احیای قرآنی شب عاشورا در دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور
کد خبر: 1466312
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

احیای قرآنی شب عاشورا در دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور

کانون خبرنگاران نبأ/ جلال بیطرفان: معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از برگزاری احیای قرآنی شب عاشورا در دانشکده‌های علوم قرآنی کشور خبر داد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، علی‌اصغر شعاعی با بیان این خبر گفت: طی برنامه‌های معاونت قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و همزمان با مراسم سوگواری اباعبدالله حسین(ع)، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا در دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وجود احادیث و روایات و توصیه‌های فراوان در خصوص احیای شب عاشورا اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم در ماه‌های محرم و صفر برخلاف سیره آن حضرت فعالیت‌های قرآنی کمرنگ می‌شود، در حالی که شنیده شدن آیات الهی از سر بریده ابا عبدالله(ع) بیانگر اهتمام و عشق ایشان به قرآن کریم است. پیامبر(ص) در خصوص احیای این شب فرموده‌اند: «أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة؛ کسی ‌که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».

وی در خصوص برنامه‌های در نظرگرفته شده در این شب عنوان کرد: از برنامه‌های مورد نظر این شب، اجرای گروه تواشیح، تلاوت آیاتی از جمله (احزاب/ ۳۳- هود/ ۸۸ - قصص /۲۱ – نساء/78 -  آل عمران/ ۱۵۴ - قصص /۲۲ - توبه / ۵۴ و ...) که امام حسین(ع) در نهضت عاشورا به آن استناد و قرائت کرده است، سوگواری و مداحی و ... است.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح را گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه عنوان کرد و افزود: برگزاری چنین مراسمی نشان‌دهنده اهتمام ما شیعیان به قرآن کریم است و به‌نوعی رفع مهجوریت از ثقلین می‌کند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین اهداف امام حسین(ع) احیای قرآن کریم و احکام و معارفش در جامعه بود.
یادآور می‌شود، طرح احیای قرآنی شب عاشورا، از حدود هشت سال پیش در مساجدی چون مسجد حضرت خدیجه(س)، مسجد امام حسین(ع)، گلزار شهدا و همچنین در جوار مرقد مطهر امامزاده ابراهیم (ع) قم برگزار شد.

این طرح از سه سال پیش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز شد و در حال حاضر، در حرم مطهر امام رضا (ع)، کربلای معلی، برخی از مساجد و حسینیه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

captcha