نبود نیازسنجی فرهنگی فضای هنری جامعه را درگیر خود کرده است
کد خبر: 3816463
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

نبود نیازسنجی فرهنگی فضای هنری جامعه را درگیر خود کرده است

گروه فرهنگی ــ کارگردان گروه نمایشی سقای اراک گفت: نیازسنجی درست فرهنگی و هنری یکی از خلأهایی است که امروز فضای فرهنگی جامعه را درگیر خود کرده است. متأسفانه در فعالیت‌های هنری مخاطب لحاظ نمی‌شود و بیشتر سلایق شخصی دخیل است، اما حقیقت امر این است که در گروه نمایشی سقا تلاش می‌شود بیان، نوع رفتار، حرکات و گفتار منطبق بر نیاز و فهم مخاطب باشد.

علی گودرزی‌زاده، کارگردان گروه نمایشی سقای اراک و مجری سیمای شبکه آفتاب در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، هدف از فعالیت گروه نمایشی سقا را نشر فرهنگ صحیح شیعی بیان کرد و گفت: ما در این گروه و انجام کارها بیش از آنکه بخواهیم به چارچوب‌ها و قواعد خاص درام توجه کنیم اول به ندای فطرت گوش می‌دهیم و با دل خود بده بستان‌های خودمانی داریم.

وی تصریح کرد: بنده به حرف بزرگان که گفتند حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند اعتقاد دارم، حرفی که برخاسته از دل نباشد آخرین جایگاهش گوش است و تمام می‌شود. تلاش ما در گروه سقا که بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌شود و با منت بر در خانه چهارده معصوم(ع) آمده‌ایم فقط این است که حرفی از دل براید تا در جان مردم رسوخ کرده و حال خوشی به آنان دست دهد.

گودرزی‌زاده در خصوص نحوه جذب هنرمندان و علاقه‌مند به حضور در این گروه مذهبی اظهار کرد: اگر هنرمندی علاقه‌مند به فعالیت در گروه هنری ما باشد برای ما افتخاری است که بیشتر در آستان خدمت ائمه اطهار(ع) برآییم؛ لذا محدودیتی وجود ندارد، در هر اجرا فرم‌های نظرسنجی توزیع می‌شود که برای بهتر شدن کار مخاطب نقد، پیشنهاد و یا حتی اعلام آمادگی جهت فعالیت در گروه سقا اعلام می‌شود، افراد متنساب با نوع استعداد می‌توانند در زمینه‌هایی همچون طراحی لباس، تأسیسات، عوامل فنی، نصب دکور و بازیگری ابراز علاقه‌مندی کنند، اما این گروه نیز مانند دیگر گروه‌ها چارچوب‌هایی برای خودش دارد به طور مثال خانمی در گروه نمایشی ما فعالیت ندارد.

وی در خصوص دعوت از گروه سقا به خارج از کشور ادامه داد: اگر توفیق باشد اجراهای خارج از کشور نیز خواهیم داشت، از سال 96 تقاضا برای حضور گروه سقای اراک در برخی کشورهای منطقه اعلام شده است اما مضامین در نظر گرفته شده با وضعیت و شرایط حاکم بر آن کشور باعث شد امکان حضور نداشته باشیم.

گودرزی‌زاده بیان کرد: حتی اولویت اجرا در وهله اول برای شهر خودمان است و اجرا در شهرهای مختلف را کنسل می‌کنیم، اگر حداقل 10 گروه مذهبی در اراک فعالیت داشت خیال ما راحت بود و می‌توانستیم در استان‌های دیگر نیز اجرا داشته باشیم، بیشتر اجراها در ایام محرم و صفر و ایام فاطمیه(س) است برای همین اولویت را به اراک می‌دهیم. برنامه‌ریزی شده که بتوانیم برای سال‌های آینده نگاه ویژه‌ای به اجرای خارج از کشور داشته باشیم.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه اراک از فعالیت نزدیک به 60 هنرمند در بخش‌های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم با گروه سقای اراک خبرداد و افزود: گروه بازیگری ما بیش از 25 نفر هستند و نزدیک 30 نفر از عوامل هم در زمینه طراحی، عوامل فنی، تبلیغات در قالب دینی در حال خدمت‌رسانی هستند.

گودرزی‌زاده در پاسخ به اینکه مسئولان چقدر حمایت می‌کنند؟ نیز گفت: ارادت ما به آستان این درگاه بسته به دسته‌چک‌ها نیست، ما برای فعالیت در این عرصه منتظر فردی نمی‌مانیم تا ما را حمایت کند ما برای مکتب و آستان بناست جان دهیم به همین خاطر خیلی به کمک مسئولان چشم نداریم و کمکی نیز نبوده است، وقتی این خیمه علم شده خود ائمه(ع) یاری کرده و اجازه نداده‌اند چراغش خاموش شود، آنان مدد می‌کنند ما چراغ روشن‌کن نیستیم و امیدوارم این نوکری را هیچ‌گاه از ما نگیرند.

وی در رابطه با شناسایی نیاز‌سنجی مخاطب اظهار کرد: نیازسنجی درست فرهنگی و هنری یکی از خلأهایی است که امروز فضای فرهنگی هنری جامعه را درگیر خود کرده است، متأسفانه در این فعالیت‌ها مخاطب لحاظ نمی‌شود و بیشتر سلایق شخصی دخیل است، اما حقیقت امر این است که در گروه نمایشی سقا خیلی تلاش می‌شود بیان، نوع رفتار، حرکات و گفتار منطبق بر نیاز و فهم مخاطب باشد.
انتهای پیام

captcha