قوانین بسته تجوید؛ مانع پیشرفت فعالان دعاخوانی
کد خبر: 3829026
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

قوانین بسته تجوید؛ مانع پیشرفت فعالان دعاخوانی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از فعالان رشته دعاخوانی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این رشته نمره دعاخوانی و لحن بیشتر است، گفت: ‌در اینجا محور دعا، فریاد و صدای بالا نیست بلکه حال و هوای دعا و التجا مدنظر است، اگر این امر حاکم باشد آن وقت متانت و لحن دیگری را می‌طلبد که قوانین بسته تجوید، مزاحم این حال و هوا است.

قوانین بسته تجوید؛ مانع پیشرفت فعالان دعاخوانیمرتضی اکبری، یکی از فعالان رشته دعاخوانی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، فهم قرآن را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: برای ترویج فرهنگ قرآنی باید در کنار حفظ به فهم قرآن نیز توجه کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری مسابقه در رشته دعاخوانی، تصحیح دعاخوانی‌ها از لحاظ مخارج حروف و احکام است تا دعاخوانی‌ها در مجامع مختلف اعم از رسانه ملی و ... قاعده‌مند شود.

این فعال در حوزه دعاخوانی که از داوری این دوره از مسابقات سراسری قرآن در استان رضایت کافی نداشت، بیان کرد: آیین‌نامه این رشته از مسابقات، نیازمند بازبینی و اصلاحات است تا کیفیت برگزاری مسابقات افزایش یابد.

اکبری اظهار کرد: در این مسابقات، مدت زمانی که به فرد داده می‌شود، حداکثر پنج دقیقه است و فرد باید در این مدت اندک یک صفحه کامل از مناجات‌های ائمه(ع) را قرائت کند، ضمن اینکه صرف قرائت تنها نیست و باید در کنار آن روایت و حدیث و روضه نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: در این مدت زمان تعیین شده تنها می‌توان همان یک صفحه دعا را قرائت کرد و متسابق به دیگر موارد نمی‌رسد، در صورتی که اگر زمان فرد از پنج دقیقه گذشت به ازای هر 30 ثانیه یک نمره منفی لحاظ می‌شود.

این فعال در حوزه دعاخوانی از سختگیری‌های بیش از حد داوران گلایه‌مند بود و یادآور شد: کسی که در مقام داوری قرار می‌گیرد، باید از هر جهت دارای اطلاعات کافی باشد نه اینکه کسانی در مقام داوری قرار گیرند که تا چند سال پیش خود متسابق بوده‌اند.

اکبری بیان کرد: مبنای بررسی این رشته‌ها، اجرای قرائت صحیح عربی است، اما در دعاخوانی یک فضای دیگری جاری است که باید با حال و هوای تنغیمی مناسب حال دعا، دعا بخواند و این کار را باید برای فارسی‌زبانانی اجرا کند که انتظار استفاده از الحان فارسی را دارند، لذا این موضوع یک فضای تناقض را ایجاد می‌کند که بالاخره این دعا باید با نغمات فارسی خوانده شود یا باید عربی خوانده شود؟

وی با بیان اینکه در دعاخوانی نمره دعاخوانی و لحن بیشتر است، بنابراین در اینجا محور دعا، فریاد و صدای بالا نیست بیشتر حال و هوای دعا و التجا است، اظهار کرد: اگر این امر حاکم باشد آن وقت متانت و لحن دیگری را می‌طلبد که قوانین بسته تجوید، مزاحم این حال و هوا است لذا باید این موارد برای متسابق و داور تشریح شود چرا که همین موارد سبب کاهش نمره می‌شود.
انتهای پیام

captcha