برگزاری آزمون مفاهیم در کنار مسابقات قرآنی، شایسته نیست
کد خبر: 3828141
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

برگزاری آزمون مفاهیم در کنار مسابقات قرآنی، شایسته نیست

رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برگزاری آزمون مفاهیم در کنار مسابقات قرآنی در راستای مانوس کردن متسابقین با مفاهیم قرآنی نمی‌تواند بر روی افراد تاثیر گذار باشد.

برگزاری آزمون مفاهیم در کنار مسابقات قرآنی، شایسته نیستجعفر حسینی، رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درحاشیه برگزاری چهل و دومین مسابقات قرآن اوقاف درگفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به برگزاری آزمون مفاهیم در کنار مسابقات قرآن اظهار کرد: سازمان اوقاف از چند سال گذشته تصمیم گرفت تا افرادی که در کنار فضاهای حرفه‌ای قرآنی  از جمله حفظ، ترتیل و ... فعالیت دارند، انس با مفاهیم قرآن را اجرایی کرده تا این افراد ضمن بهره مندی از مباحث اخلاقی قرآنی از این طریق با قرآن مانوس شوند.
وی خاطرنشان کرد: این آزمون در اوایل به عنوان شرط ورود متسابقین به مسابقه برگزار می‌شد، سپس به صورت کشوری و پس از آن نیز این آزمون به صورت استانی مطرح شد، تعدادی ازمتسابقین از این کار راضی هستند زیرا هنگامیکه در این مسابقه حضور پیدا می‌کنند می‌خواهند که تنها تمرکزشان بر روی تلاوت‌ها باشد.
حسینی عنوان کرد: ما نیز با این کار موافق نیستیم زیرا ما می‌دانیم که مانوس کردن اجباری افراد هیچ تاثیری روی افراد نخواهد داشت که اگر این امر تاثیر گذار بود قطعا ما سال‌ها پیش شاهد این تاثیرات بودیم. از این جهت چنین آزمونی را برگزار کردیم تا قوانینی را که در این راستا وضع شده  رعایت کرده باشیم.
رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اینکه برخی از دوستان بر این باور هستند که ما از چنین آزمونی اطلاعی نداشتیم این درست نیست چرا که هنگام اطلاع رسانی برای ثبت نام، تمام آیین نامه‌های مربوط به این امر بر روی سایت بارگذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال برای دومین سال متوالی است که چنین آزمونی را برگزار ‌کردیم سعی شده تا مشکلاتی که سال گذشته با آن‌ها مواجه بودیم را برطرف کرده و به بهترین نحو آن را برگزار کنیم.
تفاوت مسابقات امسال با سال‌های گذشته 
حسینی با بیان اینکه مسابقاتی که امسال برگزار شد تفاوت بسیاری با سال‌های گذشته داشت و ما تغییراتی را به لحاظ سهمیه دادن به متسابقین را ایجاد کردیم، عنوان کرد: از این جهت که در سال‌های گذشته برای هر رشته‌ای طبق نفراتی که به ما اعلام می‌شد، سهمیه‌های زیادی را برای همه شرکت‌ کنندگان در نظر می‌گرفتیم اما امسال عملکرد ما اینگونه بود که شهرستان‌هایی را که در رشته‌ای ضعیف بودند تنها یک سهمیه و در رشته‌ای که دارای نقاط قوتی بودند سهمیه‌های بیشتری به شرکت کنندگان اختصاص دادیم.
رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در سال‌های گذشته حضور متسابقین بدین صورت بود که آن‌ها برای مدت زمان کوتاهی که تلاوت داشتند سه روز متوالی را در مشهد بودند که این امربرای ما هزینه‌های زیادی را در برداشت چرا که ما باید برای آن‌ها شرایط اسکان و پذیرایی را هم فراهم می‌کردیم.
وی عنوان کرد: همچنین برای متسابقین که مشغله کاری داشتند نیز دشوار بود و یا اینکه آن‌ها به مشهد می‌آمدند و قرعه تلاوت خود را بر می‌داشتند و سپس به شهر خود باز می‌گشتند و مجددا در روزی که تلاوت داشتند به مشهد می‌آمدند که این هم خود سختی‌های خود را به همراه داشت.
حسینی تاکید کرد: با این وجود کاری که امسال انجام دادیم این بود که ما قرعه کشی را در حضور نماینده حراست مسابقه انجام دادیم و فیلم این کار را در سایت قرار دادیم تا همه افراد آن را ببینند، گفت: در واقع هدفمان از این کار این بود که دیگر متسابقین مجبور نباشند مدت زمان زیادی را به خاطر تنها 10 دقیقه تلاوت در مشهد بمانند و ما به آن‌ها زمان تلاوتشان را اعلام کردیم و آن‌ها نیز در همان روزی که تلاوت در مکان مسابقه حضور داشتند.
رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از این رو ضمن اینکه تلاش داشتیم این مسابقات را با کیفیت برگزار کنیم اما به دلیل وضعیت اقتصادی که در کشور حاکم است و همچنین کمبود منابع ضرورتی مشاهده نشد که اسکان متسابقین را هم در بخش خواهران و هم در بخش برادران را داشته باشیم و البته ضرورتی هم نداشت شرکت کنننده‌ای که بنا است 10 دقیقه قرائت داشته باشد سه روز در شهر بماند.
وی اضافه کرد: این کار علاوه بر اینکه برای ما هزینه‌هایی را در برداشت، برای برخی از افراد نیز به دلیل مشغله‌های کاری که داشتند امکان حضور به مدت سه روز برایشان وجود نداشت و با این کار باعث شد که آن‌ها تنها همان زمانی را که برای تلاوتشان اختصاص داده شده بود حضور پیدا کنند و حد اکثر یک روز را در مشهد حضور داشته باشند.
حسینی عنوان کرد: در بخش بانوان هم همین رویکرد را در پیش گرفتیم چرا که در سال‌های گذشته به دلیل اینکه برخی از آن‌ها فرزند کوچک داشتند و برایشان سخت بود که سه روز را در اینجا بمانند و یا ملزوم می‌شدند که با خود همراهی بیاورند و این امر هم مشکلاتی را به همراه داشت به لحاظ اینکه سر و صدای فرزندانشان مزاحمت‌هایی را برای سایر افراد ایجاد می‌کرد.
رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه اطلاع رسانی‌های خوبی برای برگزاری این مسابقات انجام شد که صدا و سیما در این راستا فعالیت‌های خوبی را انجام داده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه مسابقات یک امر حرفه‌ای است به همین دلیل شاید بتوان گفت که بسیاری از مردم تمایلی ندارند که در این مسابقات حضور داشته باشند و تنها در روز فینال مسابقه شاید افراد علاقه مند حضور داشته باشند. 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه با این مشکلات مواجه شدیم، باعث شد این سیاست را اجرا کنیم تا هم هزینه‌ها کمتر شود و هم اینکه متسابقین مدت زمان کمتری را در مشهد اسکان داشته باشند.
حسینی با اشاره به انتخاب هیئت داروان نیز خاطرنشان کرد: در استان چند تیم متعدد داوری هستد که با توجه به اینکه این استان حسایست‌هایی دارد ما ملزم هستیم که دو تیم داوری را بدین صورت که یک تیم برای حفظ و دعاخوانی و یک تیم هم برای قرائت و ترتیل؛ داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha