اجلاسیه ۱۲۰۰ شهید فرهنگی و ۹۰۰ شهید دانش‌آموز در اراک برگزار می‌شود
کد خبر: 3820131
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

اجلاسیه ۱۲۰۰ شهید فرهنگی و ۹۰۰ شهید دانش‌آموز در اراک برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی از برگزاری اجلاسیه فرهنگیان در راستای برگزاری اجلاسیه ۶۲۰۰ شهید استان و نفش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس با محوریت بزرگداشت ۱۲۰۰ شهید فرهنگی و ۹۰۰ شهید دانش‌آموز استان مرکزی در روز پنج‌شنبه، ششم تیرماه خبرداد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، صبح امروز، ۲۷ خردادماه در ۲۴۷ امین نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، در خصوص سهمیه اعلامی حوزه سوادآموزی تهران به استان اظهار کرد: بر اساس نظر استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش و اعضا برای سال تحصیلی 98 در حوزه سوادآموزی 2 هزار نفر حجم را پوشش می‌دهیم. در بخش‌های تکمیلی و تحکیمی هر کدام یک‌هزار نفر را تحت پوشش قرار ‌می‌دهیم، در واقع فعالیت امسال آموزش و پرورش در بخش سوادآموزی برای 4 هزار سوادآموز متمرکز می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه اوقات فراغت برای بیش از 40 هزار دانش‌آموز با در نظر گرفتن همه امکانات در نظر گرفته شده است، به جز آموزش و پرورش سایر دستگاه‌ها نیز امکانات خود را در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به دانش‌آموزان در اختیار می‌گذارند. نزدیک به 300 پایگاه از کانون‌ها، دارالقرآن‌ها و مراکز فرهنگی در خدمات غنی‌سازی اوقات فراغت شریک هستند، تمام هدف ما این است که در کنار آموزش‌های مفرح و بازی‌های بومی محلی سرگرمی‌های هدفمند و سالم ایجاد شود.

فولادوند اضافه کرد: سالن 22 بهمن اراک که متعلق به آموزش و پرورش است در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان قرار دارد و بانظر رئیس شورا طبق قوانین موجود ساز و کار تحویل این مرکز ورزشی به آموزش و پرورش انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از برگزاری اجلاسیه فرهنگیان در راستای برگزاری اجلاسیه 6200 شهید استان و نفش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس با محوریت بزرگداشت 1200 شهید فرهنگی و 900 شهید دانش‌آموز استان مرکزی در روز پنجشنبه، ششم تیرماه سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایکنا؛ مهدی دمنه، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 289 پایگاه اوقات فراغت در مناطق 15 گانه استان در قالب 28 باب کانون فرهنگی و تربیتی، 120 باب مدرسه، 120 باب فضای ورزشی و روباز، 2 باب اردوگاه، 10 مرکز دارالقرآن و 9 باب پژوهش‌سرا وظیفه خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان را در ایام تابستان برعهده دارند.

وی بیان کرد: هزینه کلاس‌های تابستانی آموزش و پرورش بین 30 تا 60 هزار تومان و کل اعتبار مورد‌نیاز طرح 800 میلیون تومان است. فعالیت‌های آموزش و پرورش در قالب دوره‌های آموزش قرآن در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، حفظ، آموزش قرآن ویژه خردسالان تعریف می‌شود.

دمنه اضافه کرد: فعالیت در حوزه‌های رایانه، علمی تقویتی، هنرهای دستی، خوشنویسی، نقاشی طراحی، هنرهای نمایشی، ورزشی، موسیقی، برگزاری اردوهای یک و چند روزه با رویکرد پرورشی و فرهنگی، برگزاری اردوی یاور مربیان پیشتازان 350 نفر در تیرماه و مردادماه، اموزش رباتیک، آموزش چرتکه، اموزش نجوم و... از دیگر بخش‌های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش در ایام اوقات فراغت است.

وی در خصوص مزیت‌های پایگاه‌های تابستانی آموزش و پرورش هم گفت: اعتماد خانواده، گستردگی و در دسترس بودن، ایمن بودن پایگاه‌های تابستانی وابسته به این نهاد، انطباق با سلایق مختلف به دلیل تنوع رشته‌ها، مقرون به صرفه بودن از جمله مزایای طرح‌های تابستانه است.

دمنه اضافه کرد: براساس راهبرد کلان 5 و 8 تقویت نهادینه‌سازی و تعامل اثربخش و فعال نظام آموزش و پرورش با سایر نهادها و مشارکت اثربخش در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد علوی، کانون‌های فرهنگی مساجد، آموزشگاه‌های آزاد، اداره آموزش فنی و حرفه‌ای، بسیج، هلال احمر، اداره ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی و ... به عنوان دستگاه‌های فرهنگی به غنی‌سازی اوقات فراغت کمک می‌کنند.

حسین میرزایی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی در خصوص حجم ابلاغی دوره‌های سوادآموزی در سال 98 هم اظهار کرد: سهمیه استان در بخش اصلی سوادآموزی اولیا و جاری 2219 و در بخش سوادآموزی اتباع 466 نفر اعلام شده است. حجم انتقال در بخش‌های اصلی 1174، طرح آموزش رایانه 170 و انتقال اتباع 160 است، در بخش تحکیم نیز در بخش اصلی 1953 و در حلقه‌های کتابخوانی 1100 است، جمع کل 7 هزار و 242 نفر است.

وی تصریح کرد: اقدامات در زمینه شناسایی و جذب و تحقق حجم ابلاغی انجام شده است، برای ارتقای سطح سوادآموزان اقداماتی در زمینه نگهداشت و بهبود کیفیت انجام می‌شود که می‌توان به استفاده از راهبران آموزشی، طرح پشتیبان سوادآموز، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ویژه آموزش‌دهندگان برای نخستین‌بار، تبدیل کتاب سوادآموزی به نرم‌افزار قابل نصب و مشاهده روی گوشی‌های اندروید و دی‌وی‌دی‌های خانگی و رایانه، برگزاری بیش از 1800 نفر ساعت دوره آموزشی ویژه آموزش‌دهندگان اشاره کرد.

وی گفت: در مجموع سهمیه سواد‌آموزی استان امسال 2 هزار و 800 نفر است که یک‌هزار و 300 نفر در دوره سواد‌آموزی، 500 نفر در دوره انتقال، 500 نفر در دوره تحکیم و 400 نفر اتباع خارجی است و تاکنون حدود 41 درصد این افراد تحت پوشش سواد‌آموزی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذرماه بقیه این افراد نیز تحت پوشش قرار گیرند.

میرزایی اظهار کرد: نرخ باسوادی استان بر اساس سرشماری سال 90 حدود 93 و 99 صدم درصد بود که این رقم با 2 و 6 دهم درصد افزایش به 96 و پنج صدم درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری با تشدید فعالیت‌های در حوزه مسدود کردن مبادی بی‌سوادی، پوشش صد‌در‌صدی تحصیل دانش‌آموزان در پایه ابتدایی و شناسایی والدین بی‌سواد و بهره‌گیری از دهیاران برای شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌‌سواد در روستاها محو و نابودی بی‌سوادی را در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول آشنایی سواد‌آموزان با دنیای دیجیتال برای نخستین‌بار در سال جاری در استان را از دیگر اقدام‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: امسال برای نخستین بار 100 نفر از سواد‌آموزان شهرستان اراک به صورت نمونه تحت آموزش‌های هفت‌گانه کار با یارانه قرار می‌گیرند و سال آینده این آموزش‌ها در کل استان اجرایی می‌شود.

میرزایی خاطرنشان کرد: مهارت خواندن با خانواده، کتابخوانی، انشاء نویسی و آموزش مهارت‌های ارتباطی از دیگر برنامه‌های معاونت سواد‌آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی در سال جاری برای ارتقای سواد و فرهنگ عمومی در استان است.

انتهای پیام

captcha