عامل مُخلص به آموزه‌های قرآن نخبه قرآنی است
کد خبر: 3836708
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
عباس سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا:

عامل مُخلص به آموزه‌های قرآن نخبه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن گفت: نخبه قرآنی در جامعه امروز تعریفی دارد که ما به آن احترام می‌گذاریم اما به نظر می‌رسد که نخبه قرآنی و مورد رضایت خداوند فردی است که عامل به احکام و آموزه‌های این مصحف شریف باشد.

عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تعریف نخبه قرآنی گفت: تعاریف نخبه قرآنی در هر دوره‌ای بستگی به ویژگی‌هایی دارد. امروز معمولاً نفر ممتاز مسابقات قرائت طبق آیین‌نامه‌ها به عنوان نخبه شناخته می‌شود.

وی به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) استناد کرد و افزود: از ایشان پرسیدند: «یا رسول الله ای‌الناس احسن صوتاً بالقرآن؛ ای رسول خدا چه کسی از همه بهتر قرآن می‌خواند؟ پیامبر می‌فرمایند: «إذا سَمِعتَ قراءتَهُ، رأيتَ أنه يَخشَي اللهَ»، کسی از همه زیباتر قرآن می‌خواند که وقتی در حال تلاوت قرآن است، ببینی از خداوند می‌ترسد و در مقام خشوع، خضوع و فروتنی قرار گرفته است.

سلیمی با بیان اینکه تعریف پیامبر(ص) از قاری برتر با تعریف امروزی ما از قاری متفاوت است، اظهار کرد: نخبه قرآنی در جامعه امروز تعریفی دارد که ما به آن احترام می‌گذاریم اما به نظر می‌رسد که نخبه قرآنی و مورد رضای خدا فردی است که عامل به احکام و آموزه‌های این مصحف شریف باشد.

وی بیان کرد: نقل است در کلام امام حسن مجتبی(ع) در خصوص تعریف ایشان از حافظ و قاری ممتاز که فرمودند: «ما بقی فی الدنیا بقیّه غیرهذا القرآن فاتّخذوه اماماً یدلّک علی هداکم و إنّ احقّ النّاس بالقرآن من عمل به و إن لم یحفظه و أبعدهم منه من لم یعمل به و إن کان یقرأه؛ در دنیا غیر از این قرآن چیزی نمانده است. پس آن را امام خود قرار دهید تا شما را به هدایت و راهنمایی کند. سزاوارترین مردم به قرآن کسی است که به آن عمل کند، هرچند آن را حفظ نکرده باشد و دورترین فرد از قرآن کسی است که به آن عمل نکند، هرچند آن را بخواند.»

این قاری بین‌المللی گفت: انس با قرآن باید با عمل همراه باشد، اگر حافظ و قاری به موازین قرآنی عمل نکنند نمی‌توان نام آنان را نخبه قرآنی گذارد، بی‌شک اخلاص تعیین‌کننده نخبه قرآنی در پیشگاه الهی است.

سلیمی در بخش پایانی سخنان خود لزوم ایجاد موج قرآنی در جامعه را ضروری توصیف کرد و افزود: با نهادینه شدن مبانی قرآنی در همه ابعاد زندگی همه از زندگی لذت برده و می‌دانند از زندگی چه انتظاری دارند و تمام خوبی‌های دنیا را برای دیگران نیز مطالبه می‌کنند. اگر افراد باور، تفکر، سیرت و بصیرت قرآنی داشته باشند قطعاً در گروه نخبگان قرآنی جای دارند. با این تعریف اگر این افراد حافظ یا قاری ممتاز هم باشند بر این امتیاز افزوده می‌شود.

انتهای پیام

captcha