رسانه‌ها مفاهیم قرآنی را از مرحله حرف به عمل برسانند
کد خبر: 1339473
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
حجت‌الاسلام عباسی تاکید کرد:

رسانه‌ها مفاهیم قرآنی را از مرحله حرف به عمل برسانند

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه همدان گفت‌: رسانه‌ها باید سعی کنند مفاهیم قرآنی را از مرحله حرف به عمل رسانده و جامعه را به سمت عمل سوق دهند.


حجت‌الاسلام والمسلمین امین عباسی، قرآن‌پژوه و مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: مفاهیم قرآنی کلیاتی هستند که در برگیرنده تمام آموزه‌های دینی است و خداوند متعال به وسیله قرآن این آموزه‌ها را به انسان ارائه داده است، بنابراین در راستای حفظ و توسعه آن باید از سوی همه آحاد مردم و به‌ ویژه مسئولان فرهنگی و دینی توجه فراوان شود.



وی با اشاره به اینکه منبع اصلی ما از دین قرآن و مفاهیم آن است، افزود: برای ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در جامعه لازم است تا با شیوه‌های نوین ارتباطات در کاربردی‌تر کردن این مفاهیم در جامعه تلاش کرده و وظیفه و نقش دستگاه‌های فرهنگی را بیشتر در این مسیر یادآور شد.



ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده در امر ساماندهی آموزش مفاهیم دینی



حجت‌الاسلام عباسی اشاره کرد: وظیفه نهادهای فرهنگی و دینی در این راستا توضیح، تفسیر و نهادینه کردن این مفاهیم است و باید از سوی مسئولان نظام یک نهاد مرجع بر فعالیت نهادهای مربوطه نظارت داشته و این فعالیت‌ها را مدیریت کند.



این قرآن‌پژوه تاکید کرد: ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده در امر ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در کشور غیرقابل انکار است و باید با راه‌اندازی این نهاد مرجع، بر نهادها و دستگاه‌های مرتبط که مسئولیت انتقال مفاهیم دینی را دارند نظارت و اشکالات را مرتفع و شیوه‌های نوین را جهت اجرا به آنان انتقال داد.



رسانه‌ها باید به عنوان پای ثابت کار وارد میدان شوند



وی در ارتباط با نقش رسانه‌ها در این حوزه گفت: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی اسلامی است بنابراین چنانچه احکام دینی را در سطح جامعه پیاده نکنیم یقین بدانید به جایی نمی‌رسیم و در این راستا رسانه‌ها باید به عنوان پای ثابت کار وارد میدان شده و با جایگاهی که دارند مردم را به جذب این آموزه‌های دینی دعوت کنند. همچنین رسانه‌ها باید سعی کنند مفاهیم قرآنی را از مرحله حرف به عمل برسانند و جامعه را به سمت عمل سوق دهند.



حجت‌الاسلام عباسی با تاکید بر اینکه چنانچه رسانه‌ها در این رابطه بکوشند به سعادت می‌رسند، عنوان کرد: ما بهترین دین را داریم بنابراین باید کوشید تا مفاهیم آن را اجرا کرد تا جامعه به سمت سعادت و کامیابی پیش رود.



در نظر گرفتن نقش مهم مساجد در ساماندهی آموزش دینی



وی در ادامه با اشاره به جایگاه مساجد در این حوزه اظهار کرد: مساجد باید محور احیا و فعالیت مجموعه‌های فرهنگی قرار گرفته و باید مرکز و قرارگاه فرهنگی محله‌ها باشند.



این پژوهشگر دینی با اشاره به اهمیت مساجد در جامعه اسلامی افزود: ساماندهی آموزش مفاهیم دینی در کشور بدون در نظر گرفتن نقش مهم مساجد با شکست مواجه خواهد شد.



حجت‌الاسلام عباسی تصریح کرد: مسجد باید محور احیا و فعالیت مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی و دینی در زمینه آموزش و انتقال مفاهیم دینی و مذهبی قرار گیرد و نباید فراموش کرد که مسجد جز جدانشدنی مهندسی فرهنگی کشور است و غفلت از آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، آسیب‌های جبران‌ناپذیرو مهمی دربردارد.



حضور هرچه بیشتر جوانان در مسجد ضروری است



این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: به همین منظور ایجاد یک فضای معنوی برای حضور هرچه بیشتر جوانان در مسجد ضروری است و در این فضای معنوی و روحانی، هیئت امنا، بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری نقش مهمی ایفا می‌کنند.



وی تصریح کرد: وقتی جوان در محیط معنوی مسجد حضور پیدا می‌کند، با حس تازگی در خود مواجه می‌شود و ما وظیفه داریم نقش این سنگرها را نشان دهیم و این سنگر باید با مشورت، همدلی، دعا و ذکر خدا در ترویج فرهنگ اسلامی به جهانیان تلاش کند.

captcha