نشر مضامین قرآنی متناسب با سن و موقعیت مخاطب باشد
کد خبر: 3816770
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳

نشر مضامین قرآنی متناسب با سن و موقعیت مخاطب باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه نشر معانی، مفاهیم و مضامین قرآنی برای اقشار مختلف جامعه از خردسال گرفته تا بزرگسالان و خانواده‌ها باید متناسب با سن و موقعیت شغلی و خانوادگی مخاطب باشد، افزود: تبیین مبانی الهی در مدارس و دانشگاه‌ها و برپایی نمایشگاه قرآن در قالب‌های مختلف از دیگر عناصری است که به اشاعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن اراک در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص ضرورت برپایی نمایشگاه قرآنی گفت: وظیفه دینی و اسلامی همه متولیان امر ترویج فرهنگ قرآنی این است که پیام‌ها، معارف، زیبایی‌ها و مفاهیم بلند قرآنی را در جامعه فراگیر کنند.

وی تصریح کرد: نشر معانی، مفاهیم و مضامین قرآنی برای اقشار مختلف جامعه از خردسال گرفته تا بزرگسالان و خانواده‌ها باید متناسب با سن و موقعیت شغلی و خانوادگی مخاطب باشد، تبیین مبانی الهی در مدارس و دانشگاه‌ها و برپایی نمایشگاه قرآن در قالب‌های مختلف از دیگر عناصری است که به اشاعه فرهنگ قرآنی کمک می‌کند.

دانشی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی است که در کنار استفاده از سایر ظرفیت‌ها به بخش هنر نیز پرداخته و تبیین و تبلیغ معارف و پیام‌های قرآنی را در قالب زیبایی‌ها به مخاطبان عرضه کنیم، نمایشگاه قرآن اراک به همین منظور راه‌اندازی شد و به هنرمندان فرصتی داده‌ایم که کارهای هنری خود با مضامین قرآنی را در معرض دید همگان قرار دهند.

مدیرکل ارشاد اسلامی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن در برخی شهرستان‌ها متناسب با حال و هوای آن شهر، اضافه کرد: امید است هنرمندان حاضر در این نمایشگاه‌های قرآنی فرصت داشته باشند تا آثار خود را جهت تبادل فرهنگی هنری با دیگر شهرستان‌های استان ارائه دهند.

لزوم آغاز فعالیت مشترک منطقه‌ای در فعالیت‌های قرآنی
وی ادامه داد: ایده‌‌آل این است که هنرمندان اراکی، هم با هنرمندان سایر شهرستان‌های استان تبادل فرهنگی هنری قرآنی داشته باشند و هم با سایر استان‌ها همچون استان‌های هم‌جوار. اگر فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان استان مرکزی در سایر استان‌های مجاور پیش بیاید حتما استقبال می‌کنیم و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آمادگی خود برای فعالیت مشترک منطقه‌ای در حوزه قرآنی نظیر برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری با مضامین قرآنی با استان‌های هم‌جوار را اعلام می‌کند.

حجت‌الاسلام دانشی بیان کرد: برای برپایی نمایشگاه قرآن به دنبال کمیت، فراوانی، کاری به هر جهت و تبلیغی نیستیم چراکه دنبال کردن برنامه‌های مفید با محتوای مناسب و شایسته در هر زمینه‌ای از تکالیف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مجموعه ارشاد اسلامی به اندازه توان خود برنامه‌های مثمرثمر را دنبال کرده و محتواسازی می‌کند زیرا برای ما کیفیت، محتوا و سطح تولیدات آثار در نمایشگاه‌ها اهمیت دارد.

این مقام مسئول افزود: اگر قرار است روزی در حوزه کتاب نمایشگاهی برپا شود باید پرمحتوا باشد و شایسته شهروندان و مخاطبان حوزه کتاب باشد، اگر هم قرار است هنرهای تجسمی باشد باز به همیت ترتیب. به همین دلیل نمایشگاه قرآن با محور هنرهای تجسمی با محوریت آیات و مفاهیم قرآن برپا و مورد استقبال عموم قرار گرفت.

توجه به رونق اقتصاد هنر
وی گفت: اقتصاد هنر در منطقه ما رونق ندارد، اما در برخی از مناطق کشور و برخی هنرها مثل مینیاتور، کار روی مس، ساخت ظروف مسی، منبت، پته دوزی، تابلو خط‌ها و نقاشی‌خط‌ها توانسته‌اند به بازار راه پیدا کنند، با توجه به فراوانی، تنوع و وسعت هنرهای مختلف آن‌قدری که لازم است نتوانسته‌ایم در اقتصاد هنر کار کنیم.

دانشی تصریح کرد: هنرمندان با مشکل جبران کردن سرمایه‌های هنری خود و حتی معیشت ناشی از هنر خود روبه‌رو هستند و شاید مجبور باشند هنر را به عنوان شغل دوم، فعالیتی ذوقی و سلیقه‌ای دنبال کنند. عدم تأمین منابع مالی از طریق هنر باعث می‌شود هنرمندان برای معیشت خود چاره‌ای دیگر بیندیشند و گاه کار اول به قدری خسته کننده و وقت‌گیر است که استعداد و ذوق هنرمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع دستگاه‌های دیگر همچون شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید دست به دست هم بدهند و مکانی را برای عرضه تولیدات هنری و آفرینش‌های هنری فراهم آورند.

تأسیس گذر فرهنگ اراک در آینده‌ای نزدیک
وی ادامه داد: ایجاد مکانی تحت عنوان گذر فرهنگ راهکار وزارت ارشاد در هر شهری است، این طرح در برخی شهرها اجرا شده اما در اراک تا تحقق آن فاصله داریم، یکی از اهداف اداره کل ارشاد اسلامی استان این است اگر همه دست به دست هم دهیم «گذر فرهنگ اراک» را در نقطه‌ای از شهر احداث ‌می‌کنیم. ایجاد چنین مرکزی در شهر برای هنرمندان، شهروندان و بستر‌سازی جاذبه‌های گردشگری بسیار مفید است، این مرکز می‌تواند مجموعه‌ای فرهنگ‌ساز و مجموعه‌ای برای عرضه و تولید و تقویت محتوای فرهنگ و هنر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان اظهار کرد: با مشکلات هنرهای تجسمی آشنا هستم، آن‌قدری که باید به این بخش توجه شود نشده است، وزارت ارشاد در برخی از بخش‌ها همچون صندوق بیمه هنرمندان حمایت‌هایی را دارد که این حمایت‌ها باید سیر کمالی داشته باشد و به سطح مطلوبی که هنرمندان انتظار دارند برسند.

انتهای پیام

captcha