13 آبان دادخواهی از خوی استکباری آمریکاست
کد خبر: 4179680
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

13 آبان دادخواهی از خوی استکباری آمریکاست

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه مستکبر قدرت و برتری موهوم یا واقعی خود را دستمایه ظلم به دیگران قرار می‌دهد، گفت: آمریکا به‌دلیل خوی استکباری‌اش حق خود می‌داند که برای ملت‌ها تعیین سرنوشت کند و 13 آبان درواقع دادخواهی از همین رفتارهای برتری‌طلبانه آمریکاست.

عصمت همتی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهانعصمت همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره تعریف قرآن کریم از مفهوم استکبار اظهار کرد: استکبار واژه‌ای قرآنی است و خداوند اولین بار در خلقت، درباره ابلیس از این واژه استفاده کرد. پس از خلقت انسان، خداوند به ملائکه و ابلیس امر کرد تا در برابر او سجده کنند و این امر باید انجام می‌شد؛ زیرا ملائکه و ابلیس مخلوق خداوند و ملزم به اطاعت از او بودند، قرآن کریم در این‌باره در آیه 34 سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ؛ و چون فرشتگان را فرموديم براى آدم سجده كنيد، پس به جز ابليس كه سر باز زد و كبر ورزيد و از كافران شد، همه به سجده درافتادند.» قرآن در ادامه می‌فرماید زمانی که به ابلیس گفته شد چرا سجده نکردی، دلیلی برای بزرگی و برتری خودش نسبت به انسان اعلام کرد و گفت: «...أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ؛ من از او بهترم، مرا از آتش و او را از خاک آفریده‌ای.» گویا موجه بود که استکبار بورزد و امر خدا را اطاعت نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: استکبار از ریشه کبر است؛ یعنی برتری جستن و به‌واسطه این احساس یا حقی که مستکبر برای خودش قائل می‌شود، به دنبال اعمال آن بزرگی و گرفتن امتیاز است که امکان دارد به‌دلیل توهم خودبزرگ‌بینی باشد. اگر ما این ریشه قرآنی را به همه مستکبران تسری دهیم، درواقع آنها کسانی هستند که جنبه‌ای از قدرت و برتری برای خودشان قائل‌اند و ممکن است این برتری پایه‌هایی نیز داشته‌ باشد؛ ولی چون کافرند، آن برتری را مایه ظلم به دیگران و استضعاف آنها قرار می‌دهند و به همین دلیل، قرآن مستکبران را سرزنش می‌کند.

وی ادامه داد: در دیدگاه توحیدی، مالک حقیقی هستی خداوند است، همه بزرگی‌ها و قدرت‌ها از جانب خداست و به همین دلیل، هیچ حزب، گروه و فردی حق ندارد قدرت و امتیازات خودش را عامل به استضعاف کشاندن و بهره‌برداری در راستای از بین بردن حق دیگران قرار دهد.

استکبار دشمن رشد و شکوفایی انسان است

همتی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز استکبار عامل از بین بردن استعدادها، توانایی‌ها و رشد و شکوفایی وجود انسان‌هاست و مستکبر کسی است که یا با توهم برتری یا با پایه قرار دادن بعضی از امتیازات، دچار خیال‌زدگی می‌شود، آن قدرت یا امتیاز را از خود می‌بیند و در راستای به ضعف کشاندن دیگران از آن استفاده می‌کند.

وی گفت: با توجه به اینکه در کشور ما سه واقعه سرنوشت‌ساز در روز 13 آبان رخ داده‌، نام‌گذاری این روز به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی از سایر مناسبت‌ها برتر است و این نام‌گذاری در ماهیت انقلاب اسلامی‌ ریشه دارد. انقلاب ما که با تمسک به مبانی اسلام و با رهبری مرجعی دینی به پیروزی رسید، یکی از مهم‌ترین اصولش، استقلال بود؛ زیرا ملت ما متوجه شده‌ بود با اینکه حکومتی به ظاهر سلطنتی دارد؛ اما این حکومت در راستای منافع ملی و رشد و تعالی ملت نمی‌تواند به‌طور مستقل تصمیم بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اضافه کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا قدرت جهانی محسوب می‌شد؛ زیرا از ویرانی‌های جنگ جهانی در امان بود، از نظر اقتصادی توانست رشد حداکثری داشته‌ باشد و همین نقاط برتری آمریکا نسبت به کشورهای دیگر از جمله کشور ما باعث شده‌ بود تا این کشور در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ما حضور پررنگی داشته‌ باشد. دانایان جامعه می‌دانستند و می‌دیدند که دربار شاه صرفاً ابزاری برای برآورده کرن خواسته‌های آمریکاست و این نوعی ذلت به ملت تحمیل کرده‌ بود.

وی افزود: دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332، چیزی است که اسناد آن اکنون آشکار می‌شود؛ ولی در همان زمان، تحلیل‌گران دانا می‌دانستند که از بین بردن حکومت مصدق کار آمریکایی‌ها بود و هر طور که می‌خواستند، به شاه برای استفاده از ذخایر و منابع ایران و تأمین منافعشان در منطقه امر می‌کردند. آمریکایی‌ها از همان ابتدا به دنبال این بودند که انقلاب به نتیجه نرسد و در سال‌های اول انقلاب توطئه‌های فراوانی از جمله جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای برای از بین بردن آن ترتیب می‌دادند؛ بنابراین تحلیلگران و بزرگان جامعه به این نتیجه رسیدند که سفارت آمریکا در ایران کار سفارتخانه را انجام نمی‌دهد و درواقع پایگاهی برای دنبال کردن راه‌هایی‌ است که بتوان انقلاب را در نطفه از بین برد و اجازه نداد شعارهای استقلال‌گرایانه متکی بر آرای دینی به نتیجه برسد.

آمریکا به دنبال سیطره مطلق بر جهان است

همتی یادآور شد: تسخیر سفارت آمریکا با این دلیل اتفاق افتاد که محل این توطئه‌چینی‌هاست و این توطئه‌ها نیز باید قطع شود. با اینکه سال‌ها از این اتفاق گذشته است و آمریکایی‌ها در ظاهر به کرات می‌گویند که ما دنبال براندازی حکومت ایران نیستیم، بلکه دنبال حرکتی برد برد برای منافع مشترک هستیم، رفتارهای عملی آمریکا این مفهوم را نمی‌رساند. این کشور به‌دلیل خوی استکباری‌اش همه منافع را برای خود می‌خواهد و برای خودش سیطره مطلق بر جهان قائل است. به دلیل امتیازاتی که در جهان امروز برای آمریکا قائل هستند، از جمله رشد اقتصادی، شرایط اقلیمی و سرزمینی، برتری نظامی و...، این‌ها را عاملی می‌داند تا حق داشته‌ باشد برای همه کشورها تصمیم بگیرد و بگوید انسان‌ها چگونه بیندیشند، به چه سبکی زندگی کنند و به آمریکایی‌ها احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: درواقع 13 آبان که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اعلام شده، نه گفتن به همه این وجوه استکباری آمریکاست و اگر این حرف را 30 سال گذشته بیان می‌کردیم، بسیاری از افراد می‌گفتند چرا شما معتقدید آمریکا صرفاً جنایت می‌کند و کشوری است که جز برای به دست آوردن منافع خودش به چیز دیگری فکر نمی‌کند؛ اما امروزه می‌بینید که در هر جای دنیا جنایتی اتفاق می‌افتد، آمریکا یا به آن راضی است و یا جلوی آن را نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: امروز نیز در جریان تحولات فلسطین مشاهده می‌کنید که نسبت به انسان‌های بی‌گناه چگونه ظلم می‌شود و حقیقتاً 70 سال است این منطقه انواع ستم‌ها را به خود دیده، در حالی که قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا می‌‌توانست جلوی این ظلم‌های آشکار را بگیرد؛ اما برعکس عمل می‌کند، به اسرائیل کمک نظامی و فکری می‌رساند، رسماً بیان می‌کند که نباید این ظلم قطع شود و باید اجازه دهیم تا اسرائیل عملیاتش را به پایان برساند.

وی اظهار کرد: همه رسانه‌ها زمانی که می‌خواهند از غزه بگویند، این‌گونه روایت می‌کنند که در هفتم اکتبر، گروهی تروریستی در نزدیکی اسرائیل وارد این سرزمین شد، شهرک‌نشینان بی‌گناه را کشت یا به گروگان گرفت و اکنون اسرائیل برای دفاع از خود باید دستش باز باشد، در حالی که هیچ‌کس نمی‌گوید این اتفاقات اصلاً جریان هفتم اکتبر نیست؛ 70 سال است که این ملت زندانی هستند، هرروز به آنها ظلم می‌شود و اگر حرفی بزنند و حرکتی انجام دهند، حق آنها می‌دانند که سرزمینشان را بمباران و ویرانه کنند. کدام انسان باوجدان و آزاده‌ای می‌تواند این رفتار آمریکا را توجیه کند؟ اگر آمریکا اشاره کند، جنگ غزه حداقل آتش‌بس می‌شود. رژیم صهیونیستی که چیزی از خود ندارد؛ به همین دلیل دست به دامان آمریکا شد تا به آن کمک مالی و تسلیحاتی کند. آمریکا نیز به‌دلیل منافعش حق خود می‌داند که برای ملت‌ها تعیین سرنوشت کند و برای منطقه خاورمیانه تصمیم بگیرد. هرجایی پای آمریکا در میان باشد، حاصل چیزی جز جنگ، بدبختی و ظلم نیست. 13 آبان درواقع اعلام برائت و انزجار ملت ایران نسبت به رفتارهای برتری‌طلبانه کشوری مثل آمریکاست.

همتی درباره اهمیت مبارزه و مخالفت با استکبار جهانی گفت: امسال به‌طور خاص، محورهای مناسبت 13 آبان باید موضوع مظلومیت مردم غزه باشد. جامعه و مردم ما بصیرت سیاسی دارند و می‌دانند که آمریکا برای هیچ ملتی خیرخواهی ندارد؛ اما مردم به‌دلیل نابسامانی‌های داخلی ‌گله‌مندند که بعضاً موجب می‌شود عده‌ای معتقد شوند شاید ما باید در سیاست‌هایمان نسبت به آمریکا تجدیدنظر می‌کردیم و به این روش پیش نمی‌رفتیم؛ اما افراد زیادی نیز می‌دانند آمریکا این‌گونه نیست که اگر ایران کاری به آن نداشته‌ باشد، این کشور نیز کاری با ما ندارد؛ آمریکا منافع حداکثری در ایران دارد، اکنون نیز به جز آن منافع به چیز دیگری راضی نیست و اگر به زبان بگوید خواهان قراردادهایی‌ست که منافع و برد دوطرفه داشته باشد، حقیقت کلامش این‌گونه نیست، برد خودش را ارجح می‌داند و این برای ملت ثابت شده‌ است.

اسناد لانه جاسوسی گویای دشمنی آمریکا با ملت ایران است

وی ابراز امیدواری کرد که خداوند به همه کسانی که زبان گویا دارند، کمک کند تا بتوانند این بزنگاه‌های تاریخی را به درستی روایت کنند. ما در روایت کردن بزنگاه‌های تاریخی کمی ضعف داریم و اگر همین اسناد لانه جاسوسی که به جا مانده است، برای نسل جوان و نوجوان ما به منبعی علمی تبدیل شود تا بتوانند به آن مراجعه کنند و روایتگران صادقی نیز آن را شرح دهند، دشمنی آمریکا با ملت‌ها و به‌خصوص دشمنی با ملت ما تبیین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: خارجی‌ها تمام مسائل ایران را به شکل خاص ارزیابی و بررسی می‌کنند. در زمان ترامپ نیز خود اعلام کردند که اتاق فکر مخصوص تحلیل و بررسی مسائل ایران دارند تا در تصمیم‌گیری‌ها بر آن احاطه داشته‌ باشند. در کل دنیا این موضوع تحلیل خواهد شد که مردم ایران چگونه می‌اندیشند؛ اما همان‌طور که گفتم، راهپیمایی امسال نوعی دادخواهی از آمریکاست. اگرچه می‌گویند این رژیم صهیونیستی است که هرروز آدم‌کشی می‌کند؛ اما همه عقلا می‌دانند که بدون اجازه آمریکا این اتفاق نمی‌افتد. امسال همه باید شعارهایی از قبیل حقوق بشر و دفاع از انسان‌ها، زندگی برای همه، آسایش همگانی، صلح جهانی و... را متوجه کاخ سفید کنند که این اهداف کجا رفته‌ است و چه وجدانی اجازه می‌دهد کودک فلسطینی تکه تکه شود و وضعیت تغییری نکند تا اهداف رژیم صهیونیستی محقق شود؟ امسال باید این شعارها و فریادها برای حمایت از مردم غزه باشد.

وی تصریح کرد: امروزه در سراسر جهان، علیه وضعیت غزه شعار داده می‌شود و حمایت‌های گسترده‌ای از مردم آن صورت می‌گیرد. اگر در داخل کشورمان این حمایت‌ها را به اعتراض و دادخواهی از سران کاخ سفید تبدیل کنیم، وظیفه انسانی‌مان را در قبال مردم مظلوم غزه انجام داده‌ایم.

فاطمه کاظمینی

انتهای پیام
captcha