کتاب «فروغ مغرب» در اصفهان رونمایی شد
کد خبر: 4192192
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳

کتاب «فروغ مغرب» در اصفهان رونمایی شد

طی آیینی که در حرم حضرت زینب خواهر امام رضا(ع) برگزار شد، از کتاب «فروغ مغرب» با محوریت زندگی آیت‌الله اسدالله جوادی گورتانی رونمایی به عمل آمد.

آیین رونمایی از کتاب «فروغ مغرب» در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین رونمایی از کتاب «فروغ مغرب»، عصر روز گذشته، 14 دی‌ماه در سالن کوثر حرم حضرت زینب خواهر امام رضا(ع) برگزار شد.

«فروغ مغرب» اثری است که به زندگانی آیت‌الله اسدالله جوادی گورتانی می‌پردازد و محمود فروزبخش آن را به زبان اول شخص نوشته است. آیت‌الله جوادی گورتانی، آخرین بازمانده از شاگردان آیت‌الله حاج آقا رحیم ارباب و از علمای اخلاق حال حاضر اصفهان محسوب می‌شود که در 97 سالگی با داشتن حافظه‌ای قوی و بیانی رسا، خاطرات خود را در اختیار پژوهشگر این اثر قرار داده است.

در آیین رونمایی از این کتاب، حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور، رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان درباره شخصیت آیت‌الله جوادی اظهار کرد: ایشان از علمای ثقل اصفهان و منطقه غرب شهر به شمار می‌رود و وزانت هر شهر به علمای اسلام است. بلاد اسلامی بر ثقل‌هایی استوارند که یکی از آنها علما و اولیای الهی هستند. همان‌طور که امام زمان(عج) ثقل زمین است، علما نیز نقاط ثقل بلاد اسلامی به شمار می‌روند. 

وی خطاب به طلاب حاضر در جلسه گفت: زندگی طلاب در روزگار گذشته مانند آقای جوادی بسیار سخت بود و امروز خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به حوزه نباید بیم داشته باشند، بلکه باید آنها را به خدا بسپارند و فرزندان را مهیای سربازی امام زمان(عج) کنند.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با استقبال از نگارش کتاب «فروغ مغرب» افزود: چنین علمایی موجب افتخار ما هستند و متأسفانه کمتر آثار مکتوب در شناخت درست شخصیت ایشان وجود دارد و خدا را شاکریم که امروز زندگی‌نامه یک عالم بزرگوار نوشته شده است. 

وی با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله جوادی یادآور شد: روزی ایشان را به بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی دعوت کردم و بخشی از محصولات بنیاد را به ایشان نشان دادم. آیت‌الله جوادی در کمال تواضع فرمود خدا را شکر که من زنده ماندم و این کارهای خوب را دیدم. این کلام نشانه اوج تواضع و محبت ایشان بود.

نیلی‌پور در پایان گفت: خداوند به آقای جوادی سلامتی دهد، واقعاً از فعالیت فرهنگی درک دارد و مشوق طلبه‌هاست. ویژگی ایشان، داشتن بیان ساده و قابل فهم است و همین باعث شده تا در منطقه غرب اصفهان بسیار مؤثر باشد.      

سپس فروزبخش، نویسنده کتاب «فروغ مغرب» درباره عنوان آن توضیح داد: منظور از مغرب، منطقه غرب اصفهان یا همان ماربین است. آیت‌الله جوادی در این منطقه پنج مسجد ساخته، حوزه علمیه خواهران با نام کوثر را تأسیس کرده و همواره پشتیبان فعالیت‌های فرهنگی بوده است. 

وی مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله جوادی را تمرکز بر مسجد دانست و تصریح کرد: امروز نیازمند ائمه جماعاتی هستیم که با مردم ارتباط بگیرند. آیت‌الله جوادی در حالی ده‌ها سال پیش‌نماز بود که نزد 50 استاد حوزه علمیه اصفهان تلمذ کرده بود. 

نویسنده کتاب «فروغ مغرب» ادامه داد: در میان استادان برجسته‌ای که آقای جوادی از محضرشان بهره برده، بیش از همه تحت تأثیر شخصیت حاج آقا رحیم ارباب بوده است. ایشان در جوانی توانست آیت‌الله ارباب را به مسجد خود بیاورد تا در آنجا نماز جمعه برپا شود و مسجد جامع گورتان به‌صورت هفتگی میزبان سیلی از جمعیت باشد.

وی افزود: در این کتاب، خاطرات فراوانی از استادان آیت‌الله جوادی وجود دارد؛ داستان‌هایی که ایشان خود شاهد آن نبوده و در مصاحبه شفاهی برای من بیان کرده، نقطه قوت این اثر آن است که در زمان حیات آقای جوادی تهیه شده و این خود به معنای امضای تأیید آیت‌الله است. 

فروزبخش در پایان تأکید کرد: من 20 سال پیش، کتاب «فرهنگ فاطمیه» اثر آقای نیلی‌پور را خواندم و بسیار بهره بردم و اکنون افتخار دارم که در جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، ایشان کتاب من را رونمایی می‌کند. آقای نیلی‌پور بر فرهنگ مکتوب تأکید دارد و این امتیاز بزرگ ایشان در شهر اصفهان است.

انتهای پیام
captcha