استاد کابلی در آثار خود هنر و دانش را به هم آمیخته است
کد خبر: 3828758
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
بروجردی:

استاد کابلی در آثار خود هنر و دانش را به هم آمیخته است

گروه ادب ــ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: استاد یدالله کابلی در آثار خوشنویسی خود، هنر و دانش را به هم آمیخته است.

استاد کابلی در آثار خود هنر و دانش را به هم آمیخته استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین بزرگداشت استاد خوشنویس یدالله کابلی که در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: استاد کابلی دانش و هنر را به هم آمیخته و تصویرگر نگاشته‌هایی است که دانش را در ذهن مخاطبان ماندگار و پایدار می‌کند.

وی گفت: استاد کابلی از شخصیت‌های برجسته خوشنویسی است که توانسته در طی ۵۰ سال با نگاشته‌های گرانسنگ خود، آثاری را بیافریند که امروزه به عنوان مستند تاریخی سرزمین ایران پیش روی ماست.

بروجردی افزود: ما در این سازمان نگهبان و حافظ آن چیز‌هایی هستیم که برای عزیزان هنرمند و اهل علم و دانش جذابیت دارد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی تلاش می‌کند همه آنچه در گذشته ما بر کاغذ نقش بسته و یا امروز در فضای الکترونیک مدون می‌شود، حفظ و حراست کرده و برای آیندگان به ودیعه بگذارد. در اینجا ۴۰ هزار نسخه خطی داریم که مرور آن‌ها نشان می‌دهد دانشمندان و هنرمندان بزرگی تلاش کردند تا آن‌ها را خلق کنند.

وی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه‌های آثار استاد کابلی در اقصی نقاط عالم به نمایش در می‌آید و عده زیادی که حتی مفهوم کامل این کلمات فارسی را نمی‌دانند مایل هستند این آثار را در کنار خود داشته باشند که این امر ناشی از نگاه زیباشناسانه هنرمند است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: معتقدم آنچه در خوشنویسی نوشته می‌شود از جان و دل فرد است. اگر شما نگاشته‌ای را روبه‌روی خود داشته باشید به زوایای معنوی و روحی و خصلتی هنرمندان از دریچه آن شناخت پیدا می‌کنید. ما با آثار هنری می‌توانیم خصلت‌ها و ویژگی‌های هنرمند را بشناسیم.

بروجردی ادامه داد: این نشست یک برگ سبز کوچک است که تقدیم به استاد بزرگوار، یدالله کابلی می‌شود تا بدانند علاقه‌مندان ایشان بر خود فرض می‌دانند که حافظ همه آن چیزی باشند که ایشان با زحمت نگاشته و در خدمت ما قرار دهند. امیدواریم که ما بتوانیم این ذخیره ارجمند را حفظ و حرمت نهاده و برای آیندگان حفظ کنیم.

انتهای پیام

captcha