وظیفه حوزه و دانشگاه رساندن پیام دین به جوانان است
کد خبر: 3826231
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳
رئیس قوه قضائیه:

وظیفه حوزه و دانشگاه رساندن پیام دین به جوانان است

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به ضرورت رساندن پیام دین به جامعه گفت: امروز جامعه می‌طلبد که سخن حق، تبیين معارف دینی، راهکار چگونه زیستن و راه سعادتمندی را از لسان و منبر علما و نخبگان و روحانیون بشنود. امروز در بین جوانان شبهه‌افکنی می‌کنند و وظیفه حوزه و دانشگاه رساندن پیام دین به جوانان است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه عصر روز گذشته، 19 تیرماه در دیدار با علما، روحانیون، نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها با اشاره به ضرورت ارتباط قوه قضائیه با حوزه و دانشگاه، فقه پویا و اجتهاد تمدن‌ساز افزود: این ارتباط جایگاه مناسبی در کادر‌سازی برای قوه قضائیه دارد و در این راستا مدارس، حوزه، ائمه جمعه و اثرگذاران سنگرهای مسجد می‌توانند مؤثر باشند.

وی با اشاره به ضرورت تنقیح قوانین که در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد توجه قرار داشته و دارد گفت: دغدغه دولت مجلس و قوه قضائیه حجم بالای قوانین است.

رئیسی افزود: بخش پژوهش قوه قضائیه در دوره قبل به عنوان پژوهشگاه فعال شد و قصد بر تقویت آن به عنوان محلی برای ارتباط با محققان و نخبگان است، جایگاه آن بهبود یافته و فعال شده و تصمیم بر این است که با تمامی دانشگاه‌ها مرتبط شود.

لایحه امنیت زنان

وی در خصوص لایحه امنیت زنان که از سوی حقوق‌دانان مطرح شد، گفت: لوایح از سوی دولت تهیه می‌شود و این مهم قبل از حضور من در قوه در دستور کار قرار داشت. یکی از اقدامات انجام شده در این راستا نظرخواهی از دانشگاهیان سراسر کشور خاصه دانشگاه حقوق بود، همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه و دانشگاه با حضور نخبگان و بانوان برگزار شد و در واقع کار بدیعی انجام و کار این لایحه در بخش حقوقی، نظرخواهی و فرهنگی تمام شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور افزود: باید به اقتصاد حتی اقتصاد مجازی توجه داشت، در حال حاضر در هند بیش از فروش نفت ایران برنامه‌نویسی و فعالیت اقتصادی مجازی صورت می‌گیرد و اشتغال فضای مجازی در این کشور ۴ برابر فعالیت در فضای دیگر است.

وی به استفاده از اقتصاد دریا اشاره کرد و گفت: ما سه هزار کیلومتر ساحل داریم، اما سهم اقتصاد ما از دریا چقدر است؟ برخی از کشورها تا ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی خود را از دریا تأمین می‌کنند درحالی سهم ما ۳ تا ۴ درصد است.

ارتباط صنعت با دانشگاه

رئیسی با بیان اینکه استان مرکزی در کنار پرورش مفاخر و مشاهیر، قطب صنعتی و صنایع سنگین کشور است و در حوزه اقتصادی خرد و متوسط فعال است و البته در این حوزه مشکلاتی هم دارد، افزود: یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات، ارتباط صنعت با دانشگاه است و بسیاری از مشکلات امروز با نگاه علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی قابل رفع است.

وی در ادامه به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات منطقه آلودگی هواست، آلودگی هوا با حیات انسان مرتبط است و جان افراد را خطر می‌اندازد و این آسیب با هیچ پولی قابل جبران نیست. قانون اساسی هر نوع توسعه اقتصادی را فرع بر حفظ محیط زیست می‌داند. برای ایجاد یک شرکت یا کارخانه باید عواقب زیست محیطی را مدنظر داشت.

رئیسی با بیان اینکه جامعه ما رو به پیشرفت است، تصریح کرد: در گام اول علی‌رغم همه سختی‌ها و دشمنی‌ها ۴۰ سالگی انقلاب به بار نشست. انقلاب با طی مراحل خود (تأسیس نظام، تثبیت نظام و توسعه نظام و انتقال پیام به دگیر کشورها) وارد ۴۰ سالگی شد و سند بالادستی جامع و منشور حرکت گام دوم ابلاغ شد. جا دارد که حوزه و دانشگاه روی این سند کار کنند تا در بخش‌های مختلف برای علم و فناوری، اجرای عدالت و آینده کشور نقش‌آفرین باشند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌، حوزه و نخبگان می‌توانند در گام دوم انقلاب نقش‌آفرین باشند، اظهار کرد: دشمن به دنبال ایجاد یأس است، دمیدن یأس از سوی امپراطوری رسانه‌ای دشمن به صورت فوق‌العاده دنبال می‌شود، در این شرایط باید همه بخش‌های کشور برای مردم امید‌آفرینی داشته باشند. امید با سخنرانی ایجاد نمی‌شود بلکه باید در عمل و اجرا امیدآفرینی صورت گیرد.

 رئیسی اضافه کرد: در حوزه علم و دانش، نوآوری، ابتکار، خلاقیت، نظریه‌پردازی و کرسی‌های نظریه پردازی، میدان دادن به دانشجو برای طرح نظریه‌هایی مبنی بر اصول و مبانی قطعی بسیار مهم است.

ضرورت رساندن پیام دین به جامعه

وی تصریح کرد: پژوهش‌های امروز دانشگاه و حوزه و پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ حوزه و تحصیلات تکمیلی دانشگاه باید در حوزه اجرایی وارد شود نه اینکه در دانشگاه و حوزه بایگانی باشد. پژوهش‌ها باید با چند پیشنهاد اجرایی همراه باشد و دانشگاه متناسب با نیاز مجریان در حوزه علم و دانش کار کنند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه علم و دانش می‌تواند برتری ما در همه حوزه‌ها در عالم را اثبات کند، افزود: پیشرفت‌های امروز دفاعی و نظامی کشور حاصل علم و دانش، فکر و خلاقیت نیروهای دانشمند است. این دانش‌ها بومی شده است به دلیل پیمان‌شکنی امریکا و بی‌عملی اروپاییان، ایران اسلامی تصمیم اجماعی و ملی گرفت که تعهدات را کاهش داده و غنی‌سازی را افزایش دهد و این پیشرفت قابل توجهی است که دانشمندان هسته‌ای مجدداً دانش بومی را راه‌اندازی کردند و می توانیم غنی‌سازی را به ۳ تا ۴ درصد به بالا برسانیم و البته محدودیت شرعی خود را نیز مدنظر داشته باشیم.

رئیسی با اشاره به ضرورت رساندن پیام دین به جامعه گفت: امروز جامعه می‌طلبد که سخن حق، تبیين معارف دینی، راهکار چگونه زیستن و راه سعادتمندی را از لسان و منبر علما و نخبگان و روحانیون بشنود. باید از همه امکانات برای رساندن معارف دین استفاده کرد امروز در بین جوانان شبهه افکنی می‌کنند و وظیفه حوزه و دانشگاه رساندن پیام دین به جوانان است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: افراد در هر جایگاهی می‌توانند پیام رسان باشند برای همگان اجرای دین در جامعه ضرورت دارد و در این راستا پیگیری، صبر و تحمل و تأمل و ظرفیت داشتن لازم است.

انتهای پیام

captcha