رفتار پسندیده بهترین راه احیای امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 1345010
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
حجت الاسلام قائمی تاکید کرد:

رفتار پسندیده بهترین راه احیای امر به معروف و نهی از منکر است

گروه اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه گفت: به جای همایش و جلسه و بخشنامه همه احاد مردم و افرادی که خود را مسلمان می‌دانند، باید با رفتار پسندیده خود امر به معروف را عملی احیاء کنند.


حجت الاسلام‌ و‌المسلمین علی‌اصغر قائمی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: برای احیای این فریضه الهی باید از تشریفات و شعار بگذریم و در عملکردهایمان، خود را مسئول اجرای این دو واجب بدانیم.



وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی است که اگر ترک شود، هیچ دعایی مستجاب نمی شود و برکت از اموال مردم برداشته می شود و درآمدهای بالا هم دیگر جوابگوی نیاز زندگی نیست.



حجت‌الاسلام قائمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود، بلای عمومی به سراغ جامعه می‌آید و بی‌گناه و گناهکار را گرفتار می‌کند.



وی تاکید کرد: برای امر به معروف نیازی به دستگاه و سازمان نیست، هرکسی مسئول عمل خود باشد و هر شب کردار خود را محاسبه کند، خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.



به گفته این محقق قرآنی؛ بهترین راهکار احیای امر به معروف و نهی از منکر، الگو قرار دادن سنت و شیوه پیامبر اسلام‌(ص) و امامان معصوم(ع) است که با رفتار نیک خود قلب‌ها را تسخیر می‌کردند.



این استاد حوزه تاکید کرد: الگوی شایسته امر به معروف، محبت به هم‌نوع و تواضع نسبت به دیگر شهروندان و توجه محبت‌آمیز نسبت به فرزندان است و نیازی به نصیحت و موعظه نیست.



حجت‌الاسلام قائمی در مورد نقش خانواده در امر به معروف گفت: بسیاری از مشکلات فرزندان، از خانواده‌هایی ریشه می‌گیرد که با بی‌توجهی نسبت به فرزندان خود آنها را تحقیر می‌کنند.



وی افزود: اگر به فرزندان در هر سنی که هستند، احترام نکنیم و محبت نداشته باشیم، آنها به دنبال جلب توجه، دچار ابتذال می شوند.



این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مهم‌ترین پیام حماسه حسینی، اقامه نماز به عنوان سرمنشاء همه نیکی‌ها است و همه کارها تابعی از نماز است، اگر نسبت به ادای نماز بی نظمی داشته باشیم؛ نسبت به همه کارهایمان بی توجه می‌شویم.

captcha