زمان‌شناس‌بودن؛ شاخصه اصلی شهدای دانش‌آموز
کد خبر: 3821702
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

زمان‌شناس‌بودن؛ شاخصه اصلی شهدای دانش‌آموز

گروه فرهنگی - مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: شهدای دانش‌‌آموز زمان‌شناس بودند و در آن زمان متوجه شدند مسئولیت اعتقادی و ملی وجود دارد و از این آزمون بزرگ سرافراز بیون آمدند، این شهدا ایثاگری و گذشت را به عنوان بالاترین وجه انسانی در قالب رفتار ترسیم کردند.

زمان‌شناس‌بودن؛ شاخصه اصلی شهدای دانش‌آموز

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، شهریار فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، امروز، دوم تیر‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح جزئیات اجلاسیه 1200 شهید فرهنگی و 900 شهید دانش‌آموز استان مرکزی که در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد گفت: زیر مجموعه کنگره 6200 شهید استان و نقش امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس اجلاسیه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز در دستور کار قرار دارد که این اجلاسیه صبح پنجشنبه، 6 تیر‌ماه در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهادی تربیتی وظیفه تربیت و تدارک‌سازی برای نسل امروز و نقش‌آفرینی در زندگی آینده فردی اجتماعی افراد را برعهده دارد؛ لذا طبیعی است که برای ایفای این تعهد آموزش و پرورش بایستی اقدامات متعددی طی دوران مختلف تحصیلی و سنی دانش‌آموزان فراهم کند.

فولادوند اظهار کرد: جزء اولین اهداف و تکالیف سند تحول آموزش و پرورش تعمیق تربیت و آداب اسلامی، تقویت اعتقاد و التزام به ارزش‌های اسلامی ذکر شده است، در این راستا آموزش و پرورش باید به گونه‌ای رفتار کند که تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش‌های اسلامی، توانمند‌سازی مربیان و دانش‌آموزان برای وفاداری و حمایت آگاهانه در خصوص ارزش‌ها را به عنوان هدف تعقیب کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف مجموعه درسی و فعالیت‌های ما در داخل و خارج از مدرسه بدین سمت و سو حرکت می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های ما خارج از برنامه‌های درسی با همین رویکرد انجام می شود، این اجلاسیه(شهدای فرهنگی و دانش‌آموزی) به دنبال نشر و توسعه فرهنگ دفاع مقدس در میان فرهنگیان و دانش‌آموزان است و قصد داریم الگوی مناسبی را به جامعه نسل جدید به ویژه دانش‌آموزان ارائه دهیم، برنامه‌های راهبردی این‌طور تعریف می‌شود که هرگاه از تربیت صحبت کردیم باید الگوی عملیاتی و اجرا شده از این مفاهیم تربیتی را به متربیان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: معرفی الگوی مؤثر برای دانش‌آموزان که مفاهیم تربیتی را در قالب اجرا شده انجام دادند تأثیرگذاری بهتری دارد، وقتی برای محصلان در حوزه ایثارگری، مسئولیت‌پذیری، زمان‌شناسی و بسیاری از مؤلفه‌های تربیتی بخواهیم الگویی معرفی کنیم بهترین الگو همان دانش‌آموزانی هستند که در زمان خود مسئولیت دیگری جز تحصیل را در زمان خود تشخیص دادند. شهدای دانش‌‌آموز زمان‌شناس بودند و در آن زمان متوجه شدند مسئولیت اعتقادی و ملی وجود دارد و از این آزمون بزرگ سرافراز بیون آمدند، این شهدا ایثاگری و گذشت را به عنوان بالاترین وجه انسانی در قالب رفتار ترسیم کردند.

فولادوند اظهار کرد: مؤلفه‌های تربیتی اتخاذ شده ویژه دانش‌آموزان باید به گونه‌ای تربیت شوند که در شرایط خاص و بزنگاه‌ها اثر گذارده و آنان را به نیروی متعهد و مسئولیت‌پذیر تبدیل کند. تجلیل از مقام 181 شهید فرهنگی شناخته شده و معلم که در کنار شغل معلمی مسئولیت دیگری را برای خود در نظر گرفتند یکی از وظایف است، زندگی‌نامه و مجموعه فعالیت‌های این شهدا در قالب یک کتاب سه جلدی در اختیار عموم قرار داده می‌شود.

وی آمار شهدای دانش‌آموز را 950 شهید برشمرد و گفت: از این افراد باید به عنوان مفاخر ارزشی یاد کرده و بستری برای گسترش فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی ایجاد کنیم. از سال گذشته تاکنون تمام برنامه‌های آموزش و پرورش حتی در حوزه ورزشی و مسابقات ورزشی رنگ‌وبوی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز به خود گرفته است، 42 یادواره شهدا در مدارس استان برگزار شده است، برگزاری یادواره‌های کشوری و استانی از دیگر برنامه‌ها جهت اماده‌سازی برگزاری اجلاسیه شهدای فرهنگی و دانش‌آموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در پایان با بیان این نکته که تمام برنامه‌ها با رویکرد شناسایی شهدای فرهنگی و دانش‌آموز شکل گرفته است، اظهار کرد: بیش از 350 فضای آموزشی و ورزشی به نام شهدا مزین شده است همچنین نام بسیاری از اماکن به نام شهدا تغییر یافته است.

انتهای پیام

captcha