رسالت شعر در حوزه دفاع مقدس هیچ‌گاه تمام نمی‌شود
کد خبر: 1435216
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
محدثی‌ خراسانی:

رسالت شعر در حوزه دفاع مقدس هیچ‌گاه تمام نمی‌شود

گروه جهاد و حماسه: کارشناس حوزه شعر دفاع مقدس درباره دیدگاه برخی از کارشناسان و مسئولان مبنی بر اینکه اکنون زمان شعرسرایی در عرصه دفاع مقدس به سر آمده است، گفت: رسالت شعر درباره فرهنگ دفاع مقدس و شهادت و ایثار هیچ‌گاه تمام نمی‌شود.

مصطفی محدثی‌ خراسانی، شاعر آیینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در تبیین وظیفه شعر در حوزه دفاع مقدس به عنوان ابزاری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: اگر قرار باشد بین هنرها به مقایسه بپردازیم، به نظر من مناسبترین ابزار برای ترویج فرهنگ شهادت و ایثار شعر است.
وی با بیان اینکه این نقش و بهره‌گیری از شعر در گذشته نیز وجود داشته است، ادامه داد: اگر به آثار هنری که در دوران دفاع مقدس و بعد از آن خلق شده است نگاه کنیم، می‌بینیم که سرآمد محصولات و این ابزارها شعر بوده است.
شعر دفاع مقدس پس از جنگ در جلوه‌های دیگر فعالیت کرده است
این داور جشنواره‌های شعر دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش از حضور شاعران و شعرسرایی در صحنه‌های نبرد طی هشت سال دفاع مقدس یاد کرد و گفت: حضور شعر از جبهه‌ها بوده است و در دوران پس از دفاع مقدس در جلوه‌های دیگر به رسالت خود ادامه داده.
محدثی‌خراسانی از حضور گام به گام شعر در هشت سال دفاع مقدس یاد کرد و افزود: به نظر من سهل‌الوصول‌ترین ابزار و فراگیرترین وسیله برای ارتباط با طیف‌های مختلف مخاطب کماکان شعر است.
نیازمند بازتعریف در حوزه شعر دفاع مقدس هستیم
این شاعر اظهار کرد: البته اکنون نیازمند بازتعریف در حوزه شعر دفاع مقدس هستیم تا این ابزار فرهنگی و ترویجی به‌روز شود و با اقتضائات و نیازهای امروز، از زوایای دیگر به فرهنگ شهادت و ایثار بپردازد.
به گفته داور کنگره شعر دفاع مقدس، همیشه نباید تصور کنیم که شعر صرفاً باید به بیان ارزش‌های دفاع مقدس بپردازد یا همان رویکردهای زمان جنگ را داشته باشد؛ امروز شعر دفاع مقدس می‌تواند در سنگرهای دیگری حضور داشته باشد و در عرصه شعر اجتماعی و حتی شعر آئینی، مروج فرهنگ شهادت و ایثار باشد.
رسالت شعر در عرصه دفاع مقدس تمام ناشدنی است
وی درباره دیدگاه برخی از کارشناسان و مسئولان درباره شعر و اینکه اکنون زمان شعرسرایی در عرصه دفاع مقدس به سر آمده است و نویسندگان باید به ایفای نقش در این حوزه بپردازند، گفت: به نظر من چنین اعتقادی یک اشتباه بزرگ است.
محدثی توضیح داد: البته اگر منظور از چنین سخنانی آن است که ارتباط شاعران با رخدادهای زمان جنگ طی آن دوران که در صحنه حضور داشتند و به بیان وقایع می‌پرداختند تمام شده و بعد از گذشت چند دهه، داستان‌نویسان باید به این عرصه ورود پیدا کنند، حرف قابل قبولی است.
پیدایش عرصه‌های تازه در حوزه شعر دفاع مقدس
عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در ادامه اظهار کرد: اما در ارتباط با مسائل جنگ و در برخورد با فرهنگ دفاع مقدس و شهادت و ایثار، هیچ گاه رسالت شعر تمام نمی‌شود و روز به روز تعهد شعر و رسالت آن در این عرصه دشوارتر و سنگین‌تر می‌شود.
وی در ادامه افزود: این موضوع از آن منظر است که فرهنگ ایثار و شهادت روز به روز عرصه‌های تازه‌ای چه در داخل کشور و چه در جهان اسلام پیدا می‌کند و مصداق‌های تازه‌ای می‌یابد.
نویسندگان به ایفای نقش بپردازند
به عقیده این کارشناس ادبی، ضرورت دارد که شاعران گام به گام با این جلوه‌های نوین پیش بروند. در این راستا زمانی می‌توان گفت و این مطلب را پذیرفت که رسالت شعر در حوزه دفاع مقدس به پایان رسیده است که بخواهیم بگوییم شعر وظیفه خود را درباره وقایع و مسائل 8 سال دفاع مقدس ایفا کرده و در آن مقطع تاریخی، رسالت خود را به انجام رسانده است.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: اکنون نویسندگان باید به نگارش کتاب درباره عملیات‌ها و خاطرات رزمندگان، جانبازان و آزادگان بپردازند و کارهایی از این دست را فروگذار نکنند، اما در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شعر همیشه پیشگام بوده و خواهد بود.

captcha