مهندسی فرهنگی لازمه نهادینه کردن آموزش مفاهیم دینی
کد خبر: 1326475
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
معممی‌‌مقدم عنوان کرد:

مهندسی فرهنگی لازمه نهادینه کردن آموزش مفاهیم دینی

گروه اجتماعی: مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت‌: قبل از اجرای هر پروژه و یا برنامه‌ای ابتدا پایه‌های فرهنگی آن را باید برپا کرد و برای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی مهندسی فرهنگی از ضروریات است.


رضا معممی‌مقدم، مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: برای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی باید یک نگاه فرابخشی داشت زیرا اگر این مقوله مهم را به یک نهاد و یا دستگاه محدود کنیم نتایج خوبی حاصل نخواهد شد.



کوچک‌ترین کوتاهی تأثیر بزرگی را خواهد گذاشت



وی افزود: در عرصه رفتارهای اجتماعی و آموزش‌های مذهبی همه مردم و نهادها دخیل هستند زیرا در حوزه مذهب و فرهنگ کوچک‌ترین کوتاهی تأثیر بزرگی را خواهد گذاشت.



معممی‌مقدم خاطر نشان کرد: داشتن یک مهندسی فرهنگی لازمه نهادینه کردن آموزش مفاهیم دینی در کشور است و باید قبل از اجرای هر پروژه و یا برنامه‌ای ابتدا پایه‌های فرهنگی آن را برپا کنیم که این امر متأسفانه در کشور انجام نمی‌شود.



پرداختن به آموزش صحیح در مهدهای کودک



مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: اولین قدم برای ساماندهی این آموزش‌ها پرداختن به آموزش صحیح در مهدهای کودک است و باید این محافل حضور کودکان را به تراز اسلامی نزدیک کنیم.



وی اشاره کرد: در محیط‌های آموزشی از ناهنجاری‌های اجتماعی غیر اسلامی مانند پخش موسیقی‌های غیر دینی و اخلاقی و اجرای برنامه‌های دور از متد اسلامی باید دور شد تا کودکان از همان اولین روزهای قرار گرفتن در فضای آموزش بتوانند مورد آموزش دینی قرار بگیرند.



آموزش را در دوران کودکی  ارائه دهیم



معممی‌مقدم اظهار کرد: هر آموزشی را که در دوران کودکی به فرزندان ارائه دهیم ماندگاری خاصی داشته و در تار و پود  وجودی کودکان نقش خواهد بست.



وی تأکید کرد: در آموزش ‌و پرورش باید نسبت به ارتقا و احیای امور دینی و مذهبی توجه خاصی داشت تا در آینده از ناهنجاری‌های اجتماعی فاصله داشته‌باشیم.



داشتن یک نقشه راه برای رسانه‌ها



مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: رسانه‌های عمومی و سایت‌های مجازی بعد از آموزش‌و پرورش در لایه‌های بعدی ساماندهی آموزش مفاهیم دینی باید مورد توجه قرار گیرد و این رسانه‌های گروهی باید با داشتن یک نقشه راه مردم را به سوی جذب مفاهیم دینی هدایت کنند.



معممی‌مقدم ابراز کرد: آماده بودن زیرساخت‌های فکری خود افراد در بخش ساماندهی آموزش دینی از ضروریات پیشرفت در این حوزه است که این زیرساخت‌ها ابتدا باید در محیط‌هی تربیتی رشد پیدا کند و بهترین فضا، مهدهای کودک‌ها هستند.



وی اشاره کرد: حضور کودکان در مهدهای دینی و قرآنی بهترین روش برای هدایت نسل‌های آینده در مسیر تربیت دینی و قرآنی است و پس از مهدهای کودک، مدارس و محیط‌های آموزشی علوم مختلف نقش قابل توجه‌ای در زمینه این تربیت دینی دارند که باید مورد نظارت مسئولان قرار گیرد تا آموزش دینی به شکل شایسته در این محیط‌ها به اجرا درآید.



مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نقش خانواده را نیز در این ساماندهی بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: مهم‌ترین رکن و ستون تربیت دینی خانواده است زیرا افراد بیشتر تحت تأثیر تربیت و منش خانواده خود رشد می‌کنند هر چقدر خانواده به امور دینی بپردازد فرزندان نیز بیشتر با آموزه‌های قرآنی آشنا می‌شوند.



افزایش مدیریت محیط تعاملی بین دستگاه‌ها



معممی‌مقدم افزود:  پس از خانواده ، آموزش‌و‌پرورش، نهادهای فرهنگی و دینی مانند تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و وزارت ارشاد باید در این راه حرکات منسجمی را طراحی و اجرا کنند.



به گفته این مقام مسئول برای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی نیازمند افزایش مدیریت محیط تعاملی بین دستگاه‌های فرهنگی و تعریف و تعیین حوزه تأثیر‌گذاری در طول زندگی افراد هستیم تا بتوانند در هر دورانی برنامه خاص خود را به اجرا بگذارند.



معممی‌مقدم افزود: هر دستگاه فرهنگی باید برای خود یک پیوست فرهنگی تعریف کند، یعنی برنامه‌هایی را برای احیای آموزش دینی در کنار خدمات موظفه خود به مردم ارائه دهد، به عنوان مثال اداره مخابرات باید پیامک‌های مذهبی را برای مردم ارسال و نکات دینی را آموزش دهد، اگر این کار در همه دستگاه‌ها انجام شود جامعه به یک کلاس درس دینی تبدیل خواهد شد.

captcha