اهداف قومی و مذهبی نهفته پشت حادثه حرم امام رضا(ع)
کد خبر: 4047725
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
در گفت‌وگوی ایکنا با محمدعلی میرزایی بررسی شد

اهداف قومی و مذهبی نهفته پشت حادثه حرم امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی،‌ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه معتقد است: تشکیلات پشت این جنایت هولناک قصد داشتند تا با کمترین هزینه‎‌ از نظر انسانی بالاترین هزینه را به تشیع وارد کنند، لذا هدف قومی و مذهبی پشت این جنایت نهفته است.

محمدعلی میرزاییحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، بیان کرد: حادثه خراسان به طور طبیعی در سیاق کلی دیگر پرونده‌های حساس و پیچیده دشمن در تقابل با جریان انقلاب اتفاق افتاده است. در جنگ ترکیبی تفکیک کامل این حوادث از یکدیگر دشوار است حتی اگر نیروهای میدانی هر پرونده و حادثه‌ای از یکدیگر اطلاعی نداشته باشند و مستقل از هم عمل کنند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف این حادثه بیان کرد: در اولین گام منطقی و قبل از هرگونه پیشداوری و قضاوتِ نهایی، برای کمک به کشف حقیقت، لازم است وضع موجود و ابعاد تَحقّقیِ اینگونه حوادث را مطالعه و شناسایی کنیم. یکی از مهم‌ترین عناصر رسیدن به چنین امری توجه به احتمالات و ترجیحات مرتبط با انتخاب عناصر زمان، مکان، موقعیت، مخاطب، قربانیان جنایت و بالاخره عامل فعل و ارتکاب جنایت است. حال در این جنایت دلالت‌‎های روشن و معنادار ماه مبارک، حرم مطهر، قتل روحانی و هویت مذهبی و قومی جانی دارای همگرایی بالایی است. شبکه‌ای از عناصر کاملا هماهنگ و معنادار. معلوم می‌شود حادثه کاملا طراحی شده و همه این عناصر جرم در یک شبکه معنایی قابل تحلیل است. سازماندهی شدن جنایت در چنین صورت‌بندی از عناصر آن ترجیح بسیار قوی دارد. حال باید فکر کنیم که چه سناریوهایی در خصوص سازماندهی و سازمان‌دهندگان این عملیات به ظاهر کور قابل طرح است. روشن است که یکی از مقدس‌ترین مکان‌های شیعیان برای ارتکاب قتل توسط مجرمان امری کاملا برنامه‌ریزی شده بوده است. بنابراین اقدام او در حرم مطهر رضوی جنبه نمادین و سمبلیک و حاوی پیام است.

میرزایی ادامه داد: ای بسا حتی در ترجیح و اولویت جانیان، انتخاب بزرگ‌ترین و حساس‌ترین صحن حرم امام رضا(ع) یعنی صحن رضوی با خصوصیت‌هایش برای وقوع جنایت نیز مدنظر و حائز اهمیت بوده است. لذا، حیثیت مکانی این جنایت حائز اهمیت و حاوی پیام است.

وی با اشاره به اینکه زمان وقوع این حادثه در ماه مبارک رمضان نیز حاوی پیام است، افزود: در هر حال، این جنایت یک اقدام گروهی و تشکیلاتی است که دست‌های بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی در وقوع آن در کار است. البته چنان‌که خواهم گفت سازمانی بودن این قبیل جنایت‌ها هیچ تناقضی با جهل و جهالت مطلق افراد خط اول ارتکاب جنایت ندارد. حتی انگیزه‌ها ممکن است فرق کند. مثلا دست‌های بالاتر به دنبال تفرقه و خنثی‌سازی قدرت ملی و اسلامی باشند و جانی خط اول انگیزه تکفیر و هدفی کاملا ایدئولوژیک در سر داشته باشد. سرشت اطراف جنگ‌های ترکیبی چنین اقتضایی دارد.

انتخاب قربانیان طلبه در وقوع این جنایت

میرزایی با بیان اینکه انتخاب مجرم برای ارتکاب این قتل از اهل تسنن بار معنایی دارد، یادآور شد: تشکیلات پشت این جنایت هولناک قصد داشتند تا با کمترین هزینه‎‌ از نظر انسانی بالاترین هزینه را به تشیع وارد کنند، لذا هدف قومی و مذهبی پشت این جنایت نهفته است.

وی با اشاره به انتخاب قربانیان طلبه در وقوع این جنایت، اظهار کرد: اگر شخصی غیرروحانی نیز در مقدس‌ترین مکان تشیع توسط یک فرد متعصب و کور غیرشیعی به قتل می‌رسید، پیام خاص خود را به همراه داشت زیرا آن‌ها معتقد هستند شیعیان، کافر مَجوسی‌اند و کشتن آن‌ها واجب است.

میرزایی با بیان اینکه روحانیون نماد دین و مذهب هستند، ادامه داد: از دیدگاه تکفیری هر شهروند شیعی کافر است، اما زمانی که یک شخصیت برجسته شیعی و روحانی به قتل می‌رسد از یک سطح بالاتری در جنبه نمادین معنایی نسبت به تشیع برخوردار است و جنایت علیه یک نماد بزرگ را دیگر نمی‌توان به خصومت شخصی و فردی نسبت داد؛ جنایت دارای ابعاد بسیار وسیع معنادار و طراحی شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ارتباط این حادثه با سایر حوادث و چالش‌های جهانی بیان کرد: اگر ثابت شود که پشت این عملیات تروریستی، سازمان، نهاد و اراده جمعی است، آن‌گاه، ما باید مطمئن باشیم که آن جماعتِ طراح و هدایت‌کننده، بی‌تردید بخشی از پازل‌های بزرگ علیه تشیع و انقلاب اسلامی هستند.

نگاه ساده‌انگارانه در قتل طلبه‌های شیعه در حرم امام رضا(ع)

وی با بیان اینکه این یک جنایت تروریستی سازمان یافته و مرتبط با اراده‌های بسیار فراتر از جنایتکار در صحنه است، اظهار کرد: اینکه برخی‌ها مطرح می‌کنند، مجرم در فضای مجازی علیه شیعیان تبلیغات منفی و مخرب داشته و حال مرتکب این جنایت شده است، با وجود اینکه ممکن است این اطلاعات درست باشد اما استنتاج اینکه چنین کاری کاملا فردی و شخصی است، به نظر می‌رسد تحلیلی ساده‌انگارانه باشد. فضای مجازی کاملا مدیریت شده است. دشمن، نیروهای صف اول خراب‌کاری مذهبی خود را در همین فضای مجازی به گونه‌ای جذب می‌کند که خود عامل جنایت متوجه نباشد. اثبات شده است که افرادی از افسران فضای مجازی دشمن در کسوت مورد اعتماد جنایتکار او را اغوا کند و برای ارتکاب جنایت هدایت نماید. این امری است که روزانه در فضای مجازی رخ می‌دهد.

جنگ‌های ترکیبی و پیشرفت تکنولوژی

میرزایی بیان کرد: زمانه ما زمانه جنگ‌های ترکیبی است و در عرصه جهانی با پیشرفت تکنولوژی و امکانات، فرصت‌های ایجاد چالش برای دشمن و خصم بسیار گسترده و بهم پیوسته شده است و امروز در جنگ‌ها طرف‌های متخاصم برای تخریب و تضعیف طرف مقابل خود اقدام می‌کنند لذا تمام امکانات در یک نقشه عملیاتی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما شاهد تقابل بین دو قدرت برای مثال ایران و آمریکا، ایران و عربستان یا ایران و اسرائیل باشیم، آن‌ها از همه امکانات و ظرفیت‌های قابل بهره‌گیری برای تضعیف خصم بهره‌مند می‌شوند برای مثال دشمنان در عرصه روانی جنگ گسترده روانی با همه شیوه‌های خود در کنار جنگ‌های میدانی به کار می‌گیرد و از نظر تبیین روایت‌های جعلی و قرائت‌های مجعول در جامعه تزریق می‌کنند تا ذهن عموم اجتماعی با روایت‌های وارونه مورد هجوم قرار بگیرد و حتی اگر نتوانند روایت‌های جعلی مورد قبول مردم بسازند، روایت‌ها و باورهای عامه ایرانیان را تضعیف و تحریف می‌کنند.

میرزایی با اشاره به اینکه جنگ ترکیبی متشکل از جنگ‌افزار نرم و سخت و اقتصادی است، اظهار کرد: دشمنان مجموعه عظیمی از ابزارهای درگیری و جنگ در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد، صنعت، تولید و فضای مجازی را به طور همزمان به کار می‌گیرد که طراحی این درگیری‌ها همگی در ساختمانی در اربیل، تلاویو، حیفا، کشورهای عربی یا امارات و دبی انجام می‌گیرد در واقع هدایت و فرماندهی کلان یک جنگ ترکیبی به صورت یکپارچه رخ می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: چنین حوادث و رخدادهایی را نباید از جنگ‌های جهانی علیه شیعیان و نظام اسلامی جدا کرد و باید آن را به عنوان پازل و بخشی از جنگ‌های ترکیبی که دشمنان علیه ما به راه انداخته‌اند، دانست. اشاره کردم که در جنگ‌های ترکیبی احتمال بی‌اطلاعی مجرم از قرار گرفتن در یک برنامه کلان منطقه‌ای یا جهانی امری کاملا وارد و محتمل است.

وی افزود: مجرم این حادثه در یک نقشه یکپارچه جنگ ترکیبی علیه محور مقاومت، تشیع و نظام اسلامی نقش ایفا می‌کند، چه بسا خود هیچ اطلاعی نداشته باشد و تنها یک سفیر بی‌بصیرت و سرشار از سفاهت است که برای کشتن حتی یک زن محجبه باردار شیعه در مسجد نیز آمادگی دارد با این اعتقاد فاسد که پاداش جنایت او بهشت است. لذا به کارگیری افراد برای خط مقدم درگیری، همواره ممکن است پوششی و بدون اعلام و اطلاع جزئی از نقشه‌ها به خود فرد باشد.

عضو هیئت علمی المصطفی اظهار کرد: شستشوی مغزی یک تکفیری برای به آتش کشیدن خود در مسجد پیچیده است و او جز کشتن و رسیدن به بهشت به چیز دیگری فکر نمی‌کند. این افراد پس از شستشوی مغزی به گونه‌ای خواهند شد که وجود آنان و سیستم ذهنی آنان از تامل، تفکر، اراده و اختیار تخلیه و تهی خواهد شد. لذا در جنگ ترکیبی نباید به این فکر کنیم که مجرم از فعل خود اطلاعی ندارد، سپس نتیجه بگیریم که جرم او ساخته و بافته محض ذهن شخصی اوست.

میرزایی با اشاره به اینکه این فرد کم‌سواد سوار بر موج تکفیر مذهبی و با اعتقاد به دوگانه شیعه و سنی مرتکب این جرم شده است که با جنگ‌های ترکیبی منافاتی ندارد، بیان کرد: اولویت در جنگ‌های ترکیبی در افراد خط مقدم جنایت های انتحاری آن است که افراد از پشتوانه این گونه حملات که مثلا نهاد امنیتی انگلستان یا نخست وزیر اسرائیل است، بی‌اطلاع باشند در نتیجه، جنایت حرم امام رضا(ع) به جنگ‌های ترکیبی علیه نظام اسلامی پیوسته و وابسته است.

وی با بیان اینکه در جنگ علیه ایران، ابزارها و روش‌های متنوعی به طور همزمان و از سوی بازوهای مختلف به کار گرفته می‌شود، تصریح کرد: کشتن دو روحانی و عالم شیعی در حرم امام رضا(ع) توسط یک فرد سنی در لباس قومیت و نژاد خاصی و فرضا خرابکاری ارزی در خیابان استانبول با هدف ساقط کردن ارزش پول ملی و ایجاد اختلال در بازار ارز در منطق و ادبیات راهبرد جنگ ترکیبی دشمن علیه انقلاب اسلامی و طرح‌های ملی و فراملی آن در یک نقشه قابل تحلیل است. یکی از آن‌ها امنیت و جان مذهب و باورها و نمادهای آن را نشانه می‌گیرد و دیگری به دنبال ترور نظام اقتصادی جان اقتصادی کشور ماست. متاسفانه مذهب می‌تواند عامل بزرگ‌ترین جنایت‌ها باشد. ظرفیت‌های انگیزه بخش امر قدسی در نقشه‌های افساد فی الارض همواره مورد بهره‌کشی قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان ذبح اسماعیل به دست حضرت ابراهیم(ع) به امر خداوند متعال، اظهار کرد: در این مکانیسم‌های گسترده در جنگ ترکیبی هیچ عاملی کارآمدتر از عامل مذهبی نیست و جنبه قدسیت و معنویت که در واقع کاربرد ارتقا بخشی و اعتلا دادن به کمال انسانی و تضعیف گرایش به تباهی در انسان دارند اما گاهی فرصت طلایی برای ارتکاب جنایت است، زیرا انسان گمان می‌کند این جنایت را برای خشنودی و رضایت و به امر خداوند انجام می‌دهد، بنابراین، در این جنگ‌های ترکیبی، عامل و غلیان و تعصب مذهبی می‌تواند عامل بزرگ‌ترین جنایت‌ها باشد. البته طبع دین اینگونه نیست، اما اگر دین به دست نااهل، متعصب، جاهل ودشمنان بیفتد این گونه اتفاقات رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه مسئله قومیت نیز عامل دیگری برای وقوع چنین حوادثی است، یادآور شد: امروز جنگ مذهبی بهترین برگ برنده دشمن برای ایجاد اخلال در کلیه معادلات جهان اسلام می‌تواند باشد.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha