نیازمند نوآوری در محتوا و روش مشاوره هستیم
کد خبر: 3828182
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
معاون علمی آستان قدس رضوی:

نیازمند نوآوری در محتوا و روش مشاوره هستیم

گروه اجتماعی- معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: اگر کسی می‌خواهد مشاوره دهد نمی‌تواند با شیوه‌های گذشته این کار را انجام دهد بلکه نیاز به نوآوری در محتوا و روش مشاوره است.

نیازمند نوآوری در محتوا و روش مشاوره هستیم
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد مهدی‌نژادنوری، معاون علمی آستان قدس رضوی، امروز 27 تیرماه در مراسم افتتاحیه اولین جشنواره ملی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مشاوره و روانشناسی با رویکرد دینی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم که همه ما باید آن را چندبار مطالعه کنیم و نقش خود را از آن پیدا کنیم در بند دوم بخشی که توصیه اساسی برای چهل سال آینده دارند، در مورد معنویت و اخلاق می‌گویند، بند اول در مورد علم و پژوهش و بند هفتم در مورد سبک زندگی است.
وی ادامه داد: در بند دوم این بیانیه می‌فرماید معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه است و اخلاق به معنای رعایت فضیلت‌هایی همچون است خیرخواهی، گذشت کمک به نیازمندان، راست گویی و ... است. همچنین در مورد سبک زندگی می‌فرمایند غربی‌ها دارند زندگی و ارزش‌های خود را با  ابزارهای مختلفی  در دنیا تحمیل می‌کنند و اگر چنین شود سلطه‌گری و حکم‌رانی برای  آنها ساده می شود.
معاون علمی آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه «روانشناسی و مشاوره جهت دارند»، بیان کرد: اینطور نیست که بگوییم مشاوری که در پاریس نشسته با مشاوری که در مشهد نشسته برای درمان افراد به یک صورت مشاوره می‌دهند زیرا مبانی نظری و نوع شناخت آنها از انسان با یکدیگر متفاوت است و دوم اینکه جهت‌گیری هم متفاوت است. یعنی اینکه مشاور فرد را به کدام سمت سوق بدهد نیز تفاوت می‌کند.
مهدی‌نژاد نوری تصریح کرد: باید رویکرد ما با رویکرد کلی حرکت جامعه که آن هم به سمت بحث‌های الهی است  سنخیت و هماهنگی داشته باشد. همچنین اگر کسی می‌خواهد مشاوره دهد نمی‌تواند با شیوه‌های گذشته این کار را انجام دهد بلکه نیاز به نوآوری در محتوا و روش است.
وی با اشاره به اینکه «معاونت علمی از فعالیت‌های مختلفی برای فعالیت‌های علمی  استفاده می‌کند»، گفت: در ابتدا خادمیاران علمی هستند؛ یعنی تحلیل محتوا، پژوهش و .. را از سراسر کشور و دنیا به افرادی که حاضر هستند برای امام رضا خدمت داشته باشند، سفارش می‌دهیم. گونه دوم و سوم برخی سرباز معلمان و نخبگان هستند.گونه چهارم حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌هاست؛ به عنوان مثال سال گذشته قراددای را با دانشگاه فردوسی منعقد کردیم که از 100 پایان نامه در مقطع دکتری حمایت کنیم. الان در مرحله پیش پرداخت هستیم.
معاون علمی آستان قدس رضوی یادآور شد: حضرت آقا سال گذشته فرمودند که فعالیت‌های علمی یا باید علم نافع برای رفع  نیاز جامعه باشد یا در جهت مرزهای دانش و کسب مرجعیت علمی باشد. در برسی‌های فرمایشات رهبری به کلیدواژه علم نافع مرجع‌ساز رسیدیم؛ یعنی علمی که ضمن نافع بودن از سطح بالایی برخوردار باشد و علاه‌ بر رفع نیازهای جامعه در عرصه علمی ما را چند قدم پیش ببرد. اگر اینگونه است باید بتوانیم پایان‌نامه‌های دکتری را هدایت کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۱۵هزار دانشجوی دکتری داریم که یک چهارم آنها در سال فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ یعنی 25 هزار پروژه دکتری در کشور انجام می‌شود که ۵۰ درصد آنها رشته‌های علوم انسانی هستند.هر پایان نامه دکتری امروز حدود 200 میلیون تومان برای نظام هزینه دارد. اگر پایان‌نامه مربوط به دانشگاه آزاد باشد این پول از جیب دانشجو می‌رود واگر مربوط به بخش‌های دولتی باشد که دولت هزینه پرداخت می کند و کسی نیست که این موارد را جهت دهد. به همین دلیل در معاونت علمی آستان قدس عزممان جزم است که سفارش موضوع دهیم و همچنین جهت‌گیری‌هایی را برای پایان‌نامه‌ها مشخص کینم. 
انتهای پیام
captcha