوعی فراکسیونی تشکیل می‌دهند و حول محور همان موضوع پیگیری و هم فکری می‌کنند حال ممکن است طرح‌ها و پیشنهادهایی از دل فراکسیون درآید که در این زمان در قالب طرح در مجلس مطرح می‌شود و مسیر خود را طی می‌‌کند.

وی اضافه کرد: این فراکسیون در حد خود تلاش خود را کرده است که بیشتر زحمت این مجموعه برعهده آقای پژمان‌فر است، جلساتی با حوزه قرآنی همچون وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌ها برگزار و مکاتباتی نیز صورت گرفته است. چندی پیش نیز با رئیس جمهور برای تقویت و تخصیص اعتبارات کافی به حوزه قرآن دیداری صورت گرفته است، اگر جامعه قرآنی پیشنهادی داشته باشند که در سطح ملی باشد آمادگی داریم از آن مسیر دنبال شود.

مشکل فقط بودجه نیست
عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی افزود: بنده نیز با سایر دوستان هم‌عقیده‌ام که بودجه تنها مشکل و مانع نیست، قطعاً کمبود اعتبارات و امکانات محسوس هست اما وقتی انگیزه باشد با حداقل امکانات می‌توان کاری را سامان داد، اگر فضا برای انگیزه نوجوان فراهم شود کار پیش می‌رود.

وی در مورد تقویت فعالیت قرآنی آموزش و پرورش نیز گفت: این مرکز آموزشی جایگاهی است که صدها هزار نوجوان و کودک کشور را در اختیارش می‌گذاریم اما اینکه نوجوانانی 12 سال در این سیستم درس می‌خواند و هنوز روخوانی قرآن را نمی‌داند ضعف این سیستم است، بعدها برای استخدام یا ارتقای درجه شرط می‌گذاریم که بتواند قرآن را روخوانی کند. این برای جامعه اسلامی ناپسند است که سال‌های سال در مدرسه بوده و در تمام سال‌ها قرآن جزو درس‌هایش بوده است اما نمی‌تواند قرآن را روخوانی کند، آموزش و پرورش ظرفیت بسیار زیادی دارد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کند.

کریمی با اشاره به اینکه جلسات مجلس هر روز با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط قاریان ممتاز آغاز می‌شود ادامه داد: آمادگی خود را جهت حضور قاریان استان که تمایل دارند در مجلس شورای اسلامی تلاوت داشته باشند اعلام می‌کنم. اگر فعالان قرانی علاقمند باشند می‌توان زمینه حضور تعدادی از آنان را در مجلس فراهم کرد، حتی می شود جلسه‌ای با حجت‌الاسلام پژمان‌فر و مسئول قرانی وزارت ارشاد گذاشت تا دغدغه‌های قرآنی بازگو شود.

انتهای پیام

captcha