بی‌تعهدی در ساخت سریال‌های نمایش خانگی/ بانوی چادری زندانی نمی‌خواهیم!
کد خبر: 3824030
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی در گفت‌وگو با ایکنا:

بی‌تعهدی در ساخت سریال‌های نمایش خانگی/ بانوی چادری زندانی نمی‌خواهیم!

گروه فرهنگی ــ خطیب برجسته کشوری ساخت فیلم‌های اثرگذار را در تولید فکر و اشاعه فرهنگ اسلامی ضروری دانست و از تولید سریال‌های خانوادگی موجود در سوپرمارکت‌ها انتقاد کرد و گفت: درست است که فیلم‌ می‌تواند اثر خوبی در خانواده داشته باشد اما اکنون برخی از آنها همراه با بی‌تعهدی ساخته می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشوری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، جایگاه مقدس بانوان در پیشرفت و تکامل آقایان را بسیار مهم برشمرد و گفت: سخن پیامبر(ص) در خصوص بانوان که فرمودند از دامان زن، مرد به معراج می‌رود نشان‌دهنده اهمیت بانوان در کانون خانواده و اجتماع است، زنان از صدر اسلام تاکنون مظهر رشادت، شجاعت و تقوا بودند، لذا موفقیت‌های بانوان شهیده، شهید‌پرور، مبارز و ... باید برای عموم بازگو شود.

وی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی مرهون زحمات بانوان و مردان باغیرت و با شرف ایرانی است، اظهار کرد: همان طور که بانوان متعهد و انقلابی در کنار آقایان انقلاب را به پیروزی رساندند در استمرار و قوام آن نیز نقش‌آفرین هستند.

حجت‌الاسلام صابری اراکی با ابراز تأسف از فاصله گرفتن جوانان و نوجوانان از قرآن، عترت و الگوهای اخلاقی تصریح کرد: حلقه مفقوده فاصله ایجاد شده بین نوجوانان و جوانان با قرآن و عترت اینجاست که در معرفی الگوها کم‌کاری شده است، زهرای مرضیه(س) همان دختر پیامبر(ص) است و فرقی نکرده است باید دید ما به عنوان مسلمان چقدر ایشان را می‌شناسیم. وقتی‌که دشمن هجمه‌های خود را با استفاده از ابزار تبلیغات امروزی در فضای مجازی، اینترنت و ماهواره‌ها پررنگ جلوه داده و کوشید حضرت زهرا(س) را کنار بگذارد و دستگاه‌های متولی امر فرهنگ از منابر گرفته تا ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و همه شیعیان مسامحه کردند، این فاجعه بزرگ خلق می‌شود.

وی به برنامه تأثیرگذار تلویزیونی نظیر از لاک جیغ تا خدا اشاره کرد و افزود: افرادی که جلوی دوربین رسانه قرار می‌گیرند و از روزهای بی‌بندباری خود پشیمان هستند را کسی به اجبار دعوت نکرده است و همه داوطلبالنه سخن می‌گویند، آنان می‌آیند در جایگاه بانویی محجبه روزهای قبل خود را زیر سؤال می‌برند و امروز خود را می‌ستایند. زهرا‌شناسی باعث شده تا آنان بتوانند از لاک جیغ دیروز به رنگ خدای امروز تبدیل شوند. آنان با چادر خود را زیباتر می‌بینند و سعی دارند زندگی خود را منطبق با سیره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) استوار کنند.

حجت‌الاسلام صابری ادامه داد: همه ما از جمله دستگاه‌های متولی، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های فرهنگی دینی وظیفه دارند تمام هم و غم خود را برای انجام این مأموریت خطیر بگذارند، برای اینکه بتوانیم مردم را زهرایی کنیم باید در درجه اول خودمان زهراشناس و تربیت‌یافته مکتب قرآن و عترت باشیم و پس از آن افراد را به این سمت سوق دهیم.

لزوم توجه به نقش تربیتی مادران

وی همچنین به نقش تربیتی مادران نیز اشاره کرد و گفت: حضور مادران در جلسات اولیا و مربیان به‌ویژه در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان بسیار ضروری است، برای برگزاری این جلسات در مدارس باید دقت شود از کارشناسان کاربلد و خبره استفاده شود؛ چراکه انتقال مفاهیم کاربردی و آگاهی‌بخش برای مادران جوان جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی باید درست صورت گیرد تا منتج به نتایج قابل قبول و خروجی مناسب در سال‌های آتی شود.

صابری اضافه کرد: برای داشتن خانواده خوب و در پس آن اجتماع خوب و متمدن نیاز به والدینی متعهد و با اخلاق داریم، چراکه بی‌اخلاقی یا بی‌تعهدی از سوی یکی از زوجین باعث بروز ناهنجاری در خانواده و سپس در اجتماع می‌شود، جایگاه اصولی بانوان در خانه و جامعه باید تمام‌قد دیده شود.

تبیین وظیفه خطیر مادران

خطیب برجسته کشوری ادامه داد: برای حصول نتیجه بهتر باید نقاب‌ها را کنار بگذاریم و زندگی را مورد شوک قرار دهیم والدین باید متوجه شوند هر دوی آنان متولی امر تربیت هستند و هر دو در خانواده جایگاه اساسی و اصولی دارند، مادران وظیفه غذا درست کردن، شیردادن و انجام کارهای خانه را ندارند آنان برای مأموریت خطیرتری همچون شوهرداری و تربیت فرزند صالح آفریده شده‌اند.

حجت‌الاسلام صابری گفت: تربیت فرزند بسیار مهم است گاه مادران آن‌قدر خود را وقف کارهای بیرون از منزل کرده‌اند که از رسالت اصلی خود غافل شده و فرزند خود را به مهد کودک می‌فرستند، دانشمندان ثابت کرده‌اند فرزند تا سنی نیاز به بوی بدن مادر، شنیدن ضربان قلب و نگاه مادر دارد و مادران با کارهای وقت‌گیر بیرون این نعمت را از فرزند خود دریغ می‌کنند تا به تعویض ماشین و خانه برسند. اگر تربیت به کناری رفته است مقصر بعضی از مادران هستند، گاه آقایان مخالف کار کردن خانم بیرون از منزل هستند اما خانم اذعان دارد چون تحصیل کرده و دوستان و همسایگان او سر کار رفته‌اند او نمی‌تواند نرود چنین مادری به همه چیز فکر می‌کند جز تربیت فرزندش، لذا این نکات اصولی و اساسی باید برای بانوان در جلسات اولیا و مربیان مدارس بازگو شود.

نقش رسانه در ارائه الگوهای اسلامی

وی همچنین در خصوص نقش رسانه به ویژه رسانه ملی، رسانه‌های جمعی، دیداری، شنیداری و مکتوب به ارائه الگوهای اسلامی تأکید کرد و افزود: ارائه الگوهای اسلامی از سوی رسانه حرف اول را می‌زند اگر در این زمینه غنی عمل کنیم دچار انحراف و آسیب نخواهیم شد.

حجت‌الاسلام صابری با تأکید بر این مهم که فیلم‌نامه‌نویس‌ها، کارگردانان، تهیه کنندگان و مدیران باید تولید فکر و فرهنگ کنند، اضافه کرد: برای تولید فکر و فرهنگ در جامعه همه باید دست به دست هم دهیم تا جایگاه مادران در جامعه و خانواده افزایش یابد، برای ارتقای جایگاه مادری و خانواده باید بهترین تیم‌ها را با کمترین آسیب تشکیل داده و در معرض دید خانواده‌‌ها قراردهیم.

تولید فیلم‌های اثرگذار خانوادگی

وی ساخت فیلم‌های اثرگذار خانوادگی را در تولید فکر و اشاعه فرهنگ اسلامی ضروری دانست و از تولید فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی موجود در سوپرمارکت‌ها انتقاد کرد و گفت: درست است که فیلم‌های خانوادگی می‌تواند اثر خوبی در خانواده داشته باشد اما فیلم‌های خانگی در حال تولید بی‌تعهد ساخته می‌شوند و مسائل را باز و در دسترس قرار می‌دهند. شکل و شمایل این فیلم‌ها شکل هالیوودی به خود گرفته است که در قالب فیلم‌های خانوادگی به خورد جامعه داده می‌شود. باید مراقب بود که در لوای فیلم خانوادگی عزت و شرف خود را از دست ندهیم افرادی که قصد تولید فیلم‌های خانوادگی دارند از همه ابعاد و زوایای خانواده مطلع بوده و مطالعه کافی داشته باشند.

بانوی چادری زندانی نمی‌خواهیم!

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی اظهار کرد: خیلی پسندیده نیست بانوان بیرون و در اجتماع بی‌حجاب باشند به محض اینکه پای یکی از آنان به زندان و دادگاه باز شد آنجا چادری شوند، ما بانوی چادری زندانی نمی‌خواهیم ما خانم چادری می‌خواهیم ولی به همان اندازه که چادر تمام قدش را گرفته است، شرافت، عزت‌نفس و تقوا هم سراسر وجود او را گرفته باشد. از قدیم بوده و امروز نیز در اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد هستیم که خدمتکار خانه یا افراد پایین‌نشین شهر چادری هستند و افراد متمول و بالانشین بی‌چادر.

وی افزود: اگر بخواهیم حجاب اسلامی را در جامعه نشر دهیم، باید وحدت کلمه و وحدت رویه داشته باشیم و از رسانه ملی به منظور استفاده از الگوهای اسلامی بهره ببریم. تئاتر، سینما، رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها می‌توانند افکار اسلامی را در زندگی عموم مردم نهادینه کنند، برخی فکر می‌کنند هرچه مانتو کوتاه‌تر یا جلوی مانتو بازتر باشد به اصطلاح کلاس بالاتری دارد، این فرهنگ اشتباه متأسفانه در جامعه تاحدی جا افتاده است؛ لذا اگر قصد داریم جایگاه ایجاد شده را تخریب و بازسازی کنیم نیاز به فعالیت همگانی و همه‌جانبه داریم که صد درصد بلندگو و تریبون آن رسانه است.

انتهای پیام

captcha