جایگزین کردن نفت بزرگترین خدمت به اقتصاد کشور است
کد خبر: 3928294
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

جایگزین کردن نفت بزرگترین خدمت به اقتصاد کشور است

امام جمعه نیکشهر گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که مانع پیشرفت ما شده و به‌گونه‌ای آن روحیه تلاش و نوآوری را از ما گرفته، اتکا به اقتصاد تک محصولی است و در حال حاضر، کاهش این وابستگی و جایگزین کردن نفت، بزرگترین خدمت به اقتصاد کشور است.

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی، امام جمعه شهرستان نیکشهر در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: وجود مشکلات اقتصادی در کشور، یک واقعیت انکارناپذیر است؛ اما سؤال اینجاست که ریشه این مشکلات چیست و چه راه حلی برای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسات خصوصی و عمومی مختلف، این مسائل را به مسئولان کشور گوشزد کرده‌اند و راه حل مشکلات اقتصادی را نیز بازگو کرده‌اند، اما آن‌طور که لازم بوده، مسئولان به این توصیه‌ها جامه عمل نپوشانده و به همین دلیل است که مشکلات همچنان وجود دارد و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود.

امام جمعه نیکشهر بیان کرد: ما معتقدیم که مشکلات اقتصادی کشور، حتماً راه حل دارد، اما نسخه علاج آن، داخلی است؛ ریشه مشکلات در داخل بوده و راه حل آن نیز در داخل است، پس نباید ذهن‌ها را متوجه بیرون از مرزهای کشورمان کنیم.

وی افزود: اقتصاد کشور را نباید به اخم و لبخند غربی‌ها، نتیجه انتخابات آمریکا و یا مسائلی از این دست گره بزنیم؛ اقتصاد ما باید به چنان ثباتی برسد که کوچک‌ترین تغییر در سایر کشورها، اساس اقتصاد کشور را بر هم نزند و معیشت مردم را دچار مشکل نسازد.

لطفیان‌سرگزی اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، نتیجه غفلت و بی‌توجهی خود ماست، مثلاً کمتر به تولید اهمیت داده‌ایم، به‌دنبال خودکفایی و خوداتکایی در همه حوزه‌ها نبوده‌ایم و بیش از حد روی درآمد نفتی حساب کرده بودیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که مانع پیشرفت ما شده و به‌گونه‌ای آن روحیه تلاش و نوآوری را از ما گرفته، اتکا‌ به اقتصاد تک‌محصولی است و در حال حاضر، کاهش این وابستگی و جایگزین کردن نفت، بزرگترین خدمت به اقتصاد کشور است.

امام جمعه نیکشهر اضافه کرد: نفت یک سرمایه بزرگ است، اما خام‌فروشی آن، ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زند؛ نباید این سرمایه ارزشمند را با این قیمت اندک، از دست بدهیم و صادرات کنیم و از آن طرف نیز غربی‌ها بتوانند به‌راحتی با تحریم کردن آن، اقتصاد ما را فلج کنند.

وی بیان کرد: در همین استان سیستان‌و‌بلوچستان، چه ظرفیت‌هایی وجود دارد که از آن غفلت شده، مانند ظرفیت معادن، جاذبه‌های گردشگری، دسترسی به آب‌های آزاد و وجود منطقه آزاد چابهار. توسعه سواحل مکران و تقویت منطقه آزاد چابهار از جمله کارهایی است که می‏‌تواند این وابستگی به نفت را کاهش دهد.

لطفیان‌سرگزی افزود: اقتصاد مقاوتی که توسط رهبر انقلاب به‌عنوان تنها راه برون‌رفت از این مشکلات اقتصادی مطرح شد، یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گراست؛ یعنی از ما نمی‌خواهند که دور خود حصار بکشیم، بلکه باید با دنیا تعامل داشت، اما تعاملی که معنایش درون‌زایی اقتصاد باشد، چون اگر اقتصاد ملی از درون نجوشد و فوران نکند، به جایی نخواهد رسید.

امام جمعه نیکشهر اظهار کرد: درون‌زایی به معنای درون‌گرایی، انزوا و محروم شدن از فرصت‌های جهانی نیست، بلکه به این معناست که مسیر پیشرفت خود را با تکیه بر عوامل مولد داخلی و بازارهای داخلی خود آغاز کنیم که لازمه آن، خودباوری ملی و تلاش مضاعف برای جبران عقب‌ماندگی‌هاست.

انتهای پیام
captcha