آغاز پایان رسم قلدری سیاسی در جهان
کد خبر: 4211389
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز مطرح کرد

آغاز پایان رسم قلدری سیاسی در جهان

مسئول پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز عملیات طوفان‌ الاقصی و وعده صادق را آغازی را بر پایان رسمی قلدری سیاسی در دنیا دانست.

سعید زاهد زاهدانی، مسئول پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیرازسعید زاهد زاهدانی، مسئول پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران در تنبیه تجاوز رژیم صهیونیستی گفت: زمانی که بمب‌های اتم روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فرود آمد، رسم قلدری سیاسی در جهان پیروز شد و از قِبَل آن ایالات متحده آمریکا به قدرت برتر در جهان تبدیل شد.

وی افزود: همین رسم قبل و بعد از آن توسط انگلستان و فرانسه در مناطقی از جهان نظیر هند و شمال آفریقا یا در کودتای ۲۸ مرداد در کشور خودمان به کار گرفته شده است. فراوانی به‌کارگیری این شیوه توسط غربی‌ها نشان می‌دهد که رسم قلدری یک سنت زودگذر در دنیای مدرن نیست، بلکه در معادلات فرهنگ سیاسی این تمدن جایگاه ویژه‌ای دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه نشانه بارز به‌کارگیری این رسم در منطقه غرب آسیا در اشغال کشور فلسطین توسط یهودیان اروپا و دیگر نقاط جهان است،‌ گفت: تأسیس کشور اسرائیل در میان کشورهای اسلامی این منطقه با اتکا به همین رسم قلدری آغاز شد و تداوم یافت.

وی یادآور شد: کار استفاده از رسم قلدری توسط صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که آشکارا به نقض حقوق فلسطینیان پرداختند و تمام قوانین عرف سیاسی را نادیده گرفته نقض کردند. حتی به قطع‌نامه‌هایی که توسط سازمان ملل بر علیه شان صادر شد وقعی نگذاشتند و پشت گوش انداختند.

زاهد زاهدانی اظهار کرد: حمایت کشور آمریکا و دول عمده اروپایی از اقدامات اسرائیل نشان داد که این قلدری با پشتیبانی سیاست‌مداران برتر غرب صورت می‌گیرد و بر این فرضیه که قلدری رسم جاافتاده‌ای در فرهنگ سیاسی مدرن است مهر تأیید گذاشت.

وی طوفان‌الاقصی را اولین حرکت موفق در تاریخ فلسطین دانست که در مقابل این قلدری سیاسی سر بلند کرد و سپس افزود: ادامه درگیری‌ها و بمباران بی‌وقفه نوار غزه با پشتیبانی سران کشورهای غربی پافشاری آنان بر استفاده از همین رسم قلدری را نشان می‌دهد و عملاً اعلام می‌دارد که سیاست‌مداران دنیای مدرن راه دیگری برای اثبات قدرت و برتری خود نمی‌شناسند.

مسئول پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز با بیان اینکه مخالفت مردم آزاده جهان در کشورهای خودشان هم نتوانسته است مانعی در مقابل به‌کارگیری این سیاست باشد، گفت: موشک باران رژیم صهیونیستی در روز 26 فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ آغاز مقابله با رسم قلدری صهیونیست‌ها به پشتیبانی غرب در یک مقیاس جهانی است.

وی بیان کرد:‌ به‌کارگیری سیاست‌های قبلی ملت مسلمان ایران در مقابل دیگر انواع قلدری‌های کشورهای غربی مانند مقابله با شاه تا دندان مسلح، ایستادگی مردانه در دفاع هشت ساله خود در مقابل رژیم متجاوز صدام حسین و قلع و قمع نیروی های داعش در منطقه، نشان داد که ملتی با تأسیس جمهوری اسلامی در پی ایستادن در مقابل رسم قلدری است. پس از آن عملیات‌های محدود در مناطقی مانند ایران و غرب آسیا، امروز نیروهای جمهوری اسلامی در مقابل رسم قلدری در یک مقیاس جهانی ایستاده‌اند.

زاهد زاهدانی تأکید کرد: با این تفاسیر می‌توان روز ۲۶ فروردین سال ۱۴۰۳ را به عنوان نقطه پایانی بر رسم قلدری در مقیاس جهانی حداقل در مورد جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: به نظر می‌رسد معادلات سیاسی حاکم بر جهان در این روز تغییر کرد و قدرت‌های بزرگ تمدن مدرن دریافتند که دیگر رسم قلدری را نمی‌توانند به‌عنوان آخرین حربه سیاسی در دنیا به‌کار گیرند و برای ادامه زورگویی خود باید چاره دیگری بیندیشند.

انتهای پیام
captcha