انتقال دانشگاه فرهنگیان به شازند، موجب کاهش سطح علمی این دانشگاه می‌‌شود
کد خبر: 3818068
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷

انتقال دانشگاه فرهنگیان به شازند، موجب کاهش سطح علمی این دانشگاه می‌‌شود

گروه اجتماعی ــ مدیر‌کل دفتر امور اجتماعی ـ فرهنگی استانداری مرکزی درخصوص انتقال دانشگاه فرهنگیان به شهرستان شازند گفت: انجام این عمل باعث کاهش سطح علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان خواهد شد و سبب می‌شود تا دانشجویان با نمرات پایین‌تر جذب این مجموعه آموزشی شوند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، عصر روز گذشته، ۱۹ خردادماه در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد از تدوین آخرین وضعیت دانشگاه‌های استان در قالب اطلس نهم غالب بر ۶۰ شاخص کلیدی خبر داد و گفت: برش‌های دانشگاهی در سه قالب استانی، شهرستانی و کشوری انجام می‌شود. در استان مرکزی ۷۵ مرکز آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد ۱۵ مرکز دولتی، ۱۳ مرکز پیام نور، ۱۹ مرکز علمی ـ کاربردی، ۱۹ واحد دانشگاه آزاد و ۹ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در استان فعال هستند.

وی تصریح کرد: تعداد دانشجویان دانشگاه‌های استان ۶۷ هزار و ۱۴۹ نفر است که بر اساس توزیع دانشگاهی ۴۰ درصد دانشجویان در واحد‌های دانشگاه آزاد معادل ۲۷ هزار و ۲۰۵ نفر مشغول به تحصیل هستند. ۲۹ درصد معادل ۱۹ هزار و ۶۳۶ نفر در دانشگاه‌های دولتی، ۱۷درصد معادل ۱۱ هزار و ۱۵۶ نفر در دانشگاه‌های پیام نور، ۹ درصد معادل ۵ هزار و ۷۷۷ دانشجو در مراکز علمی کاربردی و ۵ درصد معادل ۳ هزار و ۳۷۵ نفر در مراکز غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند. ۶۰ درصد دانشجویان نیز بومی هستند، از این تعداد نیز ۴۵ درصد معادل ۳۰ هزار و ۲۱۷ دانشجو دختر و ۵۵ درصد معادل ۳۶ هزار و ۹۳۲ نفر پسر هستند.

فتح‌آبادی با اشاره به اینکه بیشترین جامعه آماری دانشجویان به مقطع کارشناسی و کمترین آمار به رشته دکتری اختصاص دارد، بیشترین آمار دانشجویان بر حسب گروه تحصیلی را علوم انسانی و فنی مهندسی و کمترین آمار را گروه زبان عنوان کرد و افزود: یک‌هزار و ۷۸۰ استاد عضو هیئت علمی هستند و ۴ هزار و ۳۸۳ نفر غیر هیأت علمی. نسبت دانشجو به استاد در استان ۱۱ به یک است، بهترین وضعیت به مراکز علمی کاربردی ۵ به یک و بدترین وضعیت به دانشگاه پیام نور ۲۴ به یک اختصاص دارد.

وی ادامه داد: مساحت فضای آموزشی کل استان ۴۳۲ هزار و ۳۱۵ متر مربع است که بیشترین مساحت به دانشگاه آزاد اسلامی و کمترین مساحت مربوط به مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی تعلق دارد. همچنین ۷۱ خوابگاه در استان وجود دارد که بیشترین خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های دولتی و معادل ۶۰ درصد است. ایمنی خوابگاه‌ها بسیار مهم است که رؤسای دانشگاه‌ها لازم است در طول تابستان به این امر اهتمام داشته باشند، ۱۴۴ مشاور نیز در دانشگاه‌ها فعالیت دارند که نسبت آنان در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیشترین متقاضیان رشته‌های دانشگاهی را به ترتیب حسابداری، مدیریت، حقوق، برق، عمران، کامپیوتر، روانشناسی، مکانیک، علوم تربیتی، معماری، علوم ورزشی، پرستاری، زبان، زیست‌شناسی و مهندسی شیمی عنوان کرد، همچنین تعداد مراکز دانشگاهی سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

فتح‌آبادی همچنین در خصوص انتقال دانشگاه فرهنگیان به شهرستان شازند اضافه کرد: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای کارکرد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و بیش از 95 درصد جمعیت دانشجویی آن از طریق شهرستان‌های استان و سایر نقاط تأمین می‌شوند، می‌بایست این مجموعه در مرکز استان استقرار یافته و فعالیت‌های خود را تداوم دهد.

وی گفت: فقدان زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تفریحی و... در شهرستان شازند، بهره‌مندی دانشجویان از امکانات آن شهرستان را با چالش مواجه کرده است، این موضوع در دراز مدت می‌تواند زمینه افسردگی و نارضایتی دانشجویان و خانواده آنان را فراهم کند. در شرایط موجود، دانشگاه‌های مستقر در مرکز استان، از طریق تبادل علمی اساتید و ... امور خود را راهبری می‌کنند و بی‌شک این جابجایی موجب اخلال در این زمینه‌ها خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: هزینه‌های استقرار دانشگاه فرهنگیان در ابعاد ساخت مراکز آموزشی، خوابگاه، رستوران، مسجد، کتابخانه و... قابل ملاحظه است و اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی مورد‌نظر، صرفا پاسخگوی بخش اندکی از منابع اعتباری مورد‌نیاز است. شهر اراک به عنوان مرکز استان برای ایفای نقش مرکزیت سیاسی، اداری و... خود نیازمند تقویت زیرساخت‌ها با رویکرد منطقه‌ای ویژه‌ای است و هرگونه انفکاک در شاخص‌های توسعه‌ای آن واگرایی تقسیمات کشوری موجود را در سطح استان تشدید می‌کند.

وی در خصوص مکانی که برای احداث این دانشگاه در شهرستان شازند پیشنهاد شده است، اظهار داشت: این مکان در دامنه جنوبی رشته کوه راستوند واقع است که از نظر توپوگرافی شیب آن در اغلب قسمت‌ها بسیار تند است که این وضعیت می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز این دانشگاه را دوچندان کند. از طرفی این محل موقعیتی مناسب برای توسعه تفرج‌گاه و کاربری مرتبط به آن دارد و در ضمن دارای معارض نیز هست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تأکید کرد: پراکنش زیاد مراکز آموزش عالی در سطح استان، از شکل‌گیری خدمات جانبی نظیر مراکز نشر و چاپ، فناوری‌های نوین و... جلوگیری کرده است، برنامه‌ریزان توسعه بر این باورند که به تدریج با توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی در شهر اراک، فعالیت این دست از خدمات تقویت شود، در‌حالی‌که این‌گونه تصمیمات مشکلات را تشدید می‌کند.

فتح‌آبادی در مورد تغییر مکان از مرکز استان به شهرستان کمتر توسعه یافته هم گفت: انجام این عمل باعث کاهش سطح علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان خواهد شد و سبب می‌شود تا دانشجویان با نمرات پایین‌تر جذب این مجموعه آموزشی شوند، در صورتی که روند تقلیل نقش مرکز استان مرسوم شود، در آینده سایر شهرستان‌ها نیز متقاضی انتقال ساختار‌های اداری و آموزشی می‌شوند که این امر هم‌گرایی و کارکرد منطقه‌ای آنها را مختل می‌کند.

انتهای پیام

captcha