نسبیت‌گرایی مطلق راه را بر تفاهم اصولی می‌بندد
کد خبر: 3829188
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
آیت‌الله علیرضا اعرافی:

نسبیت‌گرایی مطلق راه را بر تفاهم اصولی می‌بندد

گروه اندیشه ــ عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به مستقلات عقلیه و مفاهیم مشترک فلسفی و عقلی گفت: معتقد به وجود یک سلسله اصول انسانی پیشینی و قبل دینی هستیم و منطق نسبیت‌گرایی مطلق که تمام اندیشه‌های بشر تابعی از فرهنگ‌های مختلف است، را قبول نداریم. اگر ما نسبیت مطلق را قبول کنیم، آنگاه راه برای تفاهم اصولی و بنیادی پیدا نمی‌شود.

نسبیت‌گرایی مطلق راه را بر تفاهم اصولی می‌بنددبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» امروز، ۳۱ تیرماه، با حضور جمعی از مسئولان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در این همایش بیان کرد: معتقدیم که رنگین‌کمان ادیان و مذاهب بر اساس یک اصول مشترک در حوزه‌های فلسفی، حقوقی، ارزشی و فقهی می‌تواند جبهه مشترکی در جهان داشته باشد. ما هم معتقد به وجود یک سلسله اصول انسانی پیشینی و قبل دینی هستیم و آن را به عنوان مستقلات عقلیه و مفاهیم مشترک فلسفی و عقلی می‌پذیریم، اما آن منطق نسبیت‌گرایی مطلق که می‌گوید تمام اندیشه‌های بشر تابعی از فرهنگ‌های مختلف است را قبول نداریم. اعتقاد داریم که آن نسبیت‌گرایی مطلق، منطق درست فلسفی ندارد و اگر نسبیت مطلق را قبول کنیم، آنگاه راه برای تفاهم اصولی و بنیادی پیدا نمی‌شود.

گفت‌وگو در نسبیت‌گرایی تعارف برای مصالح زودگذر است

وی در ادامه افزود: تفاهم و گفت‌وگو یکبار براساس پست‌مدرنیزم و یکبار هم براساس یک منطق عقلی مشترک مبتنی می‌شود. آنچه در پست‌مدرنیزم به عنوان مبنایی برای گفت‌وگو آمده مبتنی بر یک نگاه نسبیت‌گراست و در یک نگاه نسبیت‌گرای مطلق، گفت‌وگو یک تعارف برای مصالح زودگذر است که این منطق نسبیت‌گرایی است و در پست‌مدرنیزم تجلی می‌یابد، اما منطق دوم، گفت‌وگو بر پایه اعتقاد به وجود مشترکات عقلی، فلسفی و انسانی است.

اعرافی بیان کرد: بنابراین این نشستی که داریم و گفت‌وگویی که از این قبیل برگزار می‌کنیم، می‌تواند همه جهان را در بر بگیرد چراکه بر پایه یک منطق عمیق و اصیل گفت‌وگوی انسانی استوار است و در اینجاست که اعتقاد داریم هم فلسفه انسانی مشترک وجود دارد و هم نظام حقوقی و فقهی مشترک. البته در این گفت‌وگو تعیین نقاط اصلی کار سختی است و بشر گام‌های زیادی را باید بردارد تا به بلندای این گفت‌وگوی عمیق برسد. یک گفت‌وگوی دینی نیز داریم که دارای یک اخلاق و فقه مشترک است که سطح پیشرفته‌تری دارد و وارد حوزه ادیانی می‌شود و در اینجا آن مشترکات بسیار افزون‌تر است.

گفت‌وگو به مثابه حقیقت ریشه‌دار

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود: این نشست نشان می‌دهد که در سه سطح به گفت‌وگوی دینی، انسانی و مذهبی نه در قالب یک تعارف و در سطح پایین، بلکه به عنوان یک حقیقت و ریشه‌دار در حقیقت معتقد هستیم و رنگین‌کمانی که امروز در تعامل دینی و مذهبی داریم، بر پایه یک تعارف یا عنوان ثانوی یا حالت اضطراری مبتنی نیست، بلکه بر پایه منطق عمیقی استوار است که می‌تواند استوارتر شود. البته ادبیات این بحث در سطوح انسانی و دینی و نظری نیاز به ارتقای بیشتری دارد و البته اختصاص به نژاد و قوم و زبان ندارد بلکه یک ادبیات عام است.

اعرافی بیان کرد: محور دوم بحث بنده این است که تحریم گرچه در یک شرایطی می‌تواند در برابر ظلم و ستم مشروع باشد، اما مع‌الأسف آنچه در قرن اخیر و در حوزه تحریم از سوی استکبار شاهد بوده‌ایم، پرونده زجرآور و نفرت‌انگیزی است. به کار گرفتن ابزار تحریم برای ظلم و ستم و محدودیت برای مستضعفان عالم هدفی است که مستکبران دنبال می‌کنند. این پرونده را اگر ورق بزنیم در آن، نقطه‌های تاریک و نفرت‌انگیزی وجود دارد. تحریم‌هایی که کمر ملت‌های مستضعف را شکسته و نیازمندان عالم را تحت فشار قرار داده است و در جا‌هایی نیز تحریم در کنار تأمین جنگ، به نتایجی هم رسیده است؛ بنابراین امروز یک تحریم ظالمانه‌ای داریم که در جهان وجود دارد و بسیار نفرت‌انگیز است.

وی در ادامه تصریح کرد: البته در اینجا باید توجه کرد که تحریم‌های آمریکا سطح وسیع بین‌المللی را در برگرفته است و آمریکا همچنان به اشغالگری می‌پردازد و پایگاه‌های نظامی نامشروع فراوانی را در عالم پیدا کرده است و غارت‌گری‌های زیادی دارد؛ لذا تحریم پرونده‌ای دارد که در غیر ایران نیز شاهد زنجیره تحریم‌های آمریکایی هستیم.

علل نامشروعیت تحریم‌های آمریکا

عضو شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به علل نامشروع بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: در تحریم ایران، چند سطح عدم مشروعیت وجود دارد؛ یک مورد اینکه به طور کلی تحریم ایران به عنوان یک کل و مجموعه‌ای است که مرکب از دولت، ملت و ادیان است و به همین دلیل این تحریم نامشروع است. چون حکومت ایران حکومت مشروع و مبتنی بر آرای ملت است و به دلیل اینکه حکومت ایران در تمام ادوار رفتار منطقی و بدون ستیز داشته و هیچ‌کجا آغازگر جنگ نبوده است، این تحریم‌ها نیز نامشروع هستند. در همه ادوار در جریان‌های انقلابی مدافع بوده‌ایم و در اینکه سلاح‌های کشتار جمعی توسعه پیدا نکند همواره پیشگام بود‌ه‌ایم که این مورد نیز بنا به فتوای مقام معظم رهبری بوده است. همچنین ایران قدرتی در برابر تروریسم در منطقه بوده است. در مقابل افراط‌گرایی و تررویسم ایستاده‌ایم و حضور مقتدرانه ایران بود که جبهه تند داعش را به عقب راند و عالم را خیره کرد، در حالی‌که دیگران از آن‌ها حمایت می‌کرد.

وی در ادامه افزود: البته با ستم مبارزه داریم، اما در مبارزه نیز صاحب منطقیم. گفتمان مبارزه در برابر اسرائیل همان است که مقام معظم رهبری گفتند که انتخابات آزاد میان همه فلسطینیان باید به وجود آید. البته آنجایی که تسلیم حق نشوند، از خود و کیان اسلام و مسلمانان دفاع می‌کنیم.

اعرافی تصریح کرد: دلیل دیگری که نامشروع بودن این تحریم‌ها را اثبات می‌کند این است که تحریم‌ها علاوه بر اینکه ایران را هدف گرفته، بر ضد ملت است. امروز یک ملت هدف‌گیری شده است و گاهی با ادبیات سخیفی نیز علیه این ملت صحبت می‌شود. همچنین این تحریم‌ها طیف وسیعی از نیاز‌های یک ملت را در برگرفته و به سمت نیاز‌های اساسی آن هدف‌گیری شده است. این تحریم و هجوم به یک ملت و جبهه عظیم مقاومت در حالی است که خودشان تعهد داد‌ه‌ و امضا کرده‌اند که پایبند به توافق خواهند بود، اما امضای آن‌ها خشک نشده به توافق و امضای خودشان پشت کردند. همچنین تحریم به سمت مقدسات ادیان و مذاهب آمده است و اینکه شخصیتی مانند مقام معظم رهبری را نیز وارد این فضا می‌کنند مایه ننگ آمریکا است. مقام معظم رهبری نماد اقتدار، عزت مستضعفان عالم و ادیان و مذاهب جهان است و ورود در این ساحت مشخص است که آن‌ها را به شکست سوق می‌دهد.

ابعاد عظمت رهبری ایران

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه به ابعادی که موجب عظمت مقام معظم رهبری شده است اشاره و بیان کرد: رهبر انقلاب ابعادی بسیار مهم و عمیقی در وجودشان است که در رهبران عالم کمتر یافت می‌شود. یکی از این ابعاد مربوط به علم و دانش است. ایشان شخصیتی است که در هر حوزه هنری، علمی و دانشی وارد می‌شود به خوبی مطالب را دریافت و در قلمرو تخصصی خود بیان می‌کند. دومین بعد، نگاه بلند، عمیق و راهبردی ایشان است که احاطه ایشان نیز راهبرد‌های جدی را عرضه می‌کند.

وی افزود: نکته سوم نیز معنویت و اخلاق ایشان است. رهبری تجسم یک اخلاق و معنویت متعالی هستند. سیدحسن نصرالله می‌گفت که در ایران خیلی چیز‌ها به صورت دقیق فهم نمی‌شود، ولی از منظر بیرون که نگاه می‌کنیم می‌فهمیم که اقتدار و عظمت رهبری چیست. وقتی بوش آمد و شروع به اشغال کرد همه رهبران عرب و جهان قالب تهی کردند، اما در میان همه رهبران جهان، یک شخص بود که استوار ایستاد و ذره‌ای به دل ترس راه نداد؛ بنابراین دانش، رویکرد جهانی و راهبردی، اخلاق و منش عبادی و معنوی ایشان و همین طور عواطف و مردم‌خواهی که دارند موجب شده که چنین جایگاهی داشته باشند، اما آنکه دنیا باید به آن توجه کند این است که ایشان نماد یک دین و مذهب و مرجع تقلید است و بزرگان دین ما ایشان را به عنوان یک پرچم دین می‌شناسند.

محکومیت سیاست‌های خصمانه آمریکا

در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام و‌المسلمین، محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در خصوص علل برگزاری این همایش به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» در راستای محکومت اقدام نابخردانه دولت آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه مقامات عالی کشورمان، از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مشارکت و همکاری اندیشمندان و رهبران ادیان در کشورمان، و با حضور شخصیت‌های دینی، علمی و فرهنگی داخلی و خارجی، برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: هدف از برگزاری این همایش حضور اندیشمندان، رهبران و پیروان ادیان اهلی کشورمان به منظور دفاع از عزت و سربلندی ایران عزیز و محکومیت سیاست‌های خصمانه و اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده آمریکاست که صلح جهانی را به خطر انداخته است. در این همایش رهبران ادیان الهی در ایران، حمایت قاطع خود از مواضع اصولی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر گرانقدر جمهوری اسلامی ایران که در خط مقدم دفاع از ارزش‌های انسانی و حمایت از مظلومین و مبارزه با بی‌عدالتی هستند، اعلام و اقدام آمریکا در تحریم ملت ایران که از روی کینه و دشمنی و استیصال سردمداران آمریکا است، محکوم می‌شود.

تسخیری بیان کرد: ملت عزیز ایران علی‌رغم همه دشمنی‌ها، از مواضع اصولی خویش دست برنداشته و محکم و استوار و با پیروی و اطلاعت از رهبر فرزانه خود، تا تحقق کامل آرمان‌های انقلاب اسلامی که آرمان همه انبیای الهی و مظلومین جهان است، از هیچ تلاش و کوشش انسان‌مدارانه دست برنخواهد داشت. چون معتقدم دین در حیات اجتماعی بشر و دستیابی به صلح مبتنی بر سعادت دنیوی و اخروی نقش سازنده و مهمی دارد و پاسداری و دفاع از حریم رهبران دینی، از آموزه‌های مهم ادیان و در چارچوب حفظ کرامت انسانی و تحقق صلح پایدار جهانی است و تعدی به ارزش‌های پذیرفته شده ادیان، تجاوز به حقوق و ارزش‌های انسانی قلمداد شده و از سوی همه دینداران و آزادگان جهان محکوم است.

گزارش تصویری این همایش را اینجا ببنید.

انتهای پیام

captcha