مفاهیم دینی را به وسیله بازی‌ به کودکان آموزش دهیم
کد خبر: 1348606
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد:

مفاهیم دینی را به وسیله بازی‌ به کودکان آموزش دهیم

گروه اجتماعی: یک قرآن‌پژوه گفت: ساماندهی آموزش‌ مفاهیم دینی را باید از پیش‌دبستانی با بازی‌های خاص کودکانه آغاز کرد و بهترین جایی که می‌توان مباحث قرآنی را برای استفاده اجتماع نهادینه کند، مدرسه است.


حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد علی مهدوی‌راد، قرآن‌پژوه و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: ساماندهی آموزش‌ مفاهیم دینی را باید از پیش‌دبستانی با بازی‌های خاص کودکانه آغاز کرد؛ بهترین جایی که می‌توان مباحث قرآنی را برای استفاده اجتماع نهادینه کند، مدرسه است.



وی با بیان اینکه مجلس و دولت نسبت به مبانی و مسائل آموزش قرآنی خیلی با دقت عمل می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه بعضی از موضوعات دینی و آموزش آموزه‌های اسلامی در کشور از سوی برخی نهادهای فرهنگی جنبه نمادین دارد و تنها جهت برگزاری و ارائه آمار برگزار می‌شوند.



برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت



حجت‌الاسلام مهدوی‌راد خاطر نشان کرد: ایجاد و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت از اتفاقات ویژه‌ای است که می‌تواند کارایی خوبی در زمینه اشاعه مفاهیم دینی داشته باشد و باید برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برنامه‌ریزی مدونی داشت.



این قرآن‌پژوه اشاره کرد: برپایی همایش ‌و نمایشگاه‌های دینی و قرآنی می‌تواند رخدادهای حوزه قرآنی را با آخرین روش‌های تدریس از طریق نرم‌افزار و کتاب‌ها در معرض دید علاقه‌مندان آموزش‌های دینی قرار ‌دهد.



بکارگیری شیوه‌ها و راهکارهای مناسب در تدریس



وی بکارگیری روش‌های مختلف را رمز موفقیت در بخش آموزش مفاهیم دینی عنوان و تاکید کرد: معلمان قرآنی با بکارگیری شیوه‌ها و راهکارهای مناسب و مطلوب در تدریس می‌توانند تعداد بیشتری از علاقه‌مندان را به کلاس‌های قرآنی جذب کنند و در راه انتقال مفاهیم دینی به اجتماع گام‌ها‌ی خوبی را بردارند.



بهره‌گیری معلمان از دوره‌های بازآموزی و ارتقای سطح



این محقق قرآنی اظهار کرد: برای اینکه بتوان در جامعه به ساماندهی خوبی در زمینه انتقال مفاهیم دینی برسیم باید معلمان و مسئولان مؤسسات و خانه‌های قرآنی از دوره آموزشی ارتقا و بازآموزی استفاده کنند.



تنها به تلاوت و روخوانی قرآنی بسنده نکنید



حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با اشاره به اینکه معلمان قرآنی تنها به تلاوت و روخوانی قرآنی بسنده نکنند، اضافه کرد: آنان باید در آموزه‌ها، معانی و مفاهیم قرآنی بیشتر تفکر کنند تا رفتار و عمل خود را نیز در تمام مراحل زندگی قرآنی کنند.



وی بیان کرد: معلمان قرآنی در یادگیری بیشتر آموزه‌های قرآنی تلاش کنند و آنها را به شیوه‌های درست و راحت در اختیار دیگران قرار دهند تا با تحقق این مهم تعداد بیشتری از قرآن‌آموزان را با این آموزه‌ها آشنا شوند.



معرفی آثار و برکات کتاب آسمانی در زندگی



این پژوهشگر خاطرنشان کرد: معلمانی که با قرآن کریم انس پیدا کرده و با معارف و محتوای آن بیشتر آشنا شدند می‌توانند در آموزش دادن این کتاب آسمانی به دیگران موفق‌تر باشند و شاگردان خوبی را در این زمینه تربیت کنند.



اولویت زندگی؛ انس با قرآن



وی در پایان عنوان کرد: آشنا شدن بیشتر مردم با آموزه‌های قرآنی موجب افزایش آرامش و سلامت اخلاقی و کاهش اختلافات در بین افراد جامعه و خانواده می‌شود بر این اساس باید هر فردی مانوس شدن با این کتاب آسمانی را در زندگی خود در اولویت قرار دهد.

captcha