استقراض جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه 99 شده است
کد خبر: 3862695
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
میثم پیله‌فروش:

استقراض جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه 99 شده است

گروه اقتصاد ــ یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و حذف‌ معافیت‌های مالیاتی، می‌توانیم بیش از 195 هزار میلیارد تومانی را که در لایحه در نظر گرفته شده محقق کنیم. در نتیجه فشار استقراض بر روی بودجه عمومی تا حدودی کاهش می‌یابد.

میثم پیله‌فروش، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لایحه بودجه سال 99 پرداخت و اظهار کرد: درباره این لایحه چند نکته مهم قابل اشاره است؛ نکته اول اینکه درست است ارقام درج شده برای نفت در بودجه نسبت به سال‌های قبل کمتر است اما جبران درآمدهای نفتی در این لایجه با استقراض صورت می‌گیرد.

نیازمند تعریف پایه‌های جدید مالیاتی هستیم

وی ادامه داد: این استقراض هم می‌تواند برای دولت‌های آینده و همچنین برای سال آینده کشور خطرآفرین باشد. حال سؤال این است که در مواجهه با این هزینه‌های بسیار زیاد در کشور چه می‌شود کرد؟ نفت که نمی‌توانیم بفروشیم بنابراین اگر استقراض هم نکنیم پس چه راهی پیش روی ماست.

پیله‌فروش با اشاره به اهمیت توجه به پایه‌های جدید مالیاتی اظهار کرد: بنده معتقدم که ما می‌توانیم با تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و حذف‌ معافیت‌های مالیاتی، منابعی بیش از 195 هزار میلیارد تومانی که در لایحه در نظر گرفته شده است را محقق کنیم.

دولت باید عامه مردم را اقناع کند

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: با چنین اقدامی می‌توانیم فشار استقراض بر روی بودجه عمومی را تا حدودی کاهش دهیم. این نکته اول در مورد بودجه عمومی بود که از همه مهم‌تر است. از سویی دیگر ممکن است حذف معافیت‌های مالیاتی صدای برخی‌ها را در بیاورد و در این هم هیچ شکی نیست که حذف این معافیت‌ها برخی را ناراضی می‌کند اما دولت هم باید اقداماتی در این راستا انجام دهد.

وی بیان کرد: دولت می‌تواند با اقناع عامه مردم و به خوبی توضیح دادن این نکته که این کار به نفع اکثر مردم است و همچنین با جلب اعتماد اکثریت آن‌ها به سمت چنین سیاست‌هایی حرکت کند و هم پایه‌های جدید مالیات را تعریف کند و هم اینکه برخی از معافیت‌های مالیاتی که قبلاً در نظر گرفته را حذف کند.

اهمیت سرمایه اجتماعی در اصلاحات اقتصادی

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت وجود سرمایه اجتماعی برای موفقیت اصلاحات اقتصادی، تصریح کرد: البته باید دانست که لازمه موفقیت چنین برنامه‌ای داشتن سرمایه اجتماعی کافی است که متأسفانه در ماه‌های اخیر سرمایه اجتماعی دولت بسیار محدود شده است.

پیله‌فروش در پایان سخنان خود گفت: لازم است که این سرمایه اجتماعی، هرچه زودتر توسط دولت بازیابی شود تا پتانسیل اجرای این اصلاحات واقعی در اقتصاد ایران شکل بگیرد.

 

انتهای پیام
captcha