اولویت‌های مجلس دوازدهم؛ از کنترل قیمت‌ها تا اصلاح ساختار بودجه
کد خبر: 4203430
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
بغزیان مطرح کرد:

اولویت‌های مجلس دوازدهم؛ از کنترل قیمت‌ها تا اصلاح ساختار بودجه

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مجلس دوازدهم باید به مقوله کنترل قیمت، تعامل سازنده با دولت و اصلاح ساختار بودجه ورود جدی داشته باشد و این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

آلبرت بغزیان

آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مهمترین اولویت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم گفت: اولویت‌های اقتصادی که مجلس جدید باید پیگیری کند کاملاً مشخص است؛ یعنی انتظار مردم از مجلس جدید حول محور قیمت‌هاست. به عبارت بهتر بحث اشتغال یا رشد اقتصادی فعلاً در اولویت اول مردم قرار ندارد. چه فایده‌ای دارد وقتی رشد اقتصادی بالا داشته باشیم اما قیمت‌ها خارج از قدرت خرید باشد؟! مردم انتظار دارند ثمرات رشد اقتصادی در سفره‌های آنها قابل لمس و حس باشد.

وی افزود: امروز دستمزدها و قیمت‌ها به ویژه در کلان‌شهرها همخوانی و سازگاری ندارد. مردم حاضرند با دستمزد کم کار کنند ولی همان دستمزد اندک هم کفاف امورات روزمره‌شان را بدهد. از مجلس انتظار نداریم مستقیم به مقوله کنترل قیمت‌ها ورود پیدا کند چون واقعاً این موضوع در حیطه اختیارات دستگاه اجرایی است اما نمایندگان ملت می‌توانند با قانونگذاری صحیح و نظارت قوی زمینه‌ها و ریل‌گذاری مناسب در این زمینه را فراهم سازند.

کنترل قیمت‌ها؛ اولویت اول مجلس آینده

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس آینده باید وزرای اقتصادی را به مجلس مدام فرابخوانند و از آنها بخواهند در رابطه با کنترل قیمت‌ها گزارش ارائه دهند و اگر ضعف‌هایی وجود دارد این ضعف‌ها را با همفکری و همکاری متقابل مرتفع سازند و یا اگر لازم است قوانینی که به سد راه دولت در امر کنترل قیمت‌ها تبدیل شده، اصلاح کنند.

بغزیان ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‎‌‌ای است که اقدامات فوری و مؤثر باید انجام بگیرد؛ مثلاً اگر قرار است منتظر تصویب قانون، تأیید آن در شورای نگهبان و سپس ابلاغ آن توسط رئیس مجلس و رئیس جمهور بمانیم ماه‌ها زمان خواهد برد و این مردم ضعیف و مستضعف هستند که زیربار فشارهای اقتصادی فرسوده و خسته خواهند شد؛ لذا نظارت بر قیمت‌ها در سه چهار ماهه مجلس جدید همواره مورد تأکید بوده و هست. مجلس دوازدهم این موضوع را باید در اولویت اصلی خود قرار دهد و پیش از ورود به هر مبحثی ضرورت دارد فکری برای قیمت‌های لجام‌گسیخته و خارج از قدرت خرید مردم کند.

تعامل سازنده دولت و مجلس؛ اولویت دوم

وی تعامل و همکاری سازنده با دولت را اولویت دوم مجلس دوازدهم دانست و گفت: تحمیل تکالیف اضافه به دولت و رقابت با قوه مجریه نه‌تنها مثبت نیست بلکه امکان دارد شرایط اقتصادی را سخت و سخت‌تر کند، پس نمایندگان مجلس آینده باید به طور واقع‌بینانه با دولت تعامل داشته باشند و شرایط مردم، دولت و مجموعه کشور را در نظر بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: نمایندگان نباید وزرا و مجموعه دولت را تهدید کنند چون اگر وزرا احساس کنند نمایندگان با استیضاح و برکناری دست به تهدید او می‌زنند قطعاً وزیر هم از در دیگر وارد خواهد شد و طور دیگر رفتار می‌کند و حتی امکان دارد صورت مسئله را پاک کنند.

اصلاح ساختار بودجه؛ اولویت سوم

بغزیان درباره اولویت سوم که باید در دستورکار مجلس جدید قرار بگیرد، گفت: بودجه شامل وجوهی است که دولت باید در زمینه‌ها و مناطق مختلف خرج کند؛ بنابراین طناب‌کشی‌هایی که در کمیسیون برنامه و بودجه صورت می‌گیرد و هریک از نمایندگان به دنبال این هستند بیشترین سهم را برای منطقه خود بردارند کاملاً به زیان منافع ملی است. ساختار بودجه کشور مشکل دارد و رهبر معظم انقلاب، مسئولان و کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند. ساختار بودجه باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که رشد و توسعه متوازن را برای کشور به ارمغان آورد، کسری نداشته باشد، محدودیت‌های ارزی در آن گنجانده شود و به طور کلی با دخل و خرج دولت کاملاً همخوانی داشته باشد و لذا اگر قرار باشد سقف بودجه در مجلس افزایش پیدا کند قطعاً دولت با کسری مواجه خواهد شد و کسری بودجه هم یعنی چاپ بی‌پشتوانه پول و در نهایت تشدید تورم.

وی تأکید کرد: به نظر من مجلس دوازدهم به هیچ‌وجه نباید نگاه پوپولیستی به بودجه داشته باشد و نمایندگان نباید ارقام جدید در بودجه بگنجانند یا سقف ارقام بودجه را خارج از توان دولت افزایش دهند.

وی در پایان اظهار کرد: نمایندگان مجلس نباید منطقه‌ای فکر کنند بلکه لازم است نگاه ملی به موضوعات مختلف به ویژه بودجه داشته باشند. سال‌هاست که اصلاح ساختار بودجه مطرح شده ولی تا به امروز موفق نبوده‌ایم، چرا؟ چون نگاه ملی به بودجه نداشته‌ایم و هریک از نمایندگان درصدد افزایش سهم منطقه خود در بودجه بوده‌اند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha