بزرگداشتی که بزرگ داشته نشد!
کد خبر: 3820556
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
گزارش ایکنا از سالگرد درگذشت دکتر شریعتی؛

بزرگداشتی که بزرگ داشته نشد!

گروه شهرستان‌ها ــ یادمان چهل و دومین سالگرد دکتر علی شریعتی در حالی در سبزوار برگزار شد که سالن خالی محل برگزاری مراسم نشان از غربت این اندیشمند قرآنی بعد از گذشت ۴۰ سال از رحلتش در شهرستان زادگاهش دارد، در حالی که اگر برگزارکنندگان مراسم، تنها اعضای خود را به این جلسه دعوت کرده بودند، باید جمعیت حاضر بیش از این می‌بود.

بزرگداشتی که بزرگ داشته نشد!به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یادمان چهل و دومین سالگرد دکتر شریعتی در سبزوار در حالی برگزار شد که سالن خالی محل برگزاری این مراسم نشان از مظلومیت و غریبی این اندیشمند سبزواری در شهرستان زادگاهش دارد. در شهری که هنوز برای برگزاری چنین مراسمی برخی با مشکلاتی روبه‌رو هستند.
در حالی که قرار بود مراسم مطابق برنامه ساعت 19 روز گذشته، 28 خردادماه در سالن کاشفی سبزوار آغاز شود، به دلیل عدم حضور به موقع میهمانان مراسم از راه دور و کمبود جمعیت با 40 دقیقه تأخیر و با پخش قرآن از طریق نوار بدون قرائت قرآن توسط حضار حاضر در جلسه آغاز شد.

در این مراسم محمد صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به تمدن علمی بالا و تاریخ درخشان سبزوار در طول تاریخ گفت: درباره شریعتی سخن گفتن آسان نیست. با نگاهی به چهار دهه زندگی او و فهرست آثارش انسان دچار شگفتی می‌شود.

افکار شریعتی الهام بخش جامعه امروزی
این طلبه سابق حوزه علمیه اضافه کرد: شریعتی نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی داشت و به حق معلم انقلاب برازنده اوست.
وی عنوان کرد: شریعتی یک اسلام‌شناس بزرگ است که از زاویه جدید به اسلام نگاه کرد و با قلم زیبا و احاطه به جامعه‌شناسی و تاریخ و علوم عصر خودش توانست قرائت جدیدی بیان و دیدگاه جدیدی از مفاهیم اسلامی بیان کند. او خالق مکتب و منش فکری بوده که دارای مؤلفه‌ها و عناصر مختلفی است.
صادقی با اشاره به دو وجه زندگی مرحوم شریعتی که الهام‌بخش نیازهای فعلی ما نیز هست، بیان کرد: شریعتی بعد از گذشت 40 سال از انقلاب تاریخ مصرفش تمام نشده و بخشی از افکارش هنوز در جامعه امروزی ما الهام‌بخش است، اگرچه خودش ثمره انقلاب را ندید.

شریعتی توانست با بهره‌گیری از آیات قران انسان را معرفی کند
وی تصریح کرد: شهید مطهری و شریعتی اگر زنده می‌ماندند، می‌توانستند در پی‌ریزی ساختارهای انقلاب نقش موثری ایفا کنند که برخی از مشکلات امروزی را نداشته باشیم. شریعتی با شناخت و احاطه‌ای که به جریانات فکری خودش و حضور در بین جریانات فکری دیگر و متفکران دنیا داشت، توانست با بهره‌گیری از آیات قرآن انسان را به ما معرفی کند.
وی افزود:

یکی از ویژگی‌های شریعتی خلق واژگانی که خودش فکر کرده، هست از آیه قرآن «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» استفاده کرده، انسان را خلیفه خدا بر روی زمین معرفی کرده و برای انسان یک قداست خاص قائل شده است. انسانی که در آیه دیگر قرآن، خداوند سبحان بیان کرده است: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»، «من از روح خودم در آن دمیدم.»


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان دیگر دکتر شریعتی گفت: انسان از نگاه قرآن امانتدار الهی است «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبال فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسان إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولا» و با بررسی آیات دیگر قرآن خداوند متعال از همان جنسی که حضرت آدم را خلق کرده، همسرش حوا را نیز خلق کرده و از این آیات برابری انسان را نتیجه گرفته است.
وی بیان کرد: استخراج داشتن آزادی انسان توسط شریعتی از آیات دیگر قرآن و اشاره به خوردن انسان از شجره ممنوعه در اندیشه و آثار مرحوم شریعتی به‌چشم می‌خورد. منع تبعیض‌نژادی از دیگر مواردی است که شریعتی به آن اشاره کرده و با اشاره به آیه «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» بیان کرده است کرامت انسان‌ها با توجه به تلاش و تقوای آن‌هاست و نه انتصاب خانوادگی.
صادقی با اشاره به ذکر حفظ کرامت انسان‌ها در قانون اساسی کشورمان گفت: در اصل ششم قانون اساسی ذکر شده است حکمیت بر انسان از آن خداست و کسی نمی‌تواند این حاکمیت را سلب و جهت منافع شخصی خودش بهره ببرد.
وی تصریح کرد: حفظ حقوق اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی از جمله اصل 12 و 13 قانون اساسی آمده است و جزء افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که برخی از مذاهب کشورمان در حالی که از نظر جمعیتی حد نصاب ندارند اما در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند.
وی با تاکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز و رعایت اخلاق حسنه با دیگر افراد مذاهب در کشور به شرط نداشتن توطئه و اقدام عملی علیه منافع کشور، افزود: کارنامه 40 ساله انقلاب نشان می‌دهد در مواردی کاستی‌ها و مشکلاتی داشتیم که برای رسیدن به تکامل باید این مشکلات حل شود.

زنده نگه داشتن نام و یاد دکتر شریعتی برای اهداف اصلاح‌طلبی نیاز امروز ماست
در ادامه این مراسم، سیدابوالفضل حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، با انتقاد و اظهار تاسف از اینکه در سال گذشته به دلیل مشکلاتی مراسم بزرگداشت برگزار نشد، گفت: با محدودیت‌هایی برای برگزاری مراسم در دانشگاه حکیم سبزواری روبه‌رو هستیم و زنده نگه داشتن نام و یاد دکتر شریعتی برای اهداف اصلاح‌طلبی نیاز امروز ماست.
وی با اشاره به اینکه در جامعه باید گفت‌وگو بین گروه‌ها و افکار مختلف وجود داشته باشد، افزود: هیچ مشکل اقتصادی حل نخواهد شد، مگر اینکه به گفت‌وگو بپردازیم.
حسینی افزود: کتاب‌ها و آثار شریعتی مقدس نیستند و مورد نقد واقع شده‌اند. ای کاش بزرگان ما نیز اجازه می‌دادند تا افکار و اندیشه‌های امام راحل(ره) و مطهری را نیز نقد کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در زمانی که انقلاب انجام شد کادرسازی نکرده بود و با پیشنهاد مطهری، بازرگان را انتخاب کرد، بیان کرد: اگر در انقلاب آثار شریعتی را کنار بگذاریم چیزی نخواهیم داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری عنوان کرد: تصور می‌کردیم با تعویض افراد مشکلمان در انقلاب حل خواهد شد، در حالی که باید ساختارها را عوض می‌کردیم، با انتقاد از صداوسیما گفت: چرا قله‌های فرهنگی در صداوسیما جایی ندارند و تنوع افکار را در صداوسیما مشاهده نمی‌کنیم.
حسینی با انتقاد از برخی رفتارهای اصلاح‌طلبان با بیان اینکه من مشکلم با اصلاح‌طلبان است نه اصولگرایان، اظهار کرد: انقلاب پر هزینه‌ترین راه برای تغییر یک نظام است.
وی تصریح کرد: نسل جوان به همراه برخی از افراد عجله و از آمریکا تقاضای دخالت دارند، در حالی که با این روش به سال‌های قبل از 54 بر می‌گردیم.

فریب آمریکا را نخورید
حسینی با اشاره به روش‌های اختلاف‌افکنی و برادرکشی توسط آمریکا و ایادی آن‌ها مانند عربستان، بیان کرد: وقتی بین کشور ایران و عراق جنگی رخ دهد، کشته‌های هر دو مسلمان و شیعه هستند و کشته شدن هر دو طرف به نفع آمریکاست.
وی با تاکید بر فریب نخوردن و دوری از توطئه‌های آمریکا راه‌حل پیشنهادی در کشور را گفت‌وگو بیان کرده، با اشاره به جمله‌ای از دکتر شریعتی، افزود: اگر تفکر نکنیم و اندیشه‌ورزی نکنیم و تکثر را به رسمیت نشناسیم، در درون خودمان پوسیدیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با تأکید بر سخن یکی از اندیشمندان بیان کرد: دموکراسی در کشور مترقی‌ترین شکل حکومت و اسلامی‌ترین آن است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۰:۵۵
0
0
یه عکس هم از سالن خالی می ذاشتین
captcha