شعر؛ ابزاری مؤثر در ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس
کد خبر: 1385618
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱

شعر؛ ابزاری مؤثر در ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس

گروه هنر: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان گفت: شعر به دلیل لطافت و اثرگذاری هنری که دارد، یکی از ابزارهای مؤثر در ترویج، ثبت و ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس است که برای تعالی جامعه باید در میهن اسلامی تدوام داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، علی مهدیخانی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان عصر دیروز، 19 اسفند در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس با عنوان «صدف زخمی» که در فرهنگسرای کوثر زنجان برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره شعر دفاع مقدس به صورت دو‌سالانه در استان‌ها برگزار می‌شود و منتخبان آن به کنگره شعر دفاع مقدس که از قدیمی‌ترین کنگره‌های شعر کشور است، راه می‌یابند.

وی افزود: این جشنواره‌ها، ابزاری است برای بیان بخشی از ایثارگری‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس با زبان شعر و هنر برای جوانانی که در آن روزگار حضور نداشته و ایثارگری‌های رزمندگان را درک نکرده‌اند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان ابراز کرد: شعر، به دلیل  لطافت و اثرگذاری هنری که دارد، یکی از ابزارهای مؤثر در ترویج، ثبت و ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس است که برای تعالی جامعه باید در میهن اسلامی تدوام داشته باشد.

مهدیخانی بیان کرد: هنرمندان با شعر خود می‌توانند با سفر به دوران دفاع مقدس و بیان بخش‌هایی از اتفاقات و ویژگی‌های آن دوران در قالب‌های منظوم، نسل گذشته را به آینده متصل کرده و با این کار یاد و خاطره رزمندگان را در اذهان ماندگار کنند.

وی در خصوص جشنواره «صدف زخمی»، گفت: در ششمین دوره این جشنواره که فراخوان آن از اول دی امسال اعلام شده و با تمدیدی که در مهلت ارسال آثار صورت گرفته بود، طی مدت 60 روز، 250 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و با داوری صورت گرفته  28 اثر به عنوان آثار منتخب انتخاب شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: آثار منتخب برای بهره‌مندی عموم در قالب کتابی، چاپ و منتشر شده و شعر نفرات برگزیده نیز سال آینده در کنگره شعر دفاع مقدس شرکت داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان با گرامیداشت سالروز عملیبات بدر، خاطرنشان کرد: در عملیات بدر بسیاری از فرماندهان دلیر میهن اسلامی به شهادت رسیدند که از جمله این شهدای بزرگوار شهید مهدی باکری را می‌توان نام برد که در کنار شهدای استان زنجان همچون شهید اشتری، شهید رستمخانی و شهید احدی، به درجه شهادت طی این عملیات نائل آمدند.

مهدیخانی در پایان از رونمایی از سه اثر تألیف‌شده با محوریت دفاع مقدس خبر داد و یادآور شد: این 3 اثر شامل کتاب «بر بلندای گرده‌رش» که شامل بخشی از خاطرات فرزاد بیات‌موحد، رزمنده زنجانی است، «پشت تپه‌های ماهور» خاطرات فتاح کریمی، آزاده زنجانی و همچنین کتاب «آشنایی با مبانی دفاع مقدس» که با هدف تدریس در دانشگاه‌ها تألیف و چاپ شده‌، هستند.
گفتنی است در پایان این مراسم شاعران به قرائت آثار منتخب خود در جشنواره پرداختند.

captcha