نگاهی به نشست مجمع قرآنیان اراک با رؤسای ادارات استان‌های غرب کشور
کد خبر: 3872836
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹

نگاهی به نشست مجمع قرآنیان اراک با رؤسای ادارات استان‌های غرب کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رؤسای ادارات استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان برای شرکت در نشست رؤسای ادارات قرآنی استان‌های غرب کشور از ۲۹ دی به استان مرکزی سفر کردند که دیدار با مجمع قرآنیان اراک، سفر به ساروق و زیارت امامزاده ۷۲ تن، بازدید از بیت تاریخی امام و شرکت در برنامه‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های اجرایی بود.

در نشست مجمع قرآنیان اراک با رؤسای ادارات استان‌های غرب کشور چه گذشت؟

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، رؤسای ادارات استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان برای شرکت در پنجمین نشست رؤسای ادارات قرآنی استان‌های غرب کشور به مدت 2 روز از ۲۹ دی به استان مرکزی سفر کردند که دیدار با مجمع قرآنیان اراک، سفر به ساروق و زیارت امامزاده 72 تن، بازدید از بیت تاریخی امام راحل در خمین و شرکت در برنامه‌های قرآنی این شهرستان از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با صدای علی شیخی، مدیر مؤسسه نسیم اختران قرآنی اراک آغاز شد. حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: دانستن فنون و قواعد تلاوت و حفظ بسیار ضروری است، اما برنامه‌ها باید به گونه‌ای پیش رود تا قرآن به بطن زندگی عموم مردم در سطوح مختلف وارد شود، ورود مفاهیم و آیات کاربردی به زندگی فردی و اجتماعی منتج به کاهش آمار پرونده‌های دادگستری و رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌شود. تبادل تجربیات کمک ارزشمندی به اشاعه فرهنگ قرآن می‌شود.

وی ادامه داد: احساس براین است که نهادهای قرآنی در این برهه زمانی جلوتر و پیش‌تر از زمان‌های دیگر حرکت کند. هیچ‌یک از مردم در قداست و بزرگی این مصحف شریف شکی ندارند، اما مهم این است که آیات چگونه به فرمول زندگی تبدیل شود. در این دوران نیازمندیم تا فرمول کیفی مبانی قرآن به برنامه زندگی مبدل شود.

عدم مشاهده انسجام لازم بین جامعه قرآنی

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی پس از خوشامدگویی به انتخاب ۸ نفر از اساتید و پیشکسوتان قرآنی به عنوان چهره برتر قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین جلساتی به تبادل تجربیات و خلق دستاوردهای نو قرآنی منتج می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار خوبی در حوزه قرآن صورت گرفته است، اما هنوز هم در جامعه قرآنی وحدت و انسجامی که انتظار می‌رود را شاهد نیستیم. عمل به قرآن تکلیفی دینی است و همه موظف به ادای دین هستیم. در ۳۰ سال اخیر ۵۸ درصد از توصیه‌های رهبری به عمل به قرآن اختصاص دارد. اگر قرآنیان عامل به قرآن باشند دستاوردهای بزرگی را در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان تشکیل مجمع خیرین قرآنی در شهرستان‌های مختلف را از رویکردهای جدید اداره قرآنی استان دانست و در خصوص اهداف مجمع قرآنیان اراک اظهار کرد: اهداف اصلی مجمع در راستای برگزاری محافل و ... تعریف نشده است، هرچند این برنامه‌ها هم انجام می‌شود، اهم فعالیت مجمع سیاست‌گذاری برنامه‌های قرآنی است، در طول فعالیت اعضا درگیر هیچ‌گونه جناح بازی نشدند و کار سیاسی در این مجموعه منسوخ است.

اختلاف سلیقه شاید، تخریب هرگز

در ادامه ابوطالب شهسواری، رئیس مجمع قرآنیان اراک در تشریح گوشه‌ای از فعالیت‌های این مجموعه گفت: از ابتدای دهه ۷۰ بله فکر تشکیل مجمعی هماهنگ برای فعالیت‌های قرآنی بودیم که این امر در آذرماه سال ۹۴ به وقوع پیوست. اهم فعالیت این مجمع در راستای ایجاد وحدت رویه، وفاق و همدلی در رفتار و آموزش هاست.

وی اظهار کرد: به نظر بنده بین جامعه قرآنی اراک اختلاف فاحش و ملموس مشاهده نشده است، اختلاف سلیقه شاید، اما تخریب هرگز. پس از تشکیل مجمع تدوین اساسنامه و اجرای برنامه‌های مصوب در دستور کار قرار گرفت تا بتوان اهداف را اصولی‌تر پیگیری کرد.

شهسواری ادامه‌ داد: کمیته‌های پژوهشی، آموزشی، رفاه و اجتماعی، توسعه و ترویج، فرهنگی و هنری، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی از جمله کمیته‌های در نظر گرفته شده است که برای هریک از آنان اساتید قرآنی نظارت دارند. همچنین ۱۰۰ نفر از فعالان قرآنی عضو مجمع عمومی هستند. حضور نمایندگان مجلس، فرماندار، معاون و رییس دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار و ... در جلسات بخشی از میهمانان اعضای مجمع قرآنیان هستند.

رئیس مجمع قرآنیان اراک اضافه کرد: حساس بودن به فعالیت‌های فرهنگی سطح شهر و کشور، برگزاری یادواره شهدای قرآنی، پیگیری فرهنگ‌سرا یا تالار قرآنی، برگزاری یادواره اساتید قرآن، برگزاری کلاس‌های قرآنی، تجلیل و تقدیر از مقام آوران قرآنی از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

مجمع قرآنیان؛ تریبون جامعه قرآنی

حجت‌الاسلام رهبر محمدی، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه مجمع قرآنیان را تریبون شاخص جامعه قرآنی در سطح استان برشمرد و گفت: سؤالی مطرح است که آیا موفقیت مجمع در عرصه‌های گوناگون و تأثیرگذاری آن در سطح جامعه استان مشخص شده است؟ آیا این مجموعه توانسته استعدادهای قرآنی را به استان و حتی کشور معرفی کند؟ سمن‌ها که تحت نظارت وزارت کشور هستند بودجه خوبی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دریافت می‌کنند باید دید این مجمع هم می تواند در این حوزه گام‌های مؤثری بردارد.

مجمع قرآنیان گرفتار کارهای اجرایی نشوند

ناصر علیپور، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان هم تصریح کرد: برخی از مشکلات کشوری است، در سطح کشور شاهد یکپارچگی خاصی نیستیم تا نتیجه آن به استان‌ها و شهرستان‌ها برسد. به نظر می‌رسد معنای مجمع اساتید و پیشکسوتان قرآنی با مجمع قرآنیان متفاوت است، مجمع اساتید وظیفه هم‌افزایی داشته و در قالب اتاق فکر فعالیت دارند، این مجموعه وظیفه دارد گروه‌های دیگر را هدایت و مدیریت کند. بهترست تمامی مشترکات سنجیده و سپس عصاره آن را به کار بگیریم. همچنین ارائه طرح‌های مختلف می‌تواند در حیطه کاری مجمع قرآنیان تعریف شود.

وی برگزاری همایش‌های منطقه‌ای و یا کشوری را پیشنهاد داد و افزود: برای برگزاری همایش‌های کشوری می‌توان از اساتید کشوری استفاده کرد تا نتیجه را مناطق دیگر مشاهده و الگوبرداری کنند. فعالان مجمع قرآنیان اراک دقت داشته باشند اسیر کارهای اجرایی نشوند، سیاستگذاری کرده و برای بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید.

مشکل اندیشه نداریم، مشکل انگیزه است

غلامرضا فرهادی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی همدان هم گفت: ما برای فعالیت قرآنی مشکل اندیشه نداریم مشکل انگیزه است. مشکل علمی نداریم، مشکل خالی بودن اتاق‌های فکر است. نگاه برخی از مردم به قرآن نگاه جنس عتیقه‌ای و لوکس است، اگر نگاه همه مردم به این مصحف شریف تغییر کند مواضع خیلی از موارد تغییر می‌کند. مردم به قرآن به عنوان کتاب مقدس که خواندنش ثواب دارد نگاه می‌کنند در صورتیکه قرآن کتاب زندگی است. در واقع از قرآن استفاده حداقلی می‌کنند و وظیفه ما جامعه قرآنی این است که این نگاه را عوض کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مار فرهنگی هم باید قرآنی باشد، ادامه داد: از ظرفیت‌های درون سازمانی به نفع قرآن استفاده شود. معرفی جامعیت قرآن اتفاق نیفتاده است و همین عامل باعث شده تا به قرآن به عنوان کتاب زندگی نگاه نشود. نکات تربیتی باید در کلاس‌های آموزشی بازگو شود. برنامه محافل قرآنی کلیشه‌ای شده است برای جذب حداکثری باید خلاق بود. قرآن را به دل دانشگاه‌ها برده و این امر وظیفه ما است تا کلام وحی را در دانشگاه و مدارس توسعه دهیم.

فرهادی تأکید کرد: از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به عنوان مبین و مشرح قرآن غافل نباشید، صحیفه، قرآن ساعد است، همچنین از رفع گلوگاه‌ها و کادر سازی غفلت نکنیم. باید در روستاها معلم قرآن پرورش داده و از تربیت قرآنی نوجوانان غافل نباشیم.

لزوم معرفی چهره‌های قرآنی

اکبر حق‌نظری، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان ایلام هم گفت: رفتار ما جامعه قرآنی در جامعه الگوست، نخبگان قرآن می‌توانند الگوهای جذابی برای دیگر نوجوانان و جوانان باشند. امروز جامعه بیشتر جنبه ظاهری را در نظر می‌گیرد، باید در بین مردم احساس نیاز به قرآن ایجاد و ترویج داده شود.

وی لزوم ارائه سبک زندگی قرآنی به همراه معرفی چهره‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: همه مردم باید از الگوها ذی نفع باشند، گاه مردم بیان می‌کنند افرادی که دچار مشکل هستند به کلاس‌های قرآنی رجوع می‌کنند، باید در جواب گفت بله این افراد راه خود را شناخته و مطمئن هستند تنها راه رفع مشکلات قرآن است.

نظارت بر رفتار جوانان قرآنی

حسین محمدی‌هزاوه، رئیس هیأت مدیره اتحادیه انجمن‌های قرآنی استان مرکزی هم گفت: آموزش قرآن و تربیت نیروهای مستعد قرآنی در دستور کار مجمع قرآنیان اراک قرار داشته و به نحوه آموزش‌ها نظارت دارد. همچنین این مجموعه بر رفتار و اخلاق جوانان و نوجوانان قرآنی هم نظارت داشته و در صورت لزوم مواردی را گوشزد می‌کند.

اثرگذاری ترویج فرهنگ قرآن درکاهش مشکلات

عباس حبیبی، عضو مجمع قرآنیان اراک تشکیل مجمع را گامی در راستای تقویت همدلی دانست و تصریح کرد: با ترویج فرهنگ قرآن شاهد کاهش جدی مشکلات هستیم. نوجوان امروز، جوان قرآنی فرداست که می‌تواند با تخصص کسب کرده به پیشرفت کشور کمک کند.

ارائه راهکار در کنار طرح مسأله

رحیم طاهری، عضو مجمع قرآنیان اراک و چهره برتر قرآنی کشور هم گفت: ارائه مطلب خوب است اما باید در کنار طرح مسأله راهکار نیز بیان شود تا چاره کار استخراج شود. در این جلسات تجربیات به تبادل گذارده می‌شود که بازگو شدن راهبردها به رفع مشکلات منتج می‌شود.

انتهای پیام
captcha