هیئت‌های مذهبی در چارچوب اسلامی عمل کنند/ رعایت حق‌الناس در عزاداری‌ها
کد خبر: 3840818
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا:

هیئت‌های مذهبی در چارچوب اسلامی عمل کنند/ رعایت حق‌الناس در عزاداری‌ها

گروه معارف ــ نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه رعایت حق‌الناس هم توسط عزادار و هم در عزاداری‌ها بسیار ضروری است، افزود: عزادار واقعی اباعبدالله(ع) در همه ابعاد فردی و اجتماعی اجازه نمی‌دهد حق فردی در حد ذره‌ای تضییع شود. عزادار کسی است که در درجه اول به والدین و خانواده خود احترام گذارده و حق آنان را اجابت کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا سلیمی، نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح مبانی منطق حسینی(ع) گفت: اباعبدالله(ع) نسبت به حق‌الناس بسیار حساس بودند تا جایی که در شب عاشورا فرمودند هرکس حق‌الناسی برگردن دارد از جمع خارج شود.

وی بیان کرد: حساسیت بالای سیدالشهدا(ع) بر حق‌الناس حاکی از آن است که ایشان قصد ندارند به هر قیمتی برای خود یار جمع کند و حتی همین عامل باعث شده تا زمین کربلا را خریداری کنند تا دِین کسی به گردن ایشان نباشد، هدف ایشان احیای دین بود و برای اقامه دین خدا نیاز به افراد خالص داشتند.

حجت‌الاسلام سلیمی با اشاره به این نکته که احیای امر به معروف و نهی از منکر از اهداف قیام این امام همام است، بیان کرد: پایمال کردن حق دیگران یکی از منکرات مهم است که باید به آن توجه کرد.

لایه‌های مختلف حق‌الناس

وی حق‌الناس را دارای لایه‌های مختلف برشمرد و اظهار کرد: حق‌الناس در انتصابات بسیار مهم است و افرادی همچون استاندار، فرماندار، وزیر و ... اگر انتصاب‌های زیر‌مجموعه خود را براساس حزب و جناح بازی انجام دهند قطعاً رعایت حق‌الناس نکرده‌اند، چون برای اداره جامعه و مدیریت بخش‌های مختلف باید بهترین متخصص‌ها را برگزید.

این مقام مسئول گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که انتصاب افراد به وسیله گرایش‌های سیاسی انجام می‌شود که با منطق اباعبدالله(ع) سازگار نیست، بنابراین کسی که عزاداری می‌کند به هیچ عنوان وارد این عرصه نمی‌شود و انتصابات را برحسب شایستگی و تخصص منظور می‌کند.

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: افراد بر هر منصب و جایگاهی که تکیه زنند به اندازه همان منصب در مقابل مردم و خدای متعال باید پاسخگو باشند، ورود به منصب فرصتی برای خدمت به مردم به ویژه محرومان است، اما برخی از مسئولان این فرصت را با ورود به رشوه و رشوه‌خواری، رانت، باندبازی، فامیل‌بازی و ... تبدیل به بهره‌برداری‌های شخصی کرده و حق عموم که همان حق‌الناس است را زیرپا قرار دادند قطعاً این مهم نیز با منطق حسینی(ع) سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه رعایت حق‌الناس هم توسط عزادار و هم در عزاداری‌ها بسیار ضروری است، اضافه کرد: عزادار واقعی اباعبدالله(ع) در همه ابعاد فردی و اجتماعی رعایت حق‌الناس کرده و اجازه نمی‌دهد حق فردی در حد ذره‌ای تضییع شود، عزادار کسی است که در درجه اول به والدین و خانواده خود احترام گذارده و حق آنان را اجابت کند، شاهدیم در کربلا افرادی که قصد نبرد با جبهه کفر را داشتند از آن حضرت اذن می‌گرفتند. همچنین اهمیت دادن به جوانان نیز از دیگر موارد قابل تأمل در روز عاشورا است، در رفتار سیدالشهدا(ع) با جوانان این امر کاملا مشهود است.

منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی داشتن چارچوب دینی اسلامی جهت اقامه عزاداری را مهم ارزیابی کرد و افزود: در برپایی مراسم عزاداری رعایت برخی مسائل عمومی الزامی است، سرپرست هیئت‌ها نسبت به صدای بلندگو‌ها حساس باشند، اگر صدای بلندگوها زیاد باشد و زمینه اذیت و آزار همسایگان را فراهم کنند قطعا حق‌الناسی از بین رفته است.

وی رعایت حال سالمندان و بیماران توسط هیئات مذهبی را گوشزد کرد و گفت: عزاداری باید با رعایت حقوق مردم همراه باشد، همچنین طولانی کردن مراسم عزاداری ضرورت ندارد، توجیه شرعی ندارد مسئول و یا کارمندی شب تا دیر وقت در مراسم سوگواری باشد و صبح دیرتر در محل کار حاضر شود، اگر رعایت نشود و عزادار صبح دیر آمده یا خواب‌آلوده سرکار باشد حقی از ارباب رجوع به دلیل اینکه نمی‌تواند به درستی پاسخگو باشد تضییع کرده است.

تکریم و معرفی عزاداران نمونه

حجت‌الاسلام سلیمی بر لزوم تکریم و معرفی عزاداران نمونه و هیئت‌های مذهبی منطبق با منطق حسینی(ع) تأکید کرد و افزود: هیئت‌داران قدیمی با رفتار درست جوانان و نوجوانان را جذب کنند جوانان اگر مورد تکریم و اهمیت واقع شوند قطعاً در جامعه کمتر آسیب می‌بینند، اگر حتی یک نمونه داشته باشیم که حقی از جوان به دلیل عدم احترام تضییع شود حق بسیار بزرگی از بین رفته است و ممکن است زمینه زدگی از دین را ایجاد کند.

وی از ریخت‌و‌پاش‌های ظروف یکبار مصرف در برخی هیئت‌های مذهبی هم انتقاد کرد و افزود: استفاده از ظروف و رها کردن آن در محیط، کار درستی نبوده و زحمت مأموران شهرداری را چندین برابر می‌کند، عزاداران باید به این نکات ریز اما مهم توجه کنند چراکه به همین راحتی حق انسانی از بین می‌رود. روش‌های نذری دادن باید اصلاح شود، همچنین ذبح گوسفند از دیگر موارد مورد توجه است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ذبح باید به گونه‌ای صورت گیرد که فضای بیرونی را خراب نکرده و بهداشت عمومی رعایت شود. سر هیئت‌ها و مسئولان بهداشت و درمان برای این امر چاره‌اندیشی کند تا هم نذر ادا شود و هم بهداشت عموم رعایت شود، پرداختن به مقوله حق‌الناس و امام حسین(ع) بسیار اهمیت دارد و باید به صورت جدی به این امر پرداخته شود.

انتهای پیام

captcha