انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید نیاز به روش‌های جدید دارد
کد خبر: 1343229
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
اعتمادی‌فر:

انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید نیاز به روش‌های جدید دارد

گروه اجتماعی: انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید نیاز به روش‌های جدید و متناسب با اوضاع جدید دارد و در صورت بد عمل کردن و تأکید بر شیوه‌های سنتی با بی‌توجهی نسل جدید مواجه خواهیم شد.

سیدمهدی اعتمادی‌فر، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: اهمیت دادن به بحث ساماندهی مفاهیم دینی و آموزش این مفاهیم معنوی دینی، لازمه تربیت نسلی فرهیخته و مذهبی است که آینده دینی کشور را در دست گیرد.

وی افزود: ساماندهی آموزش مفاهیم دینی وظیفه مسئولان مذهبی و دینی کشور است تا با برنامه‌‌ریزی مناسب مسائل فرهنگی و دینی را به اقشار مختلف آموزش دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی اظهار کرد: انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید نیاز به روش‌های جدید و هم‌خوان با اوضاع جدید دارد و در صورت بد عمل کردن و تأکید بر شیوه‌های سنتی در آموزش به سادگی مورد بی‌توجهی نسل جدید قرار خواهد گرفت.

مساجد می‌توانند پایگاهی برای ساماندهی آموزش دینی باشند

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: امروزه با توجه به آن که تربیت دینی یکی از وظایف آموزش و پرورش است باید گفت که مساجد نیز می‌تواند پایگاه مناسبی برای ساماندهی آموزش دینی بوده و با جذب مردم نقش موثری را در این زمینه ایجاد کند.

اعتمادی‌فر تصریح کرد: احساس می‌شود علاقه به این ارزش‌ها بنا به دلایلی ناخواسته کاهش یافته است و مساجد به نحو مطلوب و شایسته مورد استفاده‌ جوانان قرار نمی‌گیرد.

مسئولان وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی جوانان و نوجوانان را فراهم سازند

به گفته این جامعه‌شناس مسئولان به هر شکل ممکن باید وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و امور دینی جوانان و نوجوانان را فراهم سازند و تا بتوان با استفاده از آموزه‌های دینی مشکلات اجتماعی را کاهش و راه رسیدن به تعالی را به راحتی پیمود.

وی اشاره کرد: یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگ‌ساز برای تربیت دینی نسل جدید آموزش و پرورش است و پوشش کامل نظام آموزشی در سراسر کشور و همچنین ایجاد روش‌های مناسب آموزش دینی از سوی وزارت آموزش‌و پرورش باعث خواهد شد تا آموزش مفاهیم دینی به نحو مناسب احیا شود البته این امر تاکنون به نحو مطلوبی اجرایی نشده است.

این کارشناس امور دینی بیان کرد: تربیت دینی صحیح در طول دوران ابتدایی و راهنمایی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از ناهنجاری‌های رفتاری و رشد اندیشه‌ای دینی و تقویت باورهای اعتقادی در دانش‌آموزان است.

ساماندهی آموزش دینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست

وی گفت: تجربیات موجود و تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که مسئله‌ ساماندهی آموزش دینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و گاهی با تأثیرات معکوس روبرو بوده است و به همین منظور باید به جای آموزش مطلق تعالیم دینی به تربیت دینی و واقعی دانش‌آموزان پرداخت.

وی تاکید کرد: اکتفا کردن صرف به آموزش مسائل دینی در زنگ قرآن برای ساختن نسلی معتقد به اصول اسلامی کافی نیست؛ این باورها و اعتقادات باید در لحظه لحظه حضور بچه‌ها در مدرسه در کنار درس‌ها به آنها آموخته شود تا این ارزش‌ها در وجود آنها نهادینه شود.

captcha