به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهشهای قرآنی» مقالاتی با عناوین «کشف دلالتهای اجتماعی ـ سیاسی سوره نمل با روش تحلیل محتوای کیفی» نوشته غلامرضا بهروزیلک و حسین میرچراغ خانی؛ «هنجارگریزی نحوی در گفتمان قرآنی» به قلم فرشته فرضی شوب و مهدی محمدینژاد؛ «تبیین و تحلیل حکمت الهی در مهندسی تنزیلی توصیف قرآن در قرآن» نوشته زینب بهجتپور و سیدحمید جزایری؛ «موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم» به قلم سیدمحسن میرسندسی؛ «اعتبارسنجی دلایل و معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن» تالیف ایوب اکرمی؛ «بازشناسی و تحلیل کمّی منابع کتاب «التفسیر الاثری الجامع» مطالعه موردی سوره حمد» نوشته سعیده مطیعیاننجار و فاطمه علاییرحمانی؛ الگوهای تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی؛ مطالعه موردی سوره حمد» نوشته علیرضا فخاری و طیبه یزدانمدد منتشر شده است.
کشف دلالتهای اجتماعی ـ سیاسی سوره نمل
در چکیده مقاله کشف دلالتهای اجتماعی ـ سیاسی سوره نمل با روش تحلیل محتوای کیفی آمده است تحلیل محتوای کیفی از جمله روشهایی است که قابلیت استنتاج مباحث جدید از قرآن را فراهم میکند. در این مقاله سوره نمل با روش تحلیل مضمون که یکی از شیوههای تحلیل محتوای کیفی است، بررسی و تبیین گردید. در این تحلیل آیاتی که از انسجام مفهومی و معنای خاصی برخوردار بودند، بهوسیله نرمافزار MAXQDA در شبکه مضامین تجزیه و تحلیل گردید. هدف از این اقدام، دستیابی به دلالتهای اجتماعی سیاسی سوره مبارکه نمل است. در نهایت با بهدست آوردن چهل مضمون پایه از آیات مورد نظر، دوازده مضمون سازماندهنده ساخته شد که عبارتاند از: سرکشی دشمن قدرتمند، نزاع دائمی حق و باطل، توطئه و تهدید دائمی دشمن، نیازمندی جبهه حق به قدرت، شناخت نقاط قوت و ضعف، بسیج تمام منابع قدرت، شایستگی رهبر، ضرورت مانور قدرت، یقین به عنایت خدا نسبت به جبهه حق، یقین به نابودی ظلم و باطل، علم و دانش بهمثابه قدرت، توجه به آثار جانبی قدرت. در گام بعدی مضامین مذکور به سه مضمون فراگیر «ضرورت کسب قدرت برای گسترش حق»، «دانش استفاده از قدرت برای گسترش حق» و «شناخت شؤونات حق و قدرت» تبدیل گردید. در پایان این نتیجه محقق گردید که مضمون نهایی سوره نمل عبارت است از «ضرورت کسب قدرت علمی و اجتماعی برای گسترش حقایق دینی در جامعه بشری».
هنجارگریزی نحوی در گفتمان قرآنی
نویسنده مقاله هنجارگریزی نحوی در گفتمان قرآنی در طلیعه نوشتار خود آورده است متن، ساختاری زبانی است که از الگوها و قواعد دستوری خاصی پیروی میکند که از آن با نام زبان معیار/ خودکار یاد میشود. گاهی ادیب برای بزرگنمایی مفهوم مورد نظر خود، با وجود امکان رعایت قواعد زبانی، از هنجار زبان سرمیپیچد تا توجه مخاطب را به یک معنای خاص جلب و در حقیقت مفهوم را برجستهسازی کند. هنجارگریزی یکی از شیوههای برجستهسازی معناست که در هشت سطح قابل بحث است. این نوشتار با بررسی هنجارگریزی نحوی در سطح جانشینی اسم بهجای فعل در گفتمان قرآنی ـکه از بسامد بالایی برخوردار استـ، به این نتیجه دست یافت که انحراف از استخدام فعل در قرآن، در سه سطحِ جایگزینی ابتدایی اسم بهجای فعل، جایگزینی اسم همریشه بهجای فعل و جایگزینی اسم متضاد بهجای فعل و به قصد برجستهسازی اغراضی چون تناسب زمان، عدم تعلق غرض به فاعل، تأکید بر وقوع رخداد و یا ثبات آن، صورت گرفته است.
تحلیل حکمت الهی در مهندسی تنزیلی
در چکیده مقاله تبیین و تحلیل حکمت الهی در مهندسی تنزیلی توصیف قرآن در قرآن میخوانیم نزول هر بخش از قرآن، با توجه به وضعیت، نیاز و مواضع مثبت و منفی مخاطبان معاصر نزول در مکه و مدینه صورت میگرفت. اسماء و صفاتی که قرآن به خود نسبت میدهد، بسته به عوامل مختلف، مانند نوع و سطح مخاطبان اول و اینکه آنان در چه مرحلهای از سیر تحول و هدایت هستند، متنوع است. این مقاله در پی کشف و تحلیل حکمت الهی در کاربست عناوین قرآنی در چهار نقطه عطف، در تاریخ تحول مخاطبان اولیه کلامالله است. چنانکه قرآن در آغاز نزول، در مواجهه با شبههافکنی مشرکان برای ایجاد تردید درباره حقانیت کلامالله از جایگاه آسمانیاش و نزول آن به اراده خدا و بهواسطه جبرئیل، با توصیفاتی متناسب دفاع مینماید، در ادامه مسیر نیز با اوصافی که حاکی از تناسب و توافق این کلام با فطرت و دریافتهای درونی افراد است و عناوین متناسب با هر مرحله از تحول، با ایشان سخن گفته میشود.
موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم
نویسنده مقاله موانع پایبندی به هنجارها از نگاه قرآن کریم در چکیده پژوهش خود آورده است فرهنگ دینی اسلام که در کتاب آسمانی قرآن کریم تجلی یافته و مدعی معرفی آرمانها و اهداف متعالی برای سعادت در حیات فردی و اجتماعی انسان است، توجه ویژهای به بیان هنجارها و ارزشهای متعالی داشته است. از این منظر، جامعه آرمانی اسلام آن اجتماعی است که بتواند زمینه تحقق هر چه بیشتر این ارزشها و هنجارها را در میان مسلمانان فراهم آورده و از این طریق، سعادت زندگی دنیوی و اخروی آنها را تضمین نماید. واضح است که استقرار ارزشها و هنجارهای مطلوب دینی در جامعه مسلمانان منوط به مجموعهای از شرایط و عوامل سلبی و ایجابی است که عدم توجه مناسب به آنها نه تنها در تحقق فرهنگ دینی اخلال ایجاد میکند، بلکه موجب تسهیل در ورود و پذیرش الگوهایی میشود که بسا تعارض جدی با ارزشها و هنجارهای مورد نظر اسلام داشته باشد. این نوشتار تلاش دارد به بررسی زمینهها و عواملی که از دیدگاه قرآن مانع تحقق و اشاعه هنجارهای مطلوب و مورد نظر شریعت اسلام و در نتیجه هنجارمند شدن جامعه مسلمانان میشود، بپردازد.
اعتبارسنجی معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن
در طلیعه نوشتار «اعتبارسنجی دلایل و معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن» آمده است نوشتار حاضر به منظور شناسایی میزان اعتبار و روایی معیارهای تعیین ترتیب نزول قرآن، به واکاوی و نقد دیدگاهها در این زمینه پرداخته است. این مقاله با طرح روایات مکی و مدنی، روایات اسباب نزول، شواهد تاریخی و سیره، بررسی مضمونی آیات قرآن کریم، مصحف امام علی (ع)، روایات ترتیب نزول و همچنین اصالت و اعتبار تفسیر موضوعی- نزولی قرآن و اشاره به روایات «اول مانزل» و «آخر مانزل» و برخی مفاهیم وابسته به آنها، سعی کرده تا میزان اعتبار و فراگیری هر یک از آنها در مسأله تاریخگذاری قرآن و تعیین ترتیب نزول را نشان دهد. نویسنده امکان تعیین ترتیب نزول قرآن و توقیفیت آن را بیش از همه به مصحف امام علی (ع) و روایات ترتیب نزول مستند میداند و با این فرض که دیگر منابع و معیارهای یادشده به تنهایی ارزش استنادی ندارند، ضمن ارزیابی انتقادی از دیگر شاخصها، کارآمدی آنها را تنها در صورت تلفیق و سازگاری با روایات ترتیب نزول مؤثر میداند. افزون بر این، مقاله از رهگذر تعیین ترتیب نزول قرآن، رهیافت به تفسیر ترتیب نزولی به روش موضوعی را بهعنوان رویکردی کارآمد و ضروری و یکی از نتایج درخور توجه آن بهشمار آورده و سعی نموده تا تناسب و سازگاری آن دو را نشان دهد.
بازشناسی منابع «التفسیر الاثری الجامع»
در طلیعه مقاله بازشناسی و تحلیل کمّی منابع کتاب «التفسیر الاثری الجامع» مطالعه موردی سوره حمد میخوانیم شناخت منابع یک اثر، کمک شایانی به فهم آن اثر میکند و از جمله مسائلی است که موجب افزایش بینش و محتوای علمی اثر میشود. یکی از آثار در حوزه تفاسیر روایی که در قرن اخیر به رشته تحریر درآمده، کتاب «التفسیر الاثری الجامع» است. این کتاب دربردارنده ارجاعات مختلف از تفاسیر شیعی و اهل سنّت است. در این مقاله به بازشناسی و تحلیل کمّی منابع استفاده شده در تفسیر سوره حمد در این کتاب پرداخته شده و با تفکیک موارد، در جداول مخصوص به خود درج شده است. سپس با استفاده از نرمافزار، جداول و نمودارهای مقایسهای تشکیل شده و به تحلیل آماری منابع پرداخته شده است. در نهایت از تحلیل نمودارها نتایجی حاصل شده که در بررسی و شناخت این کتاب مفید است؛ ضمن آنکه مطالعه موردی سوره حمد در بازشناسی منابع کتاب، اتقان این کتاب را مبرهن میگرداند.
الگوهای تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی
نویسنده مقاله الگوهای تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی؛ مطالعه موردی سوره حمد در چکیده پژوهش خود آورده است از مهمترین مباحث در حوزه قرآنپژوهی، روششناسی تفسیر است. از عوامل نیل به این مهم، ارزیابی عملکرد مفسر برای شناخت ضابطههای وی در فرآیند تفسیر است. بدین منظور، شیوه قرآن به قرآن علامه طباطبایی در سوره حمد بهعنوان مطالعه موردی بررسی میگردد. عملکرد ایشان در این سوره را میتوان به شقوق مختلف تقسیم کرده و الگوهای مختلفی از آن استخراج نمود. این الگوها دارای فراز و فرود و نیز همسانیها و افت ناهمسانیها راقاتی همراه با ضعف و قوتهایی هستند. برخی نواقص کمتری داشته بهعنوان بهترین مدل مطرح میشوند، ولی برخی کمترین نمره را کسب میکنند. میتوان با درنظر گرفتن همسانیها، یک مدل تقریباً یکدستی ارائه داد. در مواردی بهکارگیری آیات قرآن به اوج خود رسیده و در مواضعی کمترین استفاده را داشته است. در مواردی نیز بهطور کل از این رویکرد فاصله گرفته است. از بررسی موارد تفسیر شده، ملاک انتخاب آیات برای تفسیر و میزان بهرهگیری از آنها، نسبت مکانی آیات مورد استفاده در تفسیر و کمیت آیات مورد استفاده، نکات مهمی بهدست میآید. بهنظر میرسد اگرچه با این شیوه در تفسیر برخی آیات موفق بوده، اما در مواردی، چندان خود را نشان نمیدهد. عنایت به آیات دیگر در پرداخت به برخی مفردات، مسائل اعتقادی، ترجیح قرائتی بر قرائت دیگر و ...، از جمله نمودهای این تفسیر در سوره حمد است.
انتهای پیام