مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت در شیراز برگزار شد
کد خبر: 1408288
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت در شیراز برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت، یکی از مراجع شیعیان با عنوان «طبیب روحانی» در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت، یکی از مراجع شیعیان با عنوان «طبیب روحانی» شب گذشته، 28 اردیبهشت در دانشگاه شیراز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و درمان با بیان اینکه توصیه‌های آیت‌الله بهجت چیزی جز توصیه‌های بارز دینی و عبودیت و حرکت بر اساس موازین شرعی نیست، گفت: توصیه‌های ایشان تأیید شده در شرع و دین است بنابراین در این مسیر نیز نباید خودسلیقه حرکت کرد بلکه انسان در این مسیر باید عبد بودن را بیاموزد.
وی افزود: این درست نیست که شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله بهجت به جامعه بی‌توجه بودند زیرا طی مسیر زندگی تنها به صرف مریدبازی‌ها امکان پذیر نیست.
باقری لنکرانی اظهار کرد: در برابر آنچه که سرنوشت اسلام و مسلمین را  تحت تأثیر قرار می‌داد، این مکتب بی تفاوتی نبود و به فرار از مسئولیت‌های اجتماعی توصیه نمی‌کرد بلکه تأکید بر شناسایی تکلیف و عمل بدان بود.
رئیس کانون فرهنگی بصیرت فارس عنوان کرد: یکی از حجت‌های خدا بر ما، وجودهایی نورانی مثل آیت‌الله بهجت در عصر ما است تا با این ادعا که در توان ما نیست مسیر را به طریق معصومین طی کنیم، از طی مسیر فرار نکنیم بلکه باید با تأسی به این بزرگان می‌توان ادعا داشت که این شخصیت‌ها بهترین الگوها برای ما هستند.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی بهجت، فرزند مرحوم آیت‌الله بهجت شامگاه یکشنبه، 28 اردیبهشت در مراسم پنجمین سال درگذشت پدر مرحوم خود که در دانشگاه شیراز برگزار شده بود، نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت تفکر و تعقل در عالم هستی گفت: تغذیه، رشد، بلوغ، ازدواج و تکثیر نسل از اشتراکات انسان و حیوانات است اما تفکر، تعقل و تعلم از ویژگی‌های انسان و امتیاز او نسبت به حیوانات است.
حجت‌الاسلام بهجت با بیان اینکه خصوصیت انسان است که برنامه زندگی خود را با تعقل، تدبر و آموزش تدوین کند، افزود: دانشمندان بزرگ جهان در خدمت سیاستمداران جهان بودند اما آن‌ها نتوانستد جهان را تدبیر کنند.
فرزند آیت‌الله بهجت با تأکید بر اینکه تکاپو در دانش باید برای رسیدن به مبدأ هستی باشد،‌ گفت: خداوند همه عالم را برای انسان آفریده است نه اینکه انسان را برای عالم بنابراین انسان نیز باید همه دانایی خود را برای رسیدن به ابدیت قرار دهد.
وی، فکر و تعقل را مبدأ تحول انسان دانست و گفت: دانش نیز برترین ویژگی انسان است البته دانشی برای انسان امتیاز است که انسان را به مبدأ هستی برساند وگرنه وجود دانشی که قبل و بعد از دانشمند شدن اثری نداشته باشد چه منفعتی دارد.
فرزند آیت‌الله بهجت با تأکید بر اینکه آن دانایی مهم‌تر است که انسان را به یک ابدیت می‌رساند نه به یک چیز موقت، گفت: همه این دانایی‌ها برای زمان موقتی است  و به خاک باز می‌گردند اما اقدامات آن‌ها باقی می‌ماند.
وی با تأکید بر ضرورت اخلاص در نیت‌ها گفت: نیت باید خالص برای خداوند باشد لذا در روایت است که انسان نظر به عالم عبادت است و امام صادق(ع) نیز فرمود عالم به عبادت دانشمندی است که انسان‌ها را از دانش مهمی مطلع کند و از دنیا به آخرت وصل کند.
حجت‌الاسلام بهجت با بیان اینکه اگر انسان توانست با اعمال خود به مبدأ حقیقت متصل شود، ابدی و جاودانه است، گفت: عبودیت موجب می‌شود که انسان از زمین جدا شده و آسمانی شود و وقتی که انسان می‌خواهد به خدا توجه کند، از غیرخدا رها شده و متصل به مبدأ هستی می‌شود بنابراین یکپارچه علم و آگاهی می‌شود.
فرزند آیت‌الله بهجت اظهار کرد: زمانی که عبودیت در انسان رشد کرد، انسان دیگر هیچ‌چیز را متعلق به خود نمی‌دارند و اینقدر شرافت پیدا می‌کند که می‌تواند واسطه شود.
وی با اشاره به نمازهای آیت الله بهجت، گفت: فریادهای او در سلام نماز برای قطع شدن ارتباط با خدابود؛ اگر چه آیت‌الله بهجت عبارت حب را به کار می‌برد اما یک مرتبه عشق را به کار نبرد چرا که جرأت اظهار عشق را نداشتند، خون دل خوردند و صداهایشان در  گلو می‌ماند که زیبایی ابدی را که در پیش دارید از دست ندهید.
فرزند آیت‌الله بهجت با بیان اینکه اگر نماز با حب شروع شود، غوغا می‌کند، از علاقه‌مندی آیت‌الله بهجت به ماه رجب سخن گفت و افزود: اتصال به مبدأ هستی دلیل علاقه‌مند بودن آیت‌الله بهجت به عبادت بود و اگر نماز او ارزش دارد به سبب اتصال مبدا است.
وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله بهجت گفت: آیت‌الله بهجت در عمرخود تنها یک بار جمله عشق را بیان کرد و آن مربوط به زیارت امام رضا(ع) بود؛ آن عالم ربانی داوری عشق را دوای تمام اعمال عاشقانه خود بیان می‌کرد.
حجت‌الاسلام بهجت به شیوه تربیتی پدر خود اشاره کرد و گفت: روش خاص ایشان در خانواده این بود که نباید مسائل به گفت‌وگو کشیده شود و عدم پاسخ‌گویی را تأکید می‌کردند و در زندگی اگر مسئله‌‌ای سخت و مشکل به خاطر رضای خدا تحمل کرد که این خود یک عبادت است و این امر نیز موجب می‌شود که خانه از هم نپاشد زیرا جوابگویی هیچ نتیجه‌ای جز‌ اختلاف ندارد.
یادآور می‌شود، در بخش پایانی این مراسم جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان برگزار شد که در آن فرزند آیت‌الله بهجت به سئوالات دانشجویان پیرامون مباحث عرفانی و شخصیت پدر مرحوم خود پاسخ گفت.

captcha