بررسی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن کریم
کد خبر: 3827366
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷

بررسی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از اساتید دانشگاه‌های استان و مؤلف کردستانی گفت: قرآن کریم حجاب را از سه بُعد پوششی، گفتاری و رفتاری مورد تأکید قرار داده است که باید این سه اصل مورد توجه همگان قرار گیرد.

بررسی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن کریم

ژیلا مرادپور، استاد دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: با بررسی آیات قرآن در مورد حجاب و عفاف می‌بینیم که قرآن در سه بُعد عفت را مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه عفت پوششی، عفت گویشی یا گفتاری، عفت منشی یا رفتاری سه بُعد عفتی از دیدگاه قرآن کریم است، افزود: سه آیه قرآن به صورت صریح در مورد عفت پوششی بیان شده که تکلیف همگان را در مورد لزوم رعایت حجاب مشخص کرده است.
وی عنوان کرد: خداوند خطاب به زنان و مردان مؤمن سفارش می‌کند که نگاه‌های خود را کنترل کنید، لذا خداوند در مرحله اول به نگاه اشاره دارد و بعد از آن به زینت زنان که باید آن را بپوشانند.
استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه خداوند متعال در این آیه نوع پوشش را برای زنان تعریف کرده است، بیان کرد: خمار در فرهنگ لغت عربی به پوشاندن سر زنان معنا شده و این همان روسری است. جُيُوبِهِنَّ نیز بدان معناست که جیوب جمع جیب به معنای گردن بوده یعنی باید با روسری‌هایتان سرتا گردن خود را بپوشانید.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه 59 سوره احزاب بار دیگر زنان را به صورت عام و خاص مورد خطاب قرار داده و در مورد پوشش آن‌ها تأکید کرده است و بیان کرد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آن‌كه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».
مرادپور ادامه داد: جلابیب جمع کلمه جویلبا بوده و معنی آن چیزی مابین چادر و روسری است و این همان مقعنه‌ای است که در برخی کشورهای عربی زنان خود را با آن می‌پوشانند و برخی از حجاج نیز در سفر آن را می‌پوشند.
وی افزود: با مراجعه به تاریخ عرب به این امر می‌رسیم که زنان قبل از اسلام هم خمار و هم جولباب داشته‌اند و این نشان دهنده آن است که حجاب در اصل حکم تأسیسی اسلام نبوده بلکه حکم امضایی اسلام است و اسلام بر آن مهر تأیید گذاشته است..
این استاد دانشگاه عنوان کرد: گروهی از مورخان وجود حجاب را قبل از مسیحیت برآورد می‌کنند چراکه بین گروهی از یهودیان حجاب خیلی محکم بوده و حجاب بین مسیحی‌ها خیلی سخت‌گیرتر از دوران ما بوده است.
وی افزود: چرا قرآن در این آیه به نزدیک‌تر کردن جلابیب تأکید دارد؟ این امر همان فلسفه اصلی حجاب است تا مردان بیمار شما را بشناسند و بدانند که شما عفیف و پاکدامن و مقید هستید و از شما دور شوند.
مرادپور با اشاره به آیه 60 سوره نور بیان کرد: خداوند متعال در این آیه به زنان پیر را مورد خطاب قرار می‌دهد و بیان می‌کند، این زنان نیاز نیست که مانند جوانان حجاب داشته باشند به شرط اینکه با استفاده از زیورآلات خود را نیاراسته باشند که در این صورت باید خود را بپوشانند اما اگر این زنان پیر عفت پیشه کنند، برای فرد بهتر است.
وی در پایان یادآور شد: براساس این آیات سه ضابطه را برای پوشش زنان قرار می‌دهیم اینکه لباس زنان نباید بدن‌نما باشد، نباید نازک باشد و ضابطه سوم این است که حدیث داریم که کل بدن زن عورت است به جز صورت و دو دست پس باید تمام بدن خود را از چشم نامحرم بپوشاند.
انتهای پیام

captcha