زمان بیان مصادیق دفاع مقدس گذشته است/ آثار امروز شور گذشته را ندارد
کد خبر: 1415942
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
حسین اسرافیلی:

زمان بیان مصادیق دفاع مقدس گذشته است/ آثار امروز شور گذشته را ندارد

گروه ادب: شاعران آیینی کشورمان با بیان اینکه امروز، زمان بیان مصادیق دفاع مقدس نیست، تصریح کرد: اشعاری که امروزه در این حوزه سروده می‌شود، تب و تاب گذشته را ندارد.

حسین اسرافیلی، پیشکسوت شعر آیین کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: دوران دفاع مقدس پدیده‌ای بود که رزمندگان در آن کارستان کردند و در همان ایام نیز شاعران به خوبی به این موضوع پرداختند.
شعر در تب و تاب متولد می‌شود
وی با بیان این مطلب افزود: شعر در لحظات تب و تاب متولد می‌شود و زمانی که این وضعیت بگذرد و از آن عبور کنیم، باید قصه گفته شود و این قالب ادبی است که عرصه ظهور پیدا می‌کند.
این شاعر کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه شعر فرزند لحظات التهاب است، اظهار کرد: شعر دفاع مقدس در همان ایام آغاز به کار کرد و تا امروز نیز ادامه دارد، اما هم‌اکنون اگر کسی بخواهد در این باره کار کند، به دلایلی کار چندان موفقی از آب درنمی‌آید.
به گفته وی، از آنجا که موضوعیت کار گذشته است و جامعه نیز جامعه‌ای نیست که در آن از جبهه و آمبولانس و تشییع پیکر شهدا به صورت چند هزار نفری خبری باشد، بر همین اساس هم‌اکنون آثاری که سروده می‌شود، آن تب و تاب گذشته را ندارد.
اسرافیلی با بیان این که هم‌اکنون آنچه که با مشاهده گذرگاه‌ها و جامعه به ذهن انسان متبادر نمی‌شود، همان جبهه و جنگ  است و مشکلات و سختی‌ها و آن روزها به کلی فراموش شده است.
جامعه هم‌اکنون پذیرای مصادیق نیست
وی در ادامه سخنانش گفت: باید ارزش‌هایی را که از جنگ و دفاع مقدس به دست آورده‌ایم رعایت کنیم. فتح و آزادسازی خرمشهر یک مصداق بود و اکنون زمان بیان مصداق‌ها گذشته است و جامعه دیگر پذیرای آنها نیست.
به گفته این شاعر پیشکسوت، روزهای جنگ، بسیار ارزشمند بود، هست و خواهد بود و رزمندگان برای آن ارزش‌ها و آرمان‌ها، جانشان را بر کف دست گرفتند و به جبهه‌ها رفتند. هم‌اکنون وظیفه شعر آن است که ارزش‌های دفاع مقدس را به صورت بارز نمایان کند.
رسالت شاعران جوان و پیشکسوت
وی همچنین در راستای رسالتی که شاعران جوان در این باره دارند اظهار کرد: شاعران جوان امروز در دوران دفاع مقدس شاید اصلاً متولد نشده بودند، ولی با وجود اینکه آن روزها را ندیدند، هم‌اکنون به نحوه مطلوب در این حوزه فعالیت می‌کنند.
وی تأکید کرد: شاعران پیشکسوت کشورمان نیز در این حوزه مسئول هستند و باید بدانند که نگاه شاعران جوان به دست‌، زبان و قلم آنهاست که در این عرصه کار می‌کنند؛ از این رو با هدایت نسل جوان باید رسالت خود را در این حوزه به پایان برسانند.

captcha