سالانه هزار کانون مسجدی تأسیس می‌شود / تجلی هنر مؤمنانه در آثار بچه‌های مسجدی
کد خبر: 3958305
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی:

سالانه هزار کانون مسجدی تأسیس می‌شود / تجلی هنر مؤمنانه در آثار بچه‌های مسجدی

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از تأُسیس هر ساله هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور خبر داد و گفت: قطعات پازل تمدنی نوین اسلامی را نمی‌توان بدون حضور بچه‌های مسجدی کامل کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز دوشنبه 18 اسفندماه، طی نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های این ستاد پرداخت و ضمن یادآوری اینکه امسال این روز با روز فتح خیبر مصادف شده است، گفت: حضرت علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند: اگر به من بگویند شما علاقه‌مند هستید در بهشت بنشینید یا در مسجد، پاسخ می‌دهم در مسجد؛ چون نشستن من در بهشت فقط موجب خوشنودی خودم می‌شود اما جلوسم در مسجد به معنی خرسندی معبود است.

وی با اشاره به اینکه بچه‌‌های مسجدی در زیست بوم فهما رنگین کمان توحیدی خلق کرده‌اند، گفت: آثار هنری تولید شده از سوی بچه‌های مسجدی، صبغه‌الله یعنی رنگ خدایی دارد و تلاش ما این است که این اتفاق را قوی‌تر در مساجد رقم بزنیم.

حجت‌الاسلام ارزانی از فعالیت 28 ساله کانون‌‌های مساجد سخن گفت و افزود: جلوه‌های هنری در مساجد وجود دارد اما ما به آنها توجه نمی‌‌کنیم؛ اساس کار ما در کانون‌‌ها نیز توجه و استفاده از همین جلوه‌های هنری است و تلاش می‌کنیم به نوجوانان، جوانان و خانواده‌‌ها نشان دهیم که زیبایی واقعی در مساجد است.

وی تصریح کرد: کسی که مسجدی شد 80 تا 90 درصد راه دینداری را رفته است و با ارتباط با مسجد است که مشکلات حل خواهد شد. برای برقراری این ارتباط از قالب هنر استفاده می‌کنیم و گفتمان هنر، گفتمان غالب در کانون‌های مساجد است. خداوند یک مدل ویژه برای مسجد طراحی کرده است و ما سعی می‌‌کنیم آن مدل را درست اجرا کنیم.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در خصوص این مدل، گفت: در سردر هیچ مسجدی نوشته نشده سیاه وارد نشود، تحصیل کرده وارد شود یا ...، خداوند اجازه داده از نام و نشان او همه استفاده کنند و کثرت‌ها وارد مسجد شوند و سپس خداوند در قالب امام جماعت و صفوف نماز این کثرت را به وحدت تبدیل کرده است.

تأسیس 1000 کانون مسجدی جدید در هر سال/ نشان دادن هنر مومنانه در آثار بچه‌های مسجدی

وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم در 80 هزار مسجد کشور هنر مؤمنانه را در قالب آثار بچه‌های مسجدی نشان دهیم، گفت: در طرح ایران قوی بیش از 16 هزار اثر دریافت کرده‌‌ایم. در قالب بیانیه گام دوم انقلاب هم در حال ارزیابی آثار دریافتی هستیم. آثار خوبی نیز در خصوص شهید سلیمانی، سردار فخری‌زاده و سایر شهدا نیز ارائه شده است.

تکمیل قطعات پازل تمدنی نوین اسلامی

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: قطعات پازل تمدنی نوین اسلامی را نمی‌توان بدون حضور بچه‌های مسجدی کامل کرد. بچه‌‌های مسجدی تراز دارند و بدون چشمداشت برای خدا کار می‌کنند. اکنون هزار و 230 کانون در شبکه بچه‌‌های مسجدی عضو هستند.

وی ورود به عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اقدامات کانون‌های مساجد برشمرد و گفت: با بیان اینکه آسیب داریم مشکلات حل نمی‌شود؛ باید راهکار داد و راهکار این است که اگر جوان و خانواده مسجدی شد کمتر آسیب می‌بیند و ما تلاش کردیم با برگزاری سه‌شنبه‌‌های تکریم و شنبه‌های کتابخوانی این ارتباط را برقرار و آسیب‌ها را کاهش دهیم.

رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از فعال‌تر شدن بچه‌‌های مسجدی در فضای مجازی به دلیل شیوع کرونا نیز خبر داد و گفت: 400 هزار نفر آموزش و 16 هزار و 700 اثر تولیدی طی چند ماه اخیر به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس در فضای مجازی صورت گرفته است.

هر سال تأسیس هزار کانون جدید  

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص تعداد کانون‌‌های جدیدی که امسال تأسیس شده‌اند و تأثیر کرونا بر افتتاح کانون‌‌های جدید و عضوگیری کانون‌‌ها، گفت: 25 هزار و 993 کانون مسجدی در کشور داریم. برنامه ما ایجاد هزار کانون جدید در سال بود که طی سه سال فعالیت(از سال 96 تاکنون) موفق به تحقق این هدف شده‌ایم. برای سال آینده نیز همین برنامه را داریم مگر اینکه با بحران بودجه مواجه شویم.

حجت‌الاسلام ارزانی از تغییر الگوی صدور و تمدید مجوز کانون‌‌ها خبر داد و گفت: قبلاً هر ساله مجوز کانون‌ها تمدید می‌شد که این روند تغییر کرده و مجوز کانون‌ها به صورت دائمی ارائه می‌شود و در صورت تخلف مجوز باطل می‌شود. البته مساجد کشور الزامی به تأسیس کانون ندارند بلکه این فرصتی است که در اختیار آنها قرار داده می‌شود که در صورت علاقه از آن استفاده می‌کنند.

وی تعداد کانون‌های غیر فعال مساجد در کشور را 291 کانون و تعداد بانوان فعال در کانون‌ها را 882 هزار و 540 نفر اعلام کرد و گفت: با بسیج تفاهم‌‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما به ورزش‌های حرفه‌ای در مساجد ورود نمی‌کنیم اما با همکاری وزارت ورزش و جوانان که امروز تفاهم‌نامه آن امضا می‌شود، به ورزش‌های همگانی ورود خواهیم کرد. با بازی‌های رایانه‌ای نیز جلساتی داشته‌ایم اما هنوز به مرحله امضای تفاهم نامه نرسیده‌ایم.

در پایان مراسم نیز از روایت فهما، هزار و 200 روز خدمت به مسجدی‌ها رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha