نگاهی به فعالیت‌های دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده رودسر
کد خبر: 4212526
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

نگاهی به فعالیت‌های دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده رودسر

دوره‌های قرآنی ویژه خردسالان دو و نیم ساله تا دوره تفسیر و تدبر برای حافظان تخصصی بزرگسال در دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده رودسر برگزار می‌شود.

کلاس قرآن موقوفه طالبزاده رودسر

سیده حکیمه جوانمرد، مسئول دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده رودسر در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز قرآنی اظهار کرد: در این مرکز از سال‌های گذشته کلاس‌های قرآن به صورت سنتی برگزار می‌شد و از حدود ۱۵ سال گذشته به صورت دارالقرآن فعالیت خود را آغاز و از سال ۹۸ تحت عنوان دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده فعالیت‌های قرآنی را به صورت تخصصی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این دارالقرآن آموزش‌های قرآنی از مخاطبان دو و نیم سال آغاز و بدون محدودیت سنی برای بزرگسالان برگزار می‌شود، افزود: برای آموزش خردسالان روش‌های مختلف همراه بازی و سرگرمی ارائه می‌شود تا خردسالان حین بازی با میل و رغبت مضاعف آیه‌ها را فرا گرفته و حفظ کنند از جمله برای آموزش پیام‌های قرآنی، ترتیل، روانخوانی که خردسالان با راهنمایی مربی مربوطه، بچه‌ها نقاشی می‌کنند و این باعث می‌شود تا مفاهیم آیه‌ها در ذهن آنها ماندگار شود برای نمونه آیه «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» را با نقاشی حفظ می‌کنند.

جوانمرد با اشاره به اینکه برای نونهالان پنج‌ساله کلاس آموزش الفبا، حفظ به روش اشاره برای آموزش الفبا و همچنین حفظ عادی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این دارالقرآن حفظ تخصصی برای بزرگسالان اجرا می‌شود و علاوه بر این‌ها دوره‌های روخوانی و روانخوانی، ترجمه و مفاهیم، آموزش احکام، سرود و تواشیح و همچنین آموزش برای دختران و پسران نوجوان به صورت جداگانه حفظ جزء ۳۰ و جزء یک و کلاس تفسیر و همچنین تدبر برای حافظان حفظ تخصصی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر دوره‌های قرآنی، در مناسبت‌های ویژه مذهبی برنامه‌های خاص برگزار می‌شود، افزود: در ایام هفته نیز پنجشنبه‌های شهدایی، چهارشنبه‌های امام رضایی، دوشنبه‌های امام حسنی و امام حسینی، یک شنبه‌های فاطمی و علوی داریم که در هر روز راجع به آن امام با بچه‌ها به زبان کودکانه صحبت می‌کنیم و ویژگی‌های اخلاقی آنها را توضیح می‌دهیم تا کودکان از همین سنین با معارف اهل بیت(ع) آشنا شده و در این مسیر گام بردارند زیرا وقتی یک رفتار از کودکی در فرد نهادینه شود، قطعا در بزرگسالی نیز در زندگی فردی و اجتماعی نمود خواهد داشت. در تمام مناسبت‌های مذهبی و ملی، به تناسب موضوع برنامه‌های متنوع برگزار می‌شود.

مسؤل دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده رودسر تأکید کرد: همچنین در کلاس‌ها علاوه‌ بر ارائه آموزش‌های قرآنی، در مورد رذائل و فضائل اخلاقی صحبت می‌کنیم همچنین سعی می‌کنيم برنامه‌های مناسبتی نیز در مساجد برگزار کنیم و همین مسئله باعث می‌شود تا سایر شهروندان با فعالیت‌های مؤسسه آشنا شوند.

جوانمرد تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا مادرانی که به‌ همراه کودکان خود در کلاس‌های فرزندشان حاضر می‌شوند را تشویق به خواندن آیات کنیم و همین باعث می‌شود تا هر کدام از مادران به مرور بتوانند بدون خجالت و به درستی آیات قرآن را قرائت کنند. ایجاد جذابیت در کلاس برای کودکان و خردسالان بسیار حائز اهمیت است و در این راستا کتابخانه و اتاق اسباب بازی داریم و بخشی از آموزش‌ها نیز در این مکان انجام می‌شود.

جوانمرد تأکید کرد: کلاس‌ها به‌ویژه دوره‌های آموزشی کودکان و خردسالان نباید خشک و صرفاً آموزش استاد به شاگرد باشد زیرا این مسئله برای بزرگسالان هم جوابگو نیست، کودکان خسته می‌شوند و دوست دارند بازی کنند، مربی تلاش می‌کند تا در حین بازی سوره‌های کوتاه را به بچه‌ها آموزش داده و مرور کند.

وی گفت: با همت اداره اوقاف و امور خیریه رودسر دختران خردسال دارالقرآن را با حجاب اسلامی برای اجرا به بقعه آقا سید محمد صیدر محله که در نزدیکی دارالقرآن قرار دارد، بردیم و چادر و روسری‌ و ملزومات حجاب که از طرف اداره اوقاف تهیه شده بود، به عنوان هدیه به دخترهای حاضر در بقعه اهدا شد که همین مسئله می‌تواند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر واقع شود.

مسؤل دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده با بیان اینکه در زمان کرونا کلاس‌های حضوری تعطیل و دوره‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شد و بعد از آن تعداد افراد کلاس‌ها یک مقدار ریزش داشت که البته افزایش تعداد مؤسسات و کانون‌های قرآنی در این زمینه بی‌‌تأثیر نیست، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ قرآن آموز داریم ولی در ایام تابستان این تعداد تا ۳۰۰ نفر نیز افزایش پیدا می‌کند.

این فعال قرآنی در خصوص نقش خیرین برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: به دلیل موقوفه بودن این دارالقرآن، امکانات در حد نیاز فراهم است ولی قطعا خیرین می‌توانند جهت حمایت‌های قرآنی حضور داشته باشند و این حضور حتی در حد حمایت برای خرید جایزه‌های کوچک ویژه خردسالان هم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

این مربی قرآنی تأکید کرد: جایزه یکی از انگیزه‌های فراگیری بیشتر و بهتر به ویژه برای کودکان و خردسالان است. بچه‌ها خیلی خوشحال می‌شوند وقتی آیات قرآن را درست پاسخ داده و جایزه می‌گیرند و همین باعث می‌شود تا با شوق و رغبت بیشتری مطالب بعدی ارائه شده را فرا گرفته و حفظ کنند.

مسؤل دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده برگزاری دوره‌های آموزشی برای مادران قرآن‌آموزان شامل کلاس سبک زندگی اسلامی، فرزندآوری و غیره را از دیگر اقدمات مرکز عنوان کرد و گفت: برای توانمندسازی مربیان در حوزه‌های آموزشی قرآن کریم، دوره‌هایی با حضور اساتید بزرگ همچون استاد مهدی دغاغله و کلاس‌های فن بیان، مربیگری و غیره برگزار شد. 

جوانمرد به نقش مهم ارتباط والدین قرآن‌آموزان با اولیای آموزشی اشاره کرد و گفت: این ارتباط می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف آموزشی بسیار مؤثر باشد زیرا اگر آموخته‌هایی که فرزندان در کلاس‌ها فرا می‌گیرند در خانه و توسط والدین پیگیری و تمرین شود قطعا بیشتر و بهتر در خاطر آنها باقی می‌ماند به ویژه اینکه در انجام تکالیف منزل، والدین به ویژه مادران می‌توانند مشوق فرزندان خود باشند.

وی به نقش مهم مربیان در ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر قرآن آموزی اشاره و تأکید کرد: مربیان باید متخلق به اخلاق قرآنی باشند به ویژه مربیان رده‌های سنی خردسالان و کودکان در کلاس باید بسیار مهربان باشند و با زبان کودکانه امور آموزشی را انجام دهند که این مسئله از سوی مربیان این مرکز بسیار مورد رعایت قرار دارد.

جوانمرد گفت: باید از حامد اسماعیل‌پور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رودسر و مسئول فرهنگی اداره اوقاف کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم زیرا در تمام برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، حامی و پشتیبان مرکز افق هستند و از پرداخت هزینه‌ها برای جوایز، تهیه خوراکی برای پذیرایی از مهمانان و قرآن آموزان در محافل و مسابقات فرهنگی و قرآنی دریغ نمی‌کنند.

یادآور می‌شود، دارالقرآن مرکز افق موقوفه طالب‌زاده در حال حاضر 9 مربی ثابت، چهار مربی متغیر با 170 متربی در 13 عنوان کلاس مشغول فعالیت است که دو مربی حافظ کل دارد و سایر مربیان دارای مدرک حفظ جزء 30، حفظ پنج جزء و حفظ 10 جزء هستند.

انتهای پیام
captcha