رييس جمهور: هويت‌بخشی بايد مهم‌ترين محور تدوين منشور حقوق زنان مسلمان باشد
کد خبر: 1488795
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۵ - ۰۹:۲۹

رييس جمهور: هويت‌بخشی بايد مهم‌ترين محور تدوين منشور حقوق زنان مسلمان باشد

گروه اجتماعی: دكتر «محمود احمدی‌نژاد» رييس‌جمهور، در پيام خود به نخستين كنفرانس بين‌المللی « حقوق و مسؤوليت‌های زن در نظام اسلامی»، مهم‌ترين محور تدوين منشور حقوق زنان مسلمان را هويت‌بخشی به زنان اعلام كرد.

در بخشی از اين بيانيه آمده است: « بانوان محترم، مادران، همسران و زنان فرهيخته جهان اسلام؛ ميلاد با سعادت نقطه كمال بشری و نمونه انسان كامل، حضرت فاطمه‌زهرا (س) را به شما و همه زنان و مردان تبريك و تهنيت می‌گويم.
اين افتخار بزرگی برای جامعه بشری و به‌طور خاص زنان است كه روز ميلاد انسانی كه تمام ارزش‌های متعالی در او جلوه‌گر است، روز زن و اين شخصيت والا و ملكوتی نماد شخصيت و هويت زن باشد.
خداوند انسان را آزاد و مختار آفريد و برای او مقام خليفة‌الهی در زمين رقم زد و او را غايت كمال در صيرورت ابدی تا نقطه وصال به خودش قرار داد.
زن و مردم به‌عنوان دو جلوه، اسباب كمال و تعالی خلق شده‌اند و با هدايت عقل و فطرت از يك‌سو و پيامبران الهی از سوی ديگر، مشمول رحمت خداوند قرار گرفته‌اند.»
رييس جمهور در بخش ديگری از پيام خود به اين كنفرانس بين‌المللی تصريح كرد: « تربيت انسان‌ها و نسل‌ها با چنين هدف و رويكردی بر عهده زن به‌عنوان جلوه جمال الهی و كانون مهر و محبت و عاطفه و تجلی مهرورزی و صبوری گذاشته شد.
اين نقش بی‌بديل قوام و دوام جامعه را در صيرورت الهی‌الله رقم می‌زند.
مرد نيز به‌عنوان جلوه الهی و تجلی اقتدار و صيانت از حريم خانواده و جامعه نقش آفرينی می‌كند و اين هر دو جنس، مكمل يكديگر و يار و ياور هم در نيل به قله‌های كمال و تعالی قرار داده شده‌اند.
در طول تاريخ شياطين از هر نوع و جنس در كمين انصراف و انحراف مرد و زن از مسير حقيقی رشد و سعادت بوده‌اند، بی‌ترديد زن به‌عنوان مظهر زيبايی، گذشت و عاطفه بيشتر مورد ظلم قرار گرفته است.
اين ظلم در هر عصری به گونه‌ای جلوه كرده و در دوره جديد كه انديشه مادی و ماده‌گرايی مبنای تمدنی قرار گرفته نگاه به زن صرفاً ابزاری شده است.»
وی همچنين در اين پيام آمورده است: « ترويج رقابت و تضاد بين زن و مرد به‌جای مشاركت و تكميل، از مظاهر تفكر مادی حاكم بر عصر جديد است كه حاكميت اين نگاه، زمينه‌های سوء‌استفاده گسترده‌ای را فراهم كرده است و نه تنها به شخصيت زن آسيب فراوان وارد كرده و حريم پاكی، لطافت و روحانی او را مخدوش كرده، بلكه بنيان‌های خانواده را در كشورهای غربی و برخی ملت‌های ديگر به شدت تحت تأثير منفی خود قرار داده است.
اين وضعيت ريشه بسياری از نابسامانی‌ها و عدم تعادل‌، افسردگی‌، ضعف، تبعيض و خشونت‌ها و چه بسا جنگ‌هاست.
زمانی كه نقش مادی و محوری خانواده و تضمين مهرورزی و عطوفت به‌عنوان بستر قوام و تعالی انسان‌ها جای خود را به ابزار فروش كالا و يا كاميابی سيری‌ناپذيری انسان‌های تيره دل و بدكار می‌دهد، همه بنيان‌ها فرو می‌ريزد؛ حركت افراد و جامعه از مسير سعادت خارج می‌شود و چشم‌انداز تاريخ انحطاط در مقابل چشم انسان‌ها قرار می‌گيرد. نظام سرمايه داری ليبرال بزرگ‌ترين صدمات را از اين طريق بر حيثيت و روح انسانی زنان وارد كرده و با هزينه‌های سرسام آور در صدد تحميل اين منش شكست خورده به همه بشريت است.»
دكتر احمدی‌نژاد افزود: « متأسفانه بسياری از سازمان‌های بين‌المللی تحت تأثير و سلطه نظام استكباری بازيگر اين صحنه‌اند و مأموريت‌های محوله را تحت عناوين فريبنده برابری، آزادی و اسف بارتر آنكه با ترويج انديشه تعصب زنانه يا مردانه دنبال می‌كنند.
بدون شك تنها راه سعادت دنيا و آخرت تبعيت از مسيری است كه خداوند برای زنان و مردان قرار داده و در تعليمات انبياء الهی به‌ويژه پيامبر گرامی اسلام (ص) به‌عنوان ختم و نقطه كمال پيامبران به روشنی بيان شده است.
مكتب انبياء زنانی برجسته و مطهر به جامعه بشری معرفی می‌كند كه «آسيه»، «هاجر»، «مريم» و خديجه نمونه‌هايی از آن هستند.
از همه برتر و بالاتر وجود حضرت فاطمه اطهر (س) است كه به‌عنوان الگوی كامل معرفی شده است كه در همه عصرها و زمان‌ها تا به آخر راهنمای زنان و مردان عالم خواهد بود.
او كانون خانه‌ايست كه تمام قدرت حق تعالی را در عالم متجلی كرد.
او كانون نوری است كه با تابش انوار الهی وجود زن و مرد را نورانی می‌كند و از شرارت‌ها و شيطنت‌ها حفاظت می‌كند.
او كانون مهری است كه چون نقش مادر را بر قلوب می‌زند، مردانی آسمانی و ملكوتی همچون «حسن» و «حسين» (عليهم‌السلام) و زنانی تاريخ‌ساز مانند «زينب كبری (س)» به بشريت تقديم می‌كند و اين بستر تاريخی به عدالت موعود و جلوه تام حقيقت ختم خواهد شد.»
رييس جمهور همچنين در اين پيام باتأكيد بر اينكه جهان اسلام بلكه بشريت با وجود چنين نعمت الهی بايد قالب‌های تحميلی بر زنان را بشكند، گفت: « بايد در امواج تهاجم گسترده‌ای كه باعنوان جهانی سازی به انحلال فرهنگی و بلعيدن فرهنگ غنی ملت‌ها پرداخته است به احيای هويت انسانی به‌ويژه بازسازی هويت حقيقی زنان همت گمارد، امروز بايد زنان برای آزادی از بردگی نوين قيام كنند و بند حصارهای اسارت نظام ليبرال سرمايه‌داری و حاكم را بشكنند و راه رسيدن به كمال، زيبايی، مهر، صلح و عدالت را با اتخاذ چنين الگويی به روی بشريت بگشايند.»
در بخش پايانی اين پيام آمده است: « اين اجلاس مبارك كه با همت مجمع تقريب مذاهب اسلامی و مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوری در آستانه ولادت با سعادت اين بانوی بی‌همتا، تشكيل شده، فرصت مباركی برای پايه‌گذاری حركتی نوين در جهان است، چرا كه شخصيت ممتاز و عظمت وجودی زهرای اطهر(س)، نقطه وفاق همه مذاهب بلكه همه بشريت است.
اميدواريم تصويب منشور جامع حقوق زن و بازسازی هويت حقيقی زن بر مبنای آموزه‌های دينی و فرهنگ انبياء به‌ويژه نقطه كمال آن يعنی فرهنگ غنی اسلامی، دستاورد اين اجلاس باشد و نمونه ممتازی از جايگاه والا و معنوی، نقش آفرينی اجتماعی و سياسی زنان در جامعه را به جهانيان عرضه كند.
تلاش‌های ارزنده همه شركت كنندگان، عالمان و فرهيختگان به‌ويژه زنان و بانوان مكرم را ارج می‌نهم و توفيق آنان را از خداوند منان مسألت دارم.»
همچنين اولين كنفرانس بين‌المللی «حقوق و مسؤوليت زن در نظام اسلامی» با حضور جمع بسياری از انديشمندان داخلی و خارجی به مدت دو روز به همت مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، مركز امرو زنان و خانواده و شواری فرهنگی اجتماعی زنان در سالن همايش‌های بين‌المللی صداوسيما در حال برگزاری است.
captcha