بازنگری؛ نیاز برخی کتب درسی برای انتقال مؤثر آموزه‌های دینی
کد خبر: 1349173
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
حجت‌الاسلام‌ محمدیان اظهار کرد:

بازنگری؛ نیاز برخی کتب درسی برای انتقال مؤثر آموزه‌های دینی

گروه اجتماعی: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت‌: برخی از کتب دینی و قرآنی که در مدارس مورد استفاده و تدریس قرار می‌گیرند نیازمند بازنگری هستند که بتوانند در بحث انتقال آموزه‌های دینی به دانش‌آموزان مؤثر واقع شوند.


حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: همه کتب‌های درسی ظرفیت خاص خود را دارند، بخشی از کتب درسی می‌توانند مفاهیم دینی را به دانش‌آموزان منتقل کنند اما در میزان کیفیت انتقال با هم متفاوت هستند.



معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از کتب دینی و قرآنی که در مدارس مورد استفاده و تدریس قرار می‌گیرند دارای جذابیت خوبی بوده و دانش‌آموزان را به‌خوبی جذب می‌کنند و برخی دیگر از کتب نیازمند بازنگری هستند که بتوانند در بحث انتقال آموزه‌های دینی به دانش‌آموزان موثر واقع شوند.



حجت‌الاسلام محمدیان خاطر نشان کرد: بنا به دلایل مختلفی که باعث دوری دانش‌آموزان از کتب دینی و قرآنی شده است، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بازنگری در این کتب، برنامه‌ریزی مدونی در خصوص کارآمدی آموزش و انتقال مفاهیم دینی به انجام رسانده است.



رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور تصریح کرد: در سال‌های اخیر در راستای سند تحول درس ملی تغییراتی را در دروس هدیه‌های آسمانی اعمال کرده‌ایم که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این تغییرات، جذابیت، انتقال مفهوم و ایجاد اثر این دروس را چند برابر کرده است.



وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تغییرات کتب درسی به مرور اعمال می‌شود نیازمند زمان هستیم تا هر تغییری نتایج خود را نشان دهد و این امیدواری را داریم که نتایج تغییرات به نحوی خواهد بود که دانش‌آموزان به سمت دریافت آموزه‌های دینی استقبال نشان خواهند داد.



سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور بیان کرد: انتقال مفهوم کتب باید به صورت غیرمستقیم اتفاق بیفتد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد و ما هم سعی داریم با اجرای طرح‌های مختلف دانش‌آموزان را از حافظه‌مداری دور کرده و به سمت درک عمقی دروس هدایت کنیم.



حجت‌الاسلام محمدیان گفت: این سازمان سعی دارد مفاهیم و مطالب دروس را طوری اصلاح کند تا بر طبق نیاز دانش‌آموزان بوده و خود دانش‌آموز برای حل شبهات خود به کتب درسی مراجعه کرده و مشکلات خود را مرتفع کند.



وی افزود: اگر این روند اصلاحات به شکل جامع انجام شود میزان جذب دانش‌آموزان به کتب درسی دوچندان شده و مطالب آموزشی عمیقا در ذهن دانش‌آموز نقش خواهد بست.

captcha