برگزاری کرسی تلاوت «احیای قرآنی شب عاشورا» در جوار حرم رضوی
کد خبر: 1466223
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
همزمان با شب عاشورا صورت می‌گیرد؛

برگزاری کرسی تلاوت «احیای قرآنی شب عاشورا» در جوار حرم رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: کرسی تلاوت احیای قرآنی شب عاشورا همزمان با شب عاشورا دوشنبه، ۱۲ آبان‌ماه در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، از جمله اعمال شب عاشورا که بر آن بسیار تأکید شده است، شب زنده‌داری و تلاوت قرآن کریم است که در این زمینه شب عاشورا از نگاه برخی محدثان و فقیهان در شمار هفت شب احیای سال به‌شمار می‌آید.

اما یکی از مهجوریت‌‌های قرآن تعطیلی برنامه‌های قرآنی در ماه‌‌های محرم و صفر است زیرا بیشتر جلسات قرائت و تفسیر قرآن کریم در این ایام تعطیل یا در حالت رکود هستند که این موارد برخلاف سیره ائمه معصومین(ع) بیانگر بی‌توجهی به سفارش نبی مکرم اسلام(ص) در حدیث ثقلین است.

سال 61 هجری قمری در این ایام، امام حسین(ع) از حضرت ابوالفضل(ع) می‌خواهند تا از دشمن یک شب را مهلت بگیرد تا در شب عاشورا به نماز و راز و نیاز با پروردگار بپردازند و در این خصوص می‌فرمایند: «خدا می‌‌داند که من به نماز و تلاوت قرآن عشق می‌ورزم و دعا و استغفار را دوست دارم».

احیای شب عاشورا نشانه عشق وافر و همدردی با خاندان نبوت است و به نوعی بستن میثاقی مجدد با آن امام همام(ع) خواهد بود بنابراین می‌توان با اجرای مراسمی همچون ختم یک جزء قرآن کریم به صورت ترتیل‌‌خوانی با همراهی مردم، بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط علما و برگزاری سوگواری با پررنگ کردن جلو‌ه‌های قرآنی نهضت عاشورا و اجرای گروه‌های تواشیح گامی به سوی رفع مهجوریت قرآن و عترت برداشت.

مهدی لسانی، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در مورد برنامه‌های قرآنی شب عاشورا در بارگاه ثامن‌الحجج(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: در این راستا کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته و بین‌المللی قرآن با عنوان احیای قرآنی شب عاشورا ساعت 22:30 در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه ابتدای این محفل با قرائت تحقیق سید محمدصادق حسینی، قاری نوجوان مشهدی آغاز می‌شود، افزود: در ادامه سیدمحمدجواد علمی، قاری نوجوان از مشهد ابتهال «حب الحسین» که طه الفشنی، قاری مصری با صدای زیبا در رثای سرور و سالار شهیدان(ع) قرائت کرده است، را به تقلید اجرا خواهد کرد.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی بیان کرد: همچنین حمید شاکرنژاد و حمیدرضا عباسی از قاریان بین‌المللی قرآن و مصطفی ملکی، قاری برجسته مشهدی نیز در این کسی تلاوت آیاتی که اشاره به جهاد، شهادت و ایثارگری دارد را به ترتیل قرائت می‌کنند.

captcha