نقش امامزادگان در آموزه‌های دینی/ ولایت‌مداری را از شاهچراغ(ع) بیاموزیم
کد خبر: 3825601
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰
آیت‌الله حسینی‌بوشهری تشریح کرد:

نقش امامزادگان در آموزه‌های دینی/ ولایت‌مداری را از شاهچراغ(ع) بیاموزیم

گروه اجتماعی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به احمدبن موسی(ع) امین ولایت می‌گویند، گفت: امروز در جامعه سخن از ولایت‌مداری است و باید ولایت‌مداری را از احمدبن موسی(ع) یاد بگیریم؛ او با اینکه برادر بزرگ امام رضا(ع) و مورد احترام مردم بود، می‌گفت برادرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به عنوان امام و پیشوای جامعه است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شامگاه دوشنبه، 17 تیرماه در مراسم جشن سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) که در حرم مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم برگزار شد، گفت: یکی از پرسش‌هایی که همواره مطرح می‌شود این است که این همه امامزاده در کشورمان چه نقشی در آموزه‌های دین دارند.

وی به سه سوره انشراح، ضحی و کوثر در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: این سه سوره در مقام تسلی خاطر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) در طول 23 سال در میدان جهاد، رسالت و تبلیغ با انبوهی از مشکلات و ناملایمات مواجه بود؛ لذا ذات کبریایی مصلحت می‌بیند که به‌مناسبت‌‌های مختلف رسولش را از نظر روحی تقویت کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه خداوند در سوره انشراح به پیامبرش روحیه می‎‌دهد، گفت: سوره انشراح در مقام این مسئله است که به پیامبر(ص) توجه دهد که ما بزرگترین سرمایه مدیریتی را در ادای رسالت به تو دادیم چون یک مدیر کارآمد و توانمند، مدیری است که در مقابل سختی‌ها و مشکلات درجا نزند و دچار تحیر و مشکل نشود و از خود سعه صدر نشان دهد؛ لذا رمز و راز موفقیت پیامبر(ص) در سایه شرح صدر است.

یک مدیر کارآمد و توانمند مدیری است که در مقابل سختی‌ها و مشکلات درجا نزند و دچار تحیر و مشکل نشود و از خود سعه صدر نشان دهد؛ لذا رمز و راز موفقیت پیامبر(ص) در سایه شرح صدر است.

وی اظهار کرد: درباره سوره ضحی آنچه مفسران بیان کرده‌اند این است که مدتی به دلیل مصلحت الهی، وحی قطع شده بود و نبی مکرم اسلام(ص) نگران شده بود که مگر مشکلی پیش آمده است که این سوره نازل شد و خداوند می‌فرماید ای پیامبر جای نگرانی نیست، ما کی تو را تنها گذاشتیم و با تو مشکل داشتیم. بزرگترین افتخار را به تو می‌دهیم، که مفسران می‌گویند مقصود مقام شفاعت است یعنی رسول ما به تو مقام شفاعت عطا کردیم.

سوره کوثر و جایگاه امامزادگان در آموزه‌های دینی
آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه سوره کوثر نقش و جایگاه امامزادگان در آموزه‌های دینی را مشخص می‌کند، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که مقصود از کوثر در این سوره خیر کثیر است که مربوط به ذریه و فرزندان حضرت زهرا(س) می‌شود.

امام جمعه موقت قم اظهار کرد: نگاه کنیم و ببینیم خداوند چه برکتی به نسل حضرت فاطمه(س) داده است و هر جا نگاه می‌کنیم ذریه آن حضرت هستند آن هم در شرایطی که تمام دشمنان اهل بیت(ع) کمر به نابودی آنان بسته بودند.

وی با یادآوری اینکه ذریه حضرت زهرا(س) شامل امامان معصوم و فرزندان آنان می‌شود که به آن‌ها امامزاده می‌گوییم، گفت: تمام اینها ثمره پربرکت کوثر هستند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، مقام شامخ حضرت شاهچراغ(ع) و سایر امامزادگان مدفون در شیراز را تکریم کرد و گفت: تمام امامزادگان در زندگی ما نقش‌آفرین و تأثیرگذارند.

وی با تصریح اینکه در کلام پیامبر مکرم اسلام(ص) درباره نقش امامزادگان در آموزه‌های دین می‌توان مطالبی استخراج کرد، گفت: در آیات قرآن کریم، پیامبر(ص) مخاطب کلام خدا قرار می‌گیرد؛ به مردم بگو من مزد رسالت از شما نمی‌خواهم فقط یک چیز می‌خواهم آن محبت و مودت و دوستی نزدیکان و فرزندان من است. امامزادگان، فرزندان امامان هستند و عمدتاً اینها از نزدیکان و دودمان پیامبر(ص) محسوب می‌شوند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری حدیث ثقلین گفت: امامزادگان مرتبط با عترت هستند و عترت ثقل قرآن است اینها مرتبطین با عترت محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به بیان احادیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) درباره خاندانش پرداخت و گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید هر کسی اولاد من را اکرام کند من پیامبر را اکرام کرده است یعنی زائری که از اطراف فارس برای زیارت حضرت شاهچراغ(ع) آمده است برای برای تکریم پیامبر(ص) آمده است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید شفاعت من واجب می‌شود برای کسانی که ذریه مرا کمک کنند با دست و زبان و هرچیزی آنان را به مردم معرفی کنند.

امامزادگان پیام‌رسانان قرآن و عترت بودند
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه با طرح این سؤال که امامزادگان چه نقشی در فرهنگ جامعه دارند، گفت: امامزادگان در حیاتشان از علما، محدثان و برجستگان بودند که تشیع را در جامعه گسترش دادند و به مردم گفتند اسلام و قرآن و عترت یعنی چه. همگی آنان پیام‌رسانان قرآن و عترت بودند و بعد از مرگشان هم مضاجع شریفشان میعادگاه دلدادگان است.

وی با بیان اینکه امامزادگان حق حیات به گردن ما دارند، گفت: وجود این امامزادگان باعث گسترش فرهگ نورانی اهل بیت(ع) در سراسر کشور شده است.

یکی از راه‌های کسب آرامش نیز دعا، نیایش و حاجت خواستن است که در زیارت اهل بیت(ع) به دست می‌آید.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری همچنین به نقش زیارت اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: دانشمندان می‌گویند در دنیا با همه مظاهر و پیشرفتی که دارد، انسان امروز مضطرب‌تر و نگران‌تر از انسان گذشته است و شرایط زندگی مادی نتوانسته است آرامش را به انسان‌ها بازگرداند. یکی از راه‌های کسب آرامش نیز دعا، نیایش و حاجت خواستن است که در زیارت اهل بیت(ع) به دست می‌آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امامزادگان اهل کرامت و بزرگند و کسی را ناامید بر نمی‌گردانند؛ این ویژگی امامزادگان است و کسی که به زیارت آنان می‌آید با دست پر برمی‌گردد و حداقلش کسب آرامش است و این آثار فردی زیارت است.

ابعاد فردی، اجتماعی و سیاسی زیارت 
وی با بیان اینکه آثار اجتماعی امامزادگان این است که در هر جا بوده‌اند، آنجا آباد شده است، گفت: زیارت امامزادگان و اهل بیت(ع) دارای آثار سیاسی هم هست به عنوان مثال در تاریخ می‌خوانیم که حضرت شاهچراغ(ع) در مقابل حاکمان و ظالمان ایستادگی کرده و به شهادت رسیده است و این پیام زیارت از بعد سیاسی است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود مناقب حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را برشمرد و گفت: حضرت احمدبن موسی(ع) برادر امام رضا(ع) است که مورد احترام پدر بوده است؛ شیخ مفید می‌گوید که آن حضرت انسان بزرگ و جلیل‌القدر بوده است که امام موسی کاظم(ع) هم سخت به او دلبسته بود و هم او را بر دیگران مقدم می‌داشته است.

ولایت‌مداری شاهچراغ(ع)
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه به احمدبن موسی(ع) امین ولایت می‌گویند، گفت: امروز در جامعه سخن از ولایتمداری است و باید ولایتمداری را از احمدبن موسی(ع) یاد بگیریم؛ با وجود اینکه سنش بزرگتر از امام رضا(ع) بود و مورد احترام مردم، می‌گفت برادرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به عنوان امام و پیشوای جامعه است.

وی با اشاره به داستان امانتداری ولایت حضرت احمدبن موسی(ع) بعد از شهادت پدرش گفت: بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) مردم به خانه ام‌احمد مادر حضرت احمدبن موسی(ع) آمدند تا با او بیعت کنند؛ حضرت قصد آنان را فهمید که می‌خواهند به عنوان امام معرفی کنند و گفتند برویم مسجد و در آنجا فرمودند با من بیعت کردید ولی من با بردارم امام رضا(ع) به عنوان امام جامعه اسلامی بیعت کرده‌ام،‌ شما هم با برادرم بیعت کند.

این معنای ولایت‌مداری است؛ انسانی که حب جایگاه و مقام سراغ او نمی‌آید و تابع حق و حقیقت و تسلیم برادر و امامش است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری اضافه کرد: این معنای ولایتمداری است؛ انسانی که حب جایگاه و مقام سراغ او نمی‌آید و تابع حق و حقیقت و تسلیم برادر و امامش است.

وی با بیان اینکه زمانی که امام رضا(ع) به خراسان آمد دو کاروان از اهل بیت(ع) یکی به سرپرستی حضرت معصومه(س) و دیگری به سرپرستی حضرت احمدبن موسی(ع) به ایران آمدند، گفت: حضرت احمدبن موسی(ع) از راه فارس آمدند و نماینده حکومت عباسیان تا متوجه این جریان شد، با او به مقابله برخاست و در شیراز جنگ خونینی درگرفت و یاران حضرت و سرانجام خودش به شهادت رسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: تا مدت‌ها از قبر و مرقد او خبری نبود تا اینکه یکی از اهالی شیراز متوجه روشنایی چراغی در یک نقطه می‌شود و این مسئله را به مسئول شهر عضدالدوله دیلمی می‌دهد و او هم چنین چیزی را مشاهده می‌کند و زمانی که جای چراغ را باز کردند دیدند بدن سالم و مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر این گوهرهای گرانبها را بدانیم، آن هم در شرایطی که دشمنان قصد شبیخون فرهنگی نسبت به انقلاب دارد، گفت: مقام معظم رهبری را به عنوان پرچمدار انقلاب همیشه حمایت کنیم همان گونه که حضرت احمدبن موسی(ع) امامش را حمایت کرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، حرم‌های امامزادگان را قطب‌های فرهنگی دانست و تأکید کرد: در مسائل فرهنگی از این قطب‌های فرهنگی بیشتر استفاده کنیم.
انتهای پیام

captcha