ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی در یکی از ایالت‌های هند
کد خبر: 4206918
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی در یکی از ایالت‌های هند

در آستانه برگزاری انتخابات در هند دادگاهی در این کشور فعالیت مدارس اسلامی را در یکی از ایالت‌ها ممنوع کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الشرق، دادگاهی در هند فعالیت مدارس اسلامی در اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور را ممنوع کرد، اقدامی که می‌تواند باعث افزایش فاصله بین بسیاری از مسلمانان هندی و دولت ناسیونالیست تحت رهبری نخست‌وزیر نارندرا مودی در آستانه انتخابات عمومی شود.

حکم این دادگاه که روز جمعه صادر شد، قانونی را که در سال 2004 در مورد مدیریت مدارس دینی در ایالت اوتار پرادش تصویب شده بود، لغو کرد.

این دادگاه با ادعای اینکه فعالیت این مدارس ناقض سکولاریسم مندرج در قانون اساسی هند است، دستور انتقال دانش‌آموزان به مدارس سنتی را صادر کرد.

افتخار احمد جاوید، رئیس هیئت آموزش مدارس دینی ایالت، گفت که تصمیم دادگاه بر 2.7 میلیون دانش‌آموز و 10 هزار معلم در 25 هزار مدرسه تأثیر می‌گذارد.

مسلمانان 5 درصد از جمعیت 240 میلیونی ایالت اوتار پرادش را تشکیل می‌دهند.

هند بین آوریل و ژوئن انتخابات عمومی برگزار می‌کند که انتظار می‌رود حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی در آن پیروز شود.

مسلمانان و گروه‌های حقوق بشری برخی از اعضا و وابستگان حزب بهاراتیا جاناتا هندوهای افراطی را به ترویج سخنان نفرت‌انگیز ضد اسلامی و تخریب اموال متعلق به مسلمانان متهم کردند. این درحالی است که مودی وجود تبعیض مذهبی در هند را رد می‌کند.

حزب بهاراتیا جاناتا می‌گوید که دولت در حال اصلاح اشتباهات تاریخی است، از جمله افتتاح اخیر یک معبد هندو در محل یک مسجد قرن شانزدهمی که در سال 1992 ویران شد.

انتهای پیام
captcha