چرا تشکیل وزارت بازرگانی ضروری است؟
کد خبر: 4156165
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
حسینی در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ داد:

چرا تشکیل وزارت بازرگانی ضروری است؟

معاون پارلمانی رئیس جمهور، تشکیل وزارت بازرگانی را ضروری دانست و گفت با تشکیل وزارتخانه روند نظارت بر بازار، تنظیم بازار و توزیع کالا ساماندهی و کارآمدتر می‌شود.

سید محمد حسینی

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایکنا، درباره الزامات تشکیل وزارت بازرگانی گفت: از سال 1396 بحث تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شد و در این دولت هم حدود یکسالی است که این موضوع  طرح شده و بعد گفتند که یک لایحه‌ای به مجلس تحت عنوان لایحه تشکیل سازمان بازرگانی ارائه شود و در نهایت دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را با قید دوفوریت تقدیم مجلس کرد. دوفوریت آن در مجلس تصویب شد و سپس به کمیسیون اجتماعی رفت و این کمیسیون اصلاحاتی برروی آن انجام داد که ما هم موافق بودیم و بعد از آن به صحن آمد و کلیات آن تصویب شد و سپس وارد جزئیات شدیم. این لایحه یک ماده واحده و چندین تبصره را در خود جای داده است.

وی افزود: بررسی کلیات شروع و رسیدیم به اینکه پیشنهاداتی مطرح شد و نمایندگان به ما گفتند مأموریت‌ها، وظایف و اختیارات این وزارتخانه هم باید در این لایحه مشخص شود. قبلاً این موضوع به خود دولت واگذار شده بود و خود دولت می‌توانست مشخص کند وزارت بازرگانی چه وظایفی داشته باشد ولی بعداً براساس قانون اساسی گفتند که خود مجلس باید این کار را انجام دهد و لذا این لایحه به کمیسیون اجتماعی بازگشت و بنا شد که به سرعت این کار پیش برود و کمیسیون هم به دستگاه‌ها نامه زد که در جلسات آن شرکت کنند و امیدواریم که برای هفته آینده در دستورکار قرار گیرد.

پاسخ به یک شبهه

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این شبهه که وزارت بازرگانی وزارت واردات است، گفت: اصلاً چنین چیزی مطرح نیست. ما بازرگانی داخلی داریم و بازرگانی خارجی؛ یعنی می‌خواهیم نیازهای داخل را تأمین کنیم و هم می‌خواهیم بحث صادرات را رونق ببخشیم. در حال حاضر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران فعال‌تر شده و بازارهای متعددی به روی تجار داخلی گشوده شده و باید این بعد را تقویت کنیم. به همین منظور دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که قرار است زیرمجموعه وزارت بازرگانی قرار گیرند عبارتند از: سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی و لذا تنها واردات مطرح نیست البته واردات محصولاتی که به آنها نیاز داریم هم انجام خواهیم داد.

حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در نقد شیوه ادغام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها اظهار کرد: ادغام‌ها در کشور چندان موفق نبوده، مثلاً سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه از هم تفکیک شدند و حتی یک زمانی هم ادغام شدند ولی در حال حاضر منفک از هم هستند. به عبارت بهتر آن ادغام واقعی که به کاهش نیرو، کاهش ساختمان‌ و امکانات و به تبع آن کاهش هزینه‌ها منجر شود اتفاق نیفتاد. در حال حاضر با تشکیل وزارت بازرگانی قرار نیست ساختمان جدیدی تشکیل شود بلکه قبلاً وجود داشته و قرار است ادارات و سازمان‌های مرتبط ذیل وزارت بازرگانی قرار گیرند. مثلاً مرکز ملی فرش ایران قبلاً وجود داشته و نمی‌خواهیم آن را جدیداً ایجاد کنیم و دست به استخدام نیروی انسانی جدید بزنیم بلکه همه اینها قبلاً وجود داشته و فقط می‌خواهند زیرمجموعه وزارت بازرگانی قرار گیرند. تأکید شده حتی‌المقدور نیرو اضافه نشود و با همین نیروها و امکانات و با تخصص و تمرکز بیشتر به فعالیت بپردازد.

وی بیان کرد: وظیفه اصلی وزارت بازرگانی تأمین، توزیع و تنظیم بازار است. در صورت تشکیل وزارت بازرگانی؛ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان(زیرمجموعه وزارت صمت)، شرکت بازرگانی دولتی(زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی) ذیل آن قرار می‌گیرند و نقش مهمی در تنظیم بازار دارند. در حال حاضر مباحث مرتبط با کالاها و قیمت‌ها وقت قابل توجهی از وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی را می‌گیرند ولی اگر این دو وزیر خیالشان از این بابت راحت شوند قطعاً بر مقوله تولید متمرکز خواهند شد و معادن و صنایع که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هستند جایگاه واقعی خود را بازخواهند یافت.


بیشتر بخوانید:
دولت تردیدی در تشکیل وزارت بازرگانی ندارد
معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: از سال 90 ادغام وزارت بازرگانی و صنعت انجام شد و این ادغام پاسخگوی نیازها نبوده‌ است و حتی در این مدت تغییراتی در خود وزارت صمت شکل گرفت که به عنوان مثال در سال 92 بخش‌های مرتبط با صنعت کشاورزی را از وزارت صمت گرفتند و به وزارت جهاد کشاورزی دادند.

تشکیل وزارت بازرگانی با هدف سروسامان دادن به توزیع کالا و تنظیم بازار

حسینی تأکید کرد: اخیراً در دولت بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و ما با آن مخالفت کردیم، چون در این حوزه با مشکل بسیار جدی مواجه نیستیم یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اینها سه وزارتخانه بوده‌اند و در دولت دهم در هم ادغام شدند که تفکیک اینها هم فعلاً در دستورکار نیست ولی در مورد تنظیم بازار و قیمت‌ها قضیه متفاوت است و چون در این حوزه‌ها با مشکل مواجه هستیم ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 90 که ادغام وزارت صنعت و بازرگانی انجام شد با تحریم‌های شکننده غربی‌ها مواجه نبودیم، یادآور شد: ولی از سال 91 و 92 با شدیدترین تحریم‌ها مواجه شدیم و ما در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و در جنگ نمی‌توان با روش و شیوه گذشته عمل کرد و باید سازمان‌دهی تغییر پیدا کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: وقتی وزیر صنایع و معادن و وزیر جهاد کشاورزی بر حوزه‌های تخصصی‌شان متمرکز شوند قطعاً تولید رشد بهتری خواهد یافت و از سوی دیگر به مهارم تورم هم کمک می‌کند.

به گفته حسینی، اگر قرار باشد وزارت بازرگانی وارداتی هم انجام دهد باید در دولت آن را طرح کند و در ستاد تنظیم بازار در مورد آن تصمیم‌گیری شود و لذا این طور نیست که خود وزارت بازرگانی هرطور می‌خواهد واردات انجام دهد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha