نورانی‌شدن به انوار الهی توفیق می‌خواهد/ به بهانه شادی گرفتار فریب دشمن نشویم
کد خبر: 3829592
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
آیت‌الله دری نجف‌آبادی در گفت‌وگو با ایکنا؛

نورانی‌شدن به انوار الهی توفیق می‌خواهد/ به بهانه شادی گرفتار فریب دشمن نشویم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه برخی از جوانان گمان می‌برند که شادی آنان در کنسرت‌های خلاف عفت عمومی است، افزود: باید انواع شادی سالم و اسلامی را به نوجوانان و جوانان آموزش داد تا به بهانه شادی کردن، گرفتار فریب و توطئه‌های دشمن نشوند.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، در حاشیه برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به فرازی از آیه 9 سوره مبارکه «اسراء» که می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» و آیه 6 از سوره مبارکه «کهف» که می‌فرماید: «يُبَشِّرَ الْمُوْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ اَنَّ لَهُمْ اَجْراً حَسَناً ماكِثِين َفِيهِ اَبَداً» استناد کرد.

وی ضمن قدردانی از برگزار‌کنندگان مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف، بیان کرد: شرکت‌کنندگان برتر برای حضور در مسابقات قرآن اصفهان خود را آماده کنند، برای همه افرادی که در این اردوی الهی از سراسر ایران شرکت کرده و از همه مهم‌تر تأثیرگذاری ماندگار و ارزشمندی دارند آرزوی موفقیت دارم.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه نورانی‌شدن به انوار الهی توفیق می‌خواهد و امید است تمام زوایای وجود ما به نور الهی منور باشد، اظهار کرد: نور معرفت، اهل‌بیت(ع)، توحید، عبودیت و بندگی باید در وجود همه انسان‌ها متجلی شود تا اینکه بتوان از مسیر سختی و گرفتاری‌ها به سلامت عبور کرد.

نقش مهم خانواده‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در خصوص راهکار‌های ترویج فرهنگ قرآن و اشاعه روحیه قرآنی در جامعه بیان کرد: راهکار برای موفقیت در توسعه فرهنگ قرآنی در درجه اول خانواده‌ها هستند، وقتی کودکان در روزهای حضور در خانواده با قرآن و نماز عجین باشند قطعاً در آینده شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه نیستیم.

وی با بیان اینکه هدیه‌دادن قرآن و استفاده از این مصحف شریف در عروسی‌ها رسم است و افراد حقیقت این مسئله را درک نکرده‌اند، اظهار کرد: لیالی قدر از جمله ایامی است که از قرآن استفاده می‌شود و مردم فکر می‌کنند این قرآن تنها برای قسم دادن خداوند است و نمی‌دانند این مصحف کتاب زندگی و حیات است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: قرآن به عنوان کتاب زندگی و حیات می‌تواند در برابر حیات مظلمانه و کورکورانه غربی و شرقی، غفلت، جهالت، مرگ، شهوت و بی‌بند‌وباری ایستاده و انسان را نجات دهد.

وی تأکید کرد: انسان غربی منهای خدا، منهای معنویت و منهای اخلاق مانند کرم‌های داخل لجن‌زار است، در زندگی غربی و انسان‌های وابسته به غرب زندگی در ظلمات است؛ لذا باید کاری کرد که زندگی انسان با نور معنویت عجین شود، خانواده‌ها باید اول خودشان و بعد از آن فرزندانشان به نور الهی مزین شوند.

مدارس مراکز تعلیم و تربیت دینی باشند

آیت‌الله دری نجف‌آبادی دومین پایگاه را مهد‌کودک‌ها، مدارس و پیش‌دبستانی‌ها دانست و اظهار کرد: مدارس و مهدهای کودک باید مراکز تعلیم و تربیت دینی باشند. همچنین از محیط‌های بازی نباید غافل شد بازی‌ها نیز می‌توانند فضایی برای اشاعه تعلیم و تربیت و مفاهیم دینی باشد؛ معنی بازی لهو و لعب نیست، بلکه بسترسازی برای رشد معنویت و اخلاق است.

وی از مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی به عنوان سومین پایگاه ترویج فرهنگ دینی و قرآنی یاد کرد و افزود: روحانیون، علما، هیئت‌امنای مساجد، کانون‌های مساجد، واقفان و حتی نگهبانان و خدام مساجد می‌توانند مبانی دین و قرآنی را به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش دهند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تصریح کرد: فعالیت در حوزه دین و قرآن باید به گونه‌ای تداعی شود که فرد کار فرشتگان را انجام می‌دهد تا قرآن زنده شود، همچنین صداوسیما، رسانه‌ها و هنرمندان در رشته‌های مختلف، ارشاد، نهادهای دولتی و غیر‌دولتی می‌توانند در عرصه ترویج فرهنگ دینی مؤثر عمل کنند.

وی با بیان این نکته که برخی از دستگاه‌ها به دنبال برگزاری کنسرت و امثالهم هستند، اظهار کرد: کنسرت‌های مروج بی‌اخلاقی که خلاف شریعت دینی است در حکومت اسلامی و انقلابی جایگاهی ندارد. برخی از جوانان گمان می‌برند شادی آنان در کنسرت‌های خلاف عفت عمومی است؛ لذا باید انواع شادی سالم و اسلامی را به نوجوانان و جوانان آموزش داد تا به بهانه شادی کردن گرفتار فریب و توطئه‌های دشمن نباشند. 

هدف از تلاوت قرآن

خطیب جمعه اراک تبدیل لهو و لعب به فرایندهای قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: این کار سختی‌های خود را دارد، اما اگر ابعاد زندگی، حیات معنوی، توحید و ... را درک کنیم این اقدامات سهل و آسان می‌شود. حوزه‌های علمیه، ائمه جماعت، ائمه جمعه باید پابکار باشند، در حوزه‌های علمیه قرآن باید در ابعاد گسترده‌تر و به عنوان نور انجام  شود، قرآن نور است و تنها نباید به صوت دلنشین و زیبا تلاوت شود، مهمترین هدف از تلاوت قرآن عمل به آیات الهی است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی از مجموعه خبرگزاری فعال ایکنا در استان مرکزی تقدیر کرد و افزود: مجموعه خبرگزاری ایکنا تلاش کند به معنای واقعی آب حیات قرآن را در جایی که نیاز است به جامعه تزریق کند، تمام مجموعه ایکنا فرشتگانی هستند که می‌توانند با استفاده از ابزار قوی در دستشان راه و رسم درست زیستن منطبق با سبک زندگی اسلامی را به عموم مردم آموزش دهند.

انتهای پیام

captcha