کودکان را با روایت داستانی جذب مفاهیم اخلاقی کنیم + فیلم
کد خبر: 4211999
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری در پاسخ به ایکنا:

کودکان را با روایت داستانی جذب مفاهیم اخلاقی کنیم + فیلم

سعید لشکری گفت: کودکان را نمی‌توان با روایت مستقیم جذب مفاهیم اخلاقی کرد بلکه حتما روایت مورد نظر باید شکل داستانی داشته باشد.

کودکان را با روایت داستانی جذب مفاهیم اخلاقی کنیم + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اولین دوره جایزه ملی «داستان و بازآفرینی» با حضور احمد نوری رئیس حوزه هنری اصفهان و رئیس جشنواره، سعید لشکری معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، علی عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و الهام زارع زاده دبیر اجرایی جشنواره امروز 4 اردیبهشت در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. 

احمد نوری در آغاز این نشست گفت: داستان‌نویسی یکی از مهمترین بخش‌های فرهنگ و هنر است زیرا به نوعی به همه هنرها مرتبط است. برای مثال در سینما یکی از اولویت‌های ویژه داستان است حتی در هنرهای تجسمی نیز داستان نقش ویژه دارد. در این راستا تلاش شد با برگزاری جایزه ملی داستان و بازآفرینی قدم‌های تاثیرگذاری در ارتقای وضعیت کیفی داستان‌نویسی برداریم.

در ادامه جلسه سعید لشکری معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری با بیان اینکه هنر انقلاب در حوزه هنری به بلوغ رسیده است، گفت: حوزه هنری از ابتدای شکل‌گیری هدفش ارتقای هنر انقلاب بوده است این خواسته با ورود آقای دادمان شکلی جدیتر به خود گرفت. هنر انقلاب در دوره فعلی به سراسر کشور سرایت پیدا کرد. حوزه هنری اصفهان در این راستا یکی از پایگاههای جدی هنر انقلاب است. 

وی افزود: رسالت خود را روایت انقلاب با زبان ادب و هنر میدانیم برای رسیدن به این خواسته تلاش داریم از بهترین کیفیت در کارمان استفاده کنیم برای همین جشنوارههایی که با عنوان انقلاب در حوزه هنری برگزار میشود کیفیتی درخور توجه دارد. این جایزه سعی خواهد کرد اتفاقات جدیدی را در حوزه داستان‌نویسی رقم زند. 

میلاد عرفان‌پور سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در ادامه جلسه بیان کرد: در پی تربیت و ترویج هنرمندانی هستیم که در حوزه ادبیات داستانی بتوانند به هنر انقلاب خدمت کنند. این خواسته با کلیشه‌هایی رایج محقق نمی‌شود بلکه با کار پژوهشی صحیح به آن نزدیک خواهیم شد. جایزه ملی داستان و بازآفرینی قدمی در جهت رسیدن به این امر است.

وی ادامه داد: قرار نیست تمام برنامه‌های هنری در تهران برگزار شود بلکه همه استان‌ها باید میزبان هنر انقلاب باشند. حوزه هنری در دوره فعلی این اصل را مورد توجه ویژه قرار داده است. نکته دیگر اینکه بسیاری از هنرمندان انقلاب از شهرستان‌ها ظهور پیدا کرده‌اند برای همین با برگزاری رویدادهای هنری در دیگر استان‌ها موجبات تربیت نیروهای انقلاب را در هنر و ادب فراهم می‌کنیم.

عرفان‌پور تاکید کرد: جشنواره‌های داستانی با عنوان‌های مختلف در کشورمان برگزار شده است اما جشنواره‌ای که در آن متون کهن مورد توجه باشد تا به امروز برگزار نشده است این اتفاق می‌تواند اتفاقی مهم در این رابطه باشد.

علی عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز بیان کرد: مظلومیت بچه‌های غزه را با هیچ زبانی نمی‌توان توصیف کرد و تنها روایت است که می‌تواند گوشه‌ای از دردهای آنها را ترسیم کند. این امر توسط هنرمندان رخ می‌دهد برای رسیدن به این خواسته باید اصول روایت را بشناسیم. درباره بازآفرینی روایت؛ وقتی سخن از عاشورا و روایت کربلا می‌کنیم منظور روایت تکرار شده گذشته نیست بلکه می‌توان در این عرصه از کنش‌ها و روایت‌های جدیدی استفاده کرد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از شروط مهم در روایت‌های داستانی حفظ هویت ایرانی است؛ هویت ایرانی که با آموزه‌های اسلامی پیوند عمیق خورده است.

الهام زارع‌زاده دبیر اجرایی جشنواره نیز بیان کرد: ایران اسلامی گنجی از داشته‌های ادبی است. به جرات می‌توان گفت هیچ سرزمینی به اندازه ایران اسلامی در خود گنجینه‌های ادبی ندارد. این جایزه اگر حمایت شود می‌تواند عاملی تاثیرگذار در رشد فرهنگ و هنر این سرزمین باشد.

وی اضافه کرد: این جایزه در دو بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود. در قسمت رقابتی، پنج بخش؛ رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، طرح داستانی و جستارنویسی بخش‌های مختلف را رقم می‌زند. در قسمت ترویجی نیز تمرکز خود را روی برگزاری کارگاه‌ها استوار کرده‌ایم هر یک از این کارگاه‌ها نیز توسط یکی از داستان‌نویسان مطرح برگزار خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: هنرمندان این جشنواره را مکانی برای ارائه آثار خود بدانند و باور داشته باشند این جشنواره درصدد است از آثار آنها حمایت کند. بنابراین از همه هنرمندان دعوت می‌کنم در این رویداد حضور جدی داشته باشند.

در انتهای این جلسه لشکری در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه چگونه روایت‌های داستانی خود را برای کودکان و نوجوانان جذاب ارائه دهیم گفت: روایت داستان برای کودکان سختتر از بزرگسالان است زیرا کودک با آثاری که سعی کند به صورت مستقیم یا ناصحانه حرفش بیان کند ارتباط برقرار نخواهد کرد. در این راستا توصیه می‌کنم فردی که می‌خواهد داستان‌نویسی کودک را تجربه کند حتما دنیای آنها را شناخته و با زبان کودکان روایت خود را انجام دهد.

انتهای پیام
captcha