وعده صادق موازنه قدرت در منطقه را به نفع مقاومت تغییر داد + صوت
کد خبر: 4210506
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۳
جعفر قنادباشی:

وعده صادق موازنه قدرت در منطقه را به نفع مقاومت تغییر داد + صوت

بک کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه عملیات «وعده صادق» از نظر کلی موازنه نظامی را در منطقه به نفع ایران و جبهه مقاومت تغییر داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات، توانمندی‌‌ خود را در ضربه وارد کردن به هر مرکزی از مراکز مهم نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت.

جعفر قنادباشی، کارشناسی مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایکنا درباره ابعاد و زوایای راهبردی عملیات «وعده صادق» گفت: این عملیات نه تنها دارای ارزش نظامی بسیاری است بلکه این پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی منطبق با قوانین بین‌المللی بود. 

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بیشترین سابقه را در تعدی و تجاوز به دیگر کشورها و عدول از قوانین بین‌المللی دارد، ادامه داد: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق براساس هدفگیری صحیح و متناسب با تجاوزی بود که به خاک ما و حمله موشکی به بخشی از کنسولگری در دمشق انجام گرفت. 

قنادباشی افزود: جشن خودجوش و شادی مردم در خیابان‌ها در آن ساعت شب و اندک زمانی پس از اعلام انجام عملیات، نشان می‌دهد که وعده صادق منطبق با خواست و انتظار مردم بوده که برآورده شد. این رفتار به نوعی حمایت از اقدام سپاه پاسداران است.  


بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه وعده صادق از نظر کلی موازنه نظامی را در منطقه به نفع ایران و جبهه مقاومت تغییر داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات، توانمندی‌‌ خود را در ضربه وارد کردن به هر مرکزی از مراکز مهم نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت. این به معنای ایجاد بازدارندگی مناسب و به عبارتی دیگر نمایش توان بازدارندگی است که می‌تواند در آینده، دشمنان ما و رژیم صهیونیستی را از فکر حمله به خاک و مواضع ایران منصرف و پشیمان کند. 

سیلی سخت به رژیم صهیونیستی با وعده صادق

قنادباشی تصریح کرد: این عملیات سیلی سخت و جانانه‌ به رژیم صهیونیستی و تنبیه درست و عاقلانه‌ای بود؛ هرچند این سیلی تازه بخشی از توانمندی‌های ما بود که اینگونه به رخ جهانیان و رژیم صهیونیستی کشیده شد. 

وی با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها تصور می‌کردند با تجاوز به خاک ایران و حمله به بخشی از کنسولگری ما در دمشق، جمهوری اسلامی ایران وارد تحرکات هیجانی خواهد شد، افزود: ورود هیجانی ایران به نفع اسرائیل بود اما وارد بحث‌های هیجانی نشدیم و بسیار عاقلانه و با تدبیر عمل کردیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: ایران با تأمل و طراحی نقشه‌ای دقیق و برنامه‌ریزی شده، کوشش کرد تا نقاط و اهدافی را مورد حمله قرار دهد که هم توان آنها را در ضربات تازه، کاهش دهد و هم هشدار و تنبیهی برای رژیم صهیونیستی باشد تا چنین اقداماتی انجام ندهد. 

کد

خواست اسرائیل هرج و مرج در منطقه است

قنادباشی در پاسخ به این سؤال که اعلام خاتمه یافتن عملیات وعده صادق از سوی جمهوری اسلامی چه میزان نشان می‌دهد که ایران دنبال درگیری و تنش در منطقه نیست، گفت: در واقع ما این عملیات را حساب شده انجام دادیم تا وارد هرج و مرج نشده و در زمین خواست اسرائیلی‌ها بازی نکنیم.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد هرج و مرج در منطقه خواست رژیم صهیونیستی بود، اظهار کرد: با عملیات حساب‌شده وعده صادق از هرج و مرج در منطقه جلوگیری کردیم. عملیات از نظر ما پایان‌یافته است اما خواست دشمن این است که تنش ادامه پیدا کند و این تنش سبب شود تا رژیم صهیونیستی از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: رژیم صهیونیستی‌ اکنون در بن‌بست غزه گرفتار شده و علاقه‌مند است که زد و خوردهای نظامی سبب جنجال‌هایی شود تا پای قدرت‌های بزرگ به منطقه کشیده شود و آنها بتوانند از این مسئله برای خروج از بن‌بست غزه بهره‌برداری کنند اما ما چنین اجازه‌ای ندادیم و به طور محدود با نمایش قدرت، فعلا به آنها ضربه‌ای زدیم و با این گوشمالی به نحوی نسبت به تحرکات آینده، هشدار دادیم. 

رژیم صهیونیستی جرئت پایان دادن به جنگ را ندارد

قنادباشی درباره تأثیر عملیات وعده صادق بر روند جنگ در غزه و معادلات کلان منطقه گفت: رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه نمی‌تواند پاسخی به اقدام ایران دهد، ممکن است سیاست تشدید حملات و جنایات و نسل‌کشی خود را در غزه دنبال کند و این موضوع توجیهی برای ناتوانی از پاسخ به ایران است. در مقابل جمهوری اسلامی ایران هم علیه ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی هشدارهای شدید‌اللحن داده و این به لحاظ روحی محور مقاومت را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد. 

وی در پایان اظهار کرد: بیشتر از دو ماه است که نتانیاهو می‌خواهد به رفح حمله کند اما هنوز نتوانسته چنین تصمیمی را عملیاتی کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند «رژیم صهیونیستی نه جرئت خروج از جنگ غزه را دارد و نه می‌تواند جنگ را ادامه دهد». البته اسرائیل از بخش‌هایی از غزه عقب‌نشینی کرده است اما به صورت آشکار، جرئت پایان دادن به عملیات غزه را ندارد. عملیات وعده صادق، سبب فشار بیشتر به غزه نمی‌شود بلکه آنها را از جنایات بیشتر باز می‌دارد.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha