گزارش اختصاصی ايكنا از رشد كمی و كيفی نرم‌افزارهای قرآنی در سال 87
کد خبر: 1756371
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳

گزارش اختصاصی ايكنا از رشد كمی و كيفی نرم‌افزارهای قرآنی در سال 87

گروه فضای مجازی: تبديل منابع سنتی دينی و قرآنی به ديجيتال و استفاده از نرم‌افزار به عنوان رسانه‌ ديجيتال می‌تواند در اشاعه دين اسلام و جهانی كردن آن موثر باشد. اين گزارش در تلاش است تا چشم‌اندازی از نشر الكترونيك قرآنی و دينی در سال 87 ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، ديجيتال كردن منابع دينی موجب شده تا آنها را برای جهانی شدن آماده كرد، چراكه با اين اقدام منابع امكان آپلود شدن در فضای مجازی را پيدا می‌كنند و در معرض يك ظرفيت مجازی و جهانی قرار می‌گيرند. بنابراين برای اينكه سرعت بيشتری در اشاعه مطالب دين اسلام در سطح جهانی داشته باشيم، بايد از فناوری كنونی در متن و در قالب‌های متعددی كه رسانه‌های ديجيتال در اختيار ما قرار داده، برای تبليغ دين كه يكی‌ از اهدافش رساندن «پيام قرآن» است، استفاده كرد.
دسترسی آسان به تكنولوژی‌های روز مانند نرم‌افزار، اينترنت، موبايل، قابليت‌های اين گونه رسانه‌ها را در ارتباط آسان و دوسويه با مخاطبان در مقايسه با رسانه‌های سنتی افزايش داده است. لذا دنيای امروز می‌طلبد تا در صورت دسترسی به اطلاعات و انتقال آن به مخاطب، از ابزارهايی مانند نرم‌افزار و اينترنت برای جهانی كردن اسلام استفاده كنيم.
سال 87 برای تعدادی از موسسات نرم‌افزاری دينی، سالی پر كار و برای برخی ديگر سالی كم كار بود كه می‌توان حضور كمرنگ يا پررنگ اين مراكز در نمايشگاه شانزدهم قرآن كريم دانست. درحاليكه در مقايسه با سال گذشته توليد محصولات جديد دينی كاهش يافته بود، ولی نرم‌افزارهای جديد نيز در مقايسه با نرم‌افزارهای سال گذشته دارای نقاط متمايزی بودند كه بعضا برای اولين بار در كشور ارائه می‌شدند، به عنوان مثال می‌توان به توليد نرم‌افزار قرآنی ويژه نابينايان و يا توليد نرم‌افزارهای بسيار ارزنده در حوزه موبايل اسلامی اشاره كرد.
در اين گزارش بر آنيم تا بر نشرالكترونيك دينی و قرآنی در سال 87 مروری اجمالی و آماری داشته باشيم.
موسسه نور‌الزهرا امسال 25 عنوان نرم‌افزار جديد از قبيل «صدای سخن عشق»، «نسيم هدايت» و «حزب ولايت» را در دسترس كاربران قرار داده است.
نرم‌افزارهای جامع الدروس(2)، تلاوت نور، ترنم، حضرت آيت الله بهجت، فرهمند آزاد، آموزش مداحی، ترتيل قرآن كريم، صدای سخن عشق، حزب ولايت، نسيم هدايت، جامع‌القصص، نجوای عشق، در خلوت خورشيد، يادگار خاكريز، سروش عشق و 10 شماره نور‌المنابر جديدترين توليدات مؤسسه «نور‌الزهرا» است.
از امكانات موجود در نرم‌افزار «تلاوت نور»، مجوعه كامل 55 تلاوت برتر از قاريان ايرانی، شهريار پرهيزكار، كريم منصوری، احمد ابوالقاسمی، خدام حسينی، عباس سليمی، غلامرضا شاه ميوه، مسعود گرجی، رحيم خاكی، سعيد طوسی، عباس امام جمعه، تسويه چی، قره شيخلو، منصور قصری زاده، پورزرگری، سبزعلی، جوادپناهی، حسن رضاييان، سادات فاطمی به همراه تلاوت كامل جزء 30 توسط استاد سعيديان است.
نرم‌افزار« ترتيل قرآن كريم» مجموعه نفيس و كامل ترتيل قرآن كريم توسط استاد شهريار پرهيزكار شامل تفكيك 30 جزء قرآن مجيد و تفكيك 114 سوره قرآن مجيد است.
نرم‌افزار «صدای سخن عشق»، مجموعه كامل ترجمه گويای قرآن كريم توسط استاد فولادوند، قابليت انتقال به تمام گوشی‌های تلفن همراه است و محتويات سی‌دی تصويری نرم‌افزار «حزب ولايت» شامل مجموعه كامل نماهنگ‌ها و كليپ‌های حزب الله لبنان با زيرنويس فارسی، كليپ كامل لبيك يا حسين سيد حسن نصرالله با ترجمه، منتخب زيباترين عمليات‌های حزب الله لبنان و محتويات سی‌دی صوتی شامل مجموعه كامل سرودها و نواهای حماسی و حزب الله لبنان در 41 قطعه زيباست.
نرم‌افزار«نسيم هدايت » شامل مجموعه كامل سخنرانی دكتر عماد حسام، وهابی كه شيعه شد و پيرامون فضائل حضرت زهرا (س) و غربت شيعه است.
نرم‌افزار «جمع القصص» دارای امكانات بيش از 4000 داستان در موضوعات تاريخی، اخلاقی علمی و تربيتی به صورت متن و صدا، نجوای عشق، مناجات با خدا، مناجات با امام زمان(عج)، مناجات با امام حسين(ع) و مناجات با اميرالمومنين(ع) است و نرم‌افزار «در خلوت خورشيد»، گرامی‌داشت ياد و خاطره خمينی كبير(ع) است.
نرم‌افزار «صراط» قابليت نمايش متن آداب قرآن، مستحبات، مكروهات و دعاهای ختم قرآن، نمايش داستان زندگی پيامبر(صدا و تصوير)، نمايش تصاوير و نسخه‌های خطی قرآنی و مصحف‌های نفيس و قديمی، پخش تواشيح، ابتهالات و سرودهای قرآنی، پخش اذان‌های مشهور جهان اسلام(54 قطعه)، زندگينامه قاريان، اوقات شرعی، قابليت ارتقاء برنامه از طريق اينترنت(بروز رسانی) و راهنمای جامع و كامل را دارد.
اين نرم‌افزار آموزشی قرآن همچنين از امكانات جستجو درمتن قرآن، تفاسير و ترجمه‌ها، امكان چاپ و ذخيره آيه تلاوت شده به همراه تفسير و ترجمه آيه، آموزش روخوانی به شيوه‌ای جذاب و جديد همراه با تمرين با همكاری اساتيد بين‌المللی حفظ و قرائت، آموزش تجويد به شيوه‌ای جذاب و جديد همراه‌ با تمرين با همكاری اساتيد بين‌المللی حفظ و قرائت، كتابخانه‌ای از مهم‌ترين كتاب‌های تاليف شده در زمينه قرآن و علوم قرآنی، پرسمان قرآنی(پرسش‌های قرآنی و جواب آنها)، نمايش آيات و روايات درباره فضائل قرآن و نمايش مسائل و احكام فقهی قرآن از 10 تن از مراجع بزرگ تقليد را داراست.
توضيح واژگانی قرآنی، فرهنگ موضوعات قرآن، همراه با نمايش آيه تفسير و ترجمه مورد نظر، دانشنامه موضوعی قرآن و ارتباط با مقالات قرآنی، فهرست الفاظ قرآن همراه با نمايش آيه، تفسير و ترجمه مورد نظر، تعيين دامنه تلاوت، شناسنامه سوره‌ها و شان نزول آيات از ديگر ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.
نرم‌افزار قرآنی «ترنم» يكی از نرم‌افزارهای توليد شده با محتوای قرآنی توسط مؤسسه نورالزهرا است. اين نرم‌افزار مجموعه كاملی از مناجات، مفاتيح‌الجنان، توضيح‌المسائل، بازی كودكان، نرم‌افزارهای اسلامی موبايل، قرآن‌كريم، نهج‌البلاغه و آموزش تجويد را در خود جای داده‌است.
اين مجموعه كه به چهار بخش اصلی متن كتب، صدا، موسيقی، فيلم، تصاوير مذهبی، نرم‌افزارهای ويژه تلفن همراه و كودكان تقسيم‌بندی شده تمامی قسمت‌های مذكور قرار دارد.
در بخش متن كتب، قرآن‌كريم به سه زبان عربی، فارسی و انگليسی، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه با ترجمه، كتب اهل‌بيت(چهارده اختر تابناك)، كتب داستانی؛ داستان‌های جالب و خواندنی از تاريخ ايران و جهان، جلوه‌هايی از نور قرآن در قصه‌ها و مناظره‌ها و نكته‌ها چهال مثل از قرآن موجود است.
موسسه «مهد قرآن» در اسفندماه امسال مجموعه 9 جلدی كتاب «آموزش مفاهيم قرآن» را با بهره‌گيری از دانش علمی برنامه‌نويسان نرم‌افزاری و تجارب عملی اساتيد و صاحب‌نظران علوم قرآنی، به نرم‌افزار چند رسانه‌ای تبديل كرده است.
اين نرم‌افزار قرآن كريم از حدود 77 هزار كلمه تشكيل و كلمات آن بدون تكرار حدود 11 هزار كلمه است و از اين تعداد حدود هزار كلمه در قرآن بسيار تكرار شده، به نحوی كه اين هزار كلمه بيش از 70 درصد كلمات قرآن را شامل می‌شود كه به آنها لغات اكثر می‌گويند.
نرم‌افزار آموزش مفاهيم قرآن يك نرم‌افزار چند رسانه‌ای است كه شامل ترجمه آيات و لغات قرآن به‌صورت جزء به جزء، تمرين‌های متنوع، قرائت عبارات قرآنی با صدای «محمدحسين سعيديان»، بيان كلمات با صدای «سيد مهدی سيف» است.
همچنين يادگيری نحواه صحيح قرائت كلمات و عبارات قرآنی علاوه بر آموزش ترجمه و آموزش روان‌خوانی و تلاوت قرآن از امكانات موجود در آن است.
از مهمترين اهداف تأسيس موسسه توسعه آموزش جامع قرآن در ابعاد تلاوت و فهم برای همه سنين است. تدوين برنامه‌های علمی، آموزشی، تربيتی قرآن كريم، ايجاد و گسترش كانون‌های حفظ، قرائت، تجويد، مفاهيم، تفسير و معارف اهل بيت(ع) و طراحی و برگزاری دوره‌های كوتاه مدت قرآنی و فرهنگی از حوزه‌های فعاليت اين موسسه است.
مؤسسه «عروج انديشه نوين» نيز 10 نرم‌افزار دينی و قرآنی جديد چون نرم‌افزارهای، كوثر، شكوفه‌های كوثر، المهدی، رحلت دوست، ياد استاد، پيامبر اعظم، راهيان نور(2)، سيره امام علی(ع) و مجموعه كتاب‌های اسلامی عرضه كرد.
مركز تحقيقات كوثر جامع‌ترين نرم‌افزار هوشمند مذهبی را با عنوان «مفتاح الهدی» امسال منتشر كرد. مفتاح الهدی در 4 لوح فشرده جامع‌ترين نرم افزار هوشمند مذهبی مجهز به سيستم پخش خودكار اذان و مناسبت‌های ويژه در طول سال است.
اين نرم‌افزار شامل كل قرآن با قابليت تنظيم تكرار آيات، تفاسير نور، نمونه، الميزان، قرائت قراء داخلی و خارجی، آموزش تجويد، صوت و لحن، كليات مفتاحی الجنان، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و پخش دعاهای مشهور از مفاتيح الجنان است.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار اعمال و ادعيه‌های ماه مبارك رمضان، رساله 10 تن از مجتهدان، زندگی‌نامه 20 تن از بزرگان و علماء، بيش از 550 كتاب مذهبی در موضوعات مختلف مذهبی، اعتقادی، اخلاقی، احاديث، خانوار، تاريخ و انقلاب اسلامی، اديان، ائمه معصومين، حوزه، پزشكی در اسلام، داستان‌های مذهبی و چهل داستان و چهل حديث از هر معصوم است.
همچنين اين نرم‌افزار شامل 28 كتاب از استاد مطهری، بيش از 150 جلسه سخنرانی از علماء در موضوعات مختلف، آموزش احكام و مناسك حج(فيلم)، آشنايی با مكان‌های زيارتی(فيلم و كتاب)، آموزش مداحی، گلچين مداحی از مداحان مشهور(بيش از 60 مداحی و مرثيه سرايی)، بازی نقاشی جدول و 20 حكايت قرآنی به صورت پويانمايی، مجموعه سخنرانی، كتاب و فيلم‌هايی از امام خمينی (ره)، رهبری، شهدا، و دفاع مقدس، تواشيح، سرود، فيلم و نماهنگ در موضوعات مختلف مذهبی و انقلاب اسلامی و نرم افزارهای اسلامی ويژه تلفن همراه است.
اولين نرم‌افزار آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن كريم از سوی موسسه بشارت با عنوان «قرآن بشارت» ارائه شد.
زبان‌آموزی قرآن شامل آموزش كامل معانی ومفاهيم قرآن كريم مطابق با روش طرح زبان آموزی قرآن بشارت، انواع آزمون‌ها و تمرين‌های زبان‌آموزی قرآن جهت تكميل آموزش به صورت خودكار وانتخابی، قرائت كامل قرآن كريم شامل ترتيل 30 جزء قرآن توسط استاد پرهيزكار به همراه ترجمه فارسی گويا، ترجمه انگليسی، تفسير و شان نزول آيات با قابليت تكرار صوت و به تعداد دلخواه از امكانات اين نرم‌افزار است.
ديگر امكانات اين نرم‌افزار فهرست موضوعی قرآن و چاپ آيات به همراه ترجمه فارسی و انگليسی، جستجوی پيشرفته در آيات قرآن، ترجمه فارسی، ترجمه انگليسی، تفسير و شأن نزول آيات، مجموعه كامل احاديث، دسته بندی موضوعی و معصومين، اسماء الحسنی شامل مجموعه اسماء الهی با نمايش اثرات و اعمال مربوط به هر يك از آن‌ها، و اعمال هفته شامل مجموعه ذكر، دعا و زيارت روزهای هفته با قابليت پخش صوت است.
همچنين اين نرم‌افزار شامل آشنايی با سوره‌ها؛ توضيحات تكميلی برای آشنايی با سوره‌های قرآن، ادعيه و زيارت؛ مجموعه كامل دعاها و زيارات با قابليت نمايش متن و پخش صوت آنها، نغمه‌ها و قرائت مجلسی؛ مجموعه مداحی و چندين قرائت زيبا با صوت قاريان مشهور جهان، ابزار موبايل؛ مجموعه موزيك، صوت اسلامی، تصاوير مذهبی و نرم‌افزارهای اسلامی موبايل است
مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان نرم‌افزار «سفينه‌النجاة» را همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن به بازار ارائه داد.
كتابخانه امام حسين(ع)؛ شامل متن 300 جلد كتاب و 450 مقاله پيرامون امام حسين(ع) با موضوعات سخنان، سيره، فضائل، تاريخ، مقاتل، شعر، عاشورا است.
در اين نرم‌افزار امكان مشاهده تمامی فهرست‌های كتاب‌ها به صورت يكجا(فهرستگان)، جستجوی پشرفته در متن، پاورقی، عناوين و فهرست كتاب‌ها، امكان جستجوی ريشه‌ای و با پسوند تعيين دامنه، جستجو به صورت گروهی و كتابی، صوت و متن زيارت‌نامه‌ها، دعاها و مناجات‌های پيرامون امام حسين(ع) وجود دارد.
همچنين در نرم‌افزار «سفينه‌النجاة» امكان انتقال متن به دفتر يادداشت، امكانات متنوع چاپ نغمه‌های دلنشين، نماهنگ‌های زيبا و جذاب، مدحيات وهمخوانی پيرامون حضرت، قابل اجرا در دستگاه‌های ام‌پی‌تری، تصاوير زيبا و پس زمينه‌های ويندوز و محيط‌های متنوع برای سليقه‌های مختلف برای علاقه‌مندان ايجاد شده است.
مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان همچنين امسال نرم‌افزار «فيض تمام» راعرضه كرد. اين نرم‌افزار شامل سه گنجينه معنوی قرآن كريم، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه است.
همچنين اين نرم‌افزار كه برای اولين‌ بار در نمايشگاه قرآن عرضه شد، شامل ترتيل كامل قرآن كريم، ترجمه آيت الله مكارم شيرازی به صورت گويا، گويش كامل نهج‌البلاغه و نيايش‌های صحيفه سجاديه و همچنين متن كامل قرآن كريم با ترجمه و تفسير فارسی و عربی است.
پيش از اين نرم‌افزارهای «كريمانه»؛ كتابخانه امام حسن(ع) كه شامل متن ‪۷۵‬جلد كتاب و ‪ ۷۵‬مقاله درباره امام حسن (ع) است و نرم‌افزار «سفينه النجاه» كه شامل متن ‪ ۳۰۰‬جلد كتاب و ‪۴۵۰‬مقاله درباره امام حسين(ع) و از ديگر محصولات مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان است، معرفی شده اند.
نرم‌افزار مرجع قابليت پخش فايل‌های صوتی و تصويری، ضبط صدا، اتصال به رايانه، افزايش حافظه و صفحه نمايش رنگی را دارد. اين نرم‌افزار شامل قرآن، مفاتيح، كتاب، اذان و تواشيح است. بخش قرآن شامل تلاوت‌های استاد منشاوی، استاد عبدالباسط و استاد العفاسی است. در قسمت ترجمه نيز ترجمه آيت‌الله مكارم شيرازی و استاد الهی قمشه‌ای از قران آورده شده ‌است. در قسمت تفسير قرآن نيز، تفسير آيت‌الله مكارم شيرازی از قرآن در دسترس كاربران قرار گرفته‌است. بخش مفاتيح شامل مجموعه‌ای از ادعيه، زيارات، صلوات، مناجات است.
اين نرم‌افزار دارای باطری قابل شارژ، صفحه نمايش با ابعاد و وضوح بالا، بلندگو، خروجی صدا جهت اتصال به هدفون و استفاده در مراسم، تنظيم سرعت پخش و تكرار آيات جهت حفظ قرآن، دارای نور صفحه نمايش جهت استفاده در شب و قبله‌نما است.
اين نرم‌افزارها شامل نرم‌افزار جنايات اسرائيل، نماهنگ درباره شهيد شيخ احمد ياسين رهبر معنوی حماس، نرم‌افزار غروب خورشيد كه شامل نمايه‌ای از روزهای پايانی عمر امام در بيمارستان و نمايه‌ای از سيل خروشان مردم پس از رحلت است.
همچنين نرم‌افزار اسوه مقاومت شامل فيلم مستند درباره شهدای حزب الله لبنان قابل دسترسی است. همچنين نرم‌افزار كلام امام كه شامل مجموعه كامل سخنرانی‌های امام بوده در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
طوفان مقاومت عنوان مجموعه مستندی از عمليات‌های مقاومت اسلامی است. نرم‌افزار حديث خوبان از ديگر محصولات اين مركز درباره شهدای جنگ تحميلی است.
همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان اولين نسخه نرم‌افزار قرآنی ويژه نابينايان به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی توليد شد. متن قرآن كريم و انواع جستجو‌های كلمه، ريشه و عبارت، قسمت‌های مختلف اين نرم‌افزار را تشكيل می‌دهد. هدف از توليد اين نرم‌افزار كمك به جامعه نابينايان ايران اسلامی جهت بهره گيری معنوی بيشتر از قرآن كريم در ماه فضليت و رحمت اعلام شده‌است. اين نرم‌افزار با متن كاملاً گويا و فقط به زبان فارسی تنظيم شده‌است. ارائه تمام منوها و موقعيت‌های برنامه و اصطلاحات آن به صورت گويا اين امكان را به فرد نابينا داده‌است كه از لحظه به لحظه موقعيت خود در نرم‌افزار بااطلاع باشد.
در اين نرم‌افزار علاوه بر اينكه تمامی دستورات فرمانی با استفاده از كليد‌های ميانبر امكان پذير است، كاربر می‌تواند در سه وضعيت قرائت، قرائت و ترجمه و ترجمه تنها، نوع استفاده خود را از نرم‌افزار مشخص كند.
قابليت ديگری كه در اين نرم‌افزار برای استفاده بهتر نابينايان بكار برده شده اين است كه كاربر می‌تواند به پنج شيوه متن قرآن را مورد مطالعه قرار دهد. كاربر با وارد كردن شماره سوره، نام سوره، جزء،حزب يا صفحه قرآن كه بر اساس رسم الخط عثمان طه است به موقعيت دلخواه خود برای قرائت قرآن مجيد دست پيدا می‌كند.
«نور صافات» نرم‌افزار ترجمه قرآن كريم به هفت زبان زنده دنيا پانزدهم رمضان امسال از سوی شركت نور طيف امين در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
تمرين آيات به زبان عربی و انگليسی، متن كامل قرآن كريم با امكان تغيير نوع خط به 14 قلم، ترجمه فارسی منظوم اميد امجد، ترجمه فارسی طاهره صفار زاده،ترجمه فارسی آيتی، ترجمه فارسی آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی، ترجمه فارسی خرم‌شاهی و ترجمه فارسی فولادوند از امكانات اين نرم‌افزار است.
همچنين اين نرم‌افزار شامل ترجمه انگليسی طاهره صفارزاده، ترجمه انگليسی شاكر، ترجمه فرانسوی، ترجمه آلمانی، ترجمه روسی، ترجمه تركی، ترجمه اسپانيايی، تفسير نمونه، تفسير مجمع البيان، تفسير الميزان، ترجمه تفسير غريب القرآن(شرح لغات مشكله قرآن منسوب به شهيد زيد بن علی الحسين(ع))، لغتنامه عربی به فارسی و فارسی به عربی، لغت نامه انگليسی به عربی و عربی به انگلسيی و لغت نامه فارسی به انگليسی و انگليسی به فارسی است.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار ريشه‌يابی لغات قرآنی، ترتيل كامل قرآن با صدای اساتيد دنيای اسلام(شاطری، پرهيزكار، منشاوی و عبدالباسط)، ترجمه گويای فارسی و انگليسی استاد صفارزاده و انگليسی شاكر، متن كتاب گل‌واژه 121 سخن از اميرالمومنين(ع) به سه زبان عربی، فارسی و انگليسی، معماهای قرآنی به سه زبان عربی، فارسی و انگليسی، تمرين آيات به زبان عربی و انگليسی و چندين بازی آموزشی قرآن به زبان عربی، فارسی و انگليسی است.
اين نرم‌افزار دارای امكان نمايش متون در قالب‌های مختلف با امكان چيدمان از سوی كاربر، قابليت چاپ و جستجوی پيشرفته در تمامی متون، رابط كاربری سه زبانه(عربی، فارسی، انگليسی) و امكان تغيير قلم نيز است.
بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی ـ مذهبی دانشجويان و طلاب مدارس علميه در قالب نرم‌افزاری تهيه و در اختيار تمامی مراكز علمی و دانشگاهی و همچنين علاقه‌مندان قرار گرفت.
نرم‌افزار بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی - مذهبی كه حاوی اطلاعات بيش از 10 هزار عنوان پايان‌نامه دانشجويی است را می‌توان به عنوان جامع‌ترين بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دانشجويی كه تاكنون تدوين شده، دانست.
مركز تحقيقات كامپيوتری دايره‌المعارف چند رسانه‌ای قرآن كريم امسال «جامع تفاسير نور2» ارائه كرد. قابليت‌های متنی اين نرم‌افزار شامل متن كامل 302 عنوان كتاب در 1419 جلد در زمينه تفسير، ترجمه آوانگاری، لغت و فرهنگ‌نامه قرآنی، 184 تفسير فارسی و عربی در 1225 جلد، 54 ترجمه فارسی شامل 21 ترجمه برگرفته از تفاسير و 33 ترجمه مستقل، 47 ترجمه و 25 زبان خارجی، مانند انگليسی، فرانسوی، آلمانی، ايتاليايی، اسپانيولی، پرتغالی، لهستانی، روسی، بلغاری، آلبانيايی، بوسنيايی، تركی استانبولی، اردو، ژاپنی، چينی، مالايی، بنگالی، هندی و سواحلی است.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار متن كامل 4 عنوان تفسير انگلسيی در30 جلد با مكان جستجو، 5 فرهنگ‌نامه معتبر قرانی در 32 جلد،3 لغت‌نامه عربی به فارسی در 1 جلد،1 لغت‌نامه عربی به فارسی در 1 جلد، 3 آوانگاری انگليسی قران كريم، امكان جستجوی پيشرفته در ترجمه قران به 13 زبان، تجزيه و تركيب تمامی آيات قران و نمايش بيش از 1000 تصوير و افزون بر 60 قطعه فيلم مرتب با آيات به تفكيك زبان است.
قابليت‌های صوتی اين نرم‌افزار شامل 159 قرائت مجلسی در بيش از 70 ساعت از اساتيد مشهور، مانند مصطفی اسماعيل، عبدالباسط، منشاوی، غلوش، نعينع، بسيويی، سعيد مسلم، طبلاوی و شحات انور به همراه نمايش ويژه آيات برخی از سوره‌ها به هنگام تلاوت بعضی از قاريان است.
اين مركز همچنين بزرگ‌ترين كتابخانه احاديث اهل‌بيت(ع) با عنوان «جامع الاحاديث»(نسخه 5/2 ) را عرضه كرد. محتوای برنامه‌های نرم‌افزار «جامع الاحاديث» شامل 187 عنوان كتاب در 442 جلد از 90 مؤلف، ارائه 177 جلد كتاب با اعراب كامل، ارتباط آيات قرآن با احاديث، پژوهش در احاديث، ارتباط متن با لغت‌نامه، امكانات جانبی متنوع و محيط‌های كاربری متفاوت است.
بخش«187 عنوان كتاب در 442 جلد از 90 مؤلف» شامل قرآن كريم، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، التهذيب، الاستبصار فی من لا يحضره الفقيه، وسائل‌الشيعه، مستدرك‌الوسائل، بحارالانوار، مصادر بحار‌الانوار، كتب هشت‌گانه رجالی و غيره است.
بخش «ارائه 177 جلد كتاب با اعراب كامل» نيز شامل قرآن كريم، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، كتب اربعه، بحارالانوار، وسائل‌الشيعه و مستدرك‌الوسائل است و بخش «ارتباط آيات قرآن با احاديث» شامل جست‌وجوی روايات مرتبط با آيه انتخابی و امكان تفسير آيات به وسيله احاديث است.
امكانات جانبی متنوع اين نرم‌افزار تطبيق متن نمايشی با فهرست كتاب، تفكيك آيات، اسناد، متن احاديث و بيان مؤلف‌ با رنگ‌های متفاوت، امكان مقابله متن‌ها با يكديگر، قابليت‌های پژوهشی مانند علامت‌گذاری در متن، حاشيه‌نويسی، رنگی‌كردن متن، نمايه‌گذاری بر متن و يادداشت‌برداری را شامل می‌شود.
همچنين در بخش «محيط‌های كاربری متفاوت» اين نرم‌افزار، امكان استفاده از چهار محيط كاربری مستقل در بخش جست‌وجو و ثبت پژوهش‌های انجام شده موجود است.
يكی از محصولات اين مركز در نرم‌افزار رضوان 2 مجموعه‌ای در زمينه معارف اسلامی و علوم قرآنی است و برای اولين بار صوت مجلسی كل قرآن توسط استاد منشاوی و ترتيل كل قرآن توسط استاد پرهيزگار را ارائه كرده است.
امكانات اين نرم‌افزار شامل تفاسير الميزان(عربی و فارسی)، نمونه، مجمع البيان، راهنما، نور، تسنيم، كوثر، الطيب البيان، ترجمه به هشت زبان زنده دنيا، ترجمه گويای قرآن مجيد با صدای سماواتی، آموزش مخارج حروف، نغمات، روان‌خوانی و تجويد قرآن، فرهنگ موضوعات، فرهنگ واژگان و فهرست الفاظ است.
آموزش حفظ قرآن مجيد در 5 مرحله، گلچين بهترين قرائت‌های مجلسی قاريان بين‌المللی، متن كامل نهج‌البلاغه با صوت و ترجمه‌های فارسی و انگليسی، متن كامل صحيفه سجاديه با صوت و ترجمه‌ای فارسی و انگليسی، متن كامل مفاتيح‌الجنان با ترجمه و صوت دعاهای اصلی و مجموعه احاديث چهارده معصوم(ع) با امكان جتسجوی موضوعی از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است.
نرم افزار ديگری كه اين شركت ارائه كرده نرم‌افزار قصص قرآن است كه مجموعه‌ای بی‌نظير در علوم قرآنی ويژه جوانان و نوجوانان است و امكانات آن عبارتند از كل قرآن با صدای استاد منشاوی و پرهيزگار، ترجمه گويای قرآن با صدای استاد سماواتی(ترجمه الهی قمشه‌ای)، شان نزول آيات و امكان تكرار تا 5 مرتبه جهت حفظ است.
نرم‌افزار «عرفان» مجموعه‌ای بی‌نظير از فيلم و تصوير و موسيقی است كه دارای امكانات زير است: مجموعه‌ای بی‌نظير شامل زندگی‌نامه و سرگذشت جلال الدين مولانا، تصاويری زيبا و جذاب از مقبره مولانا در قونيه، سرگذشت فرزندان و اصحاب مولانا، نگرشی بر زندگی و حالات پدر مولانا، تعليم و تربيت مولانا از كودكی تا جوانی و داستان زندگی شمس تبريزی.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار متحول شدن مولانا و ملاقات وی با شمس تبريزی، حالات مولانا در فراق شمس، مستندی از رقص سما و قونيه، تصاويری از اشياء تاريخی مولانا در موزه، واقعه ارتحال مولانا و اندوه مريدان، همراهی موسيقی و گفتار روی تصاوير، منوی كاملا فارسی و كاربری آسان است و نيز قابل استفاده در وی‌سی‌دی با كيفيت دی‌وی‌دی است.
بعد از بلوتوث 1، لوح فشرده‌ بلوتوث 2 ويژه‌ی ماه مبارك رمضان با محوريت قرآن كريم، توسط اداره‌ نغمات آيينی و شبكه‌ی نوا در سطح كشور منتشر شد.
اين لوح‌ فشرده با محوريت خاص قرآن و مفاهيم قرآنی با ويژگی مهم استفاده از فرازهای تلاوت، به‌شكل حرفه‌يی تدوين و به مخاطبان عرضه شده است.
بلوتوث 2 ويژه‌ی ماه مبارك رمضان با محوريت قرآن و در راستای حفظ و ترويج فرهنگ ناب قرآنی در جامعه توليد شده است و از اين جهت با بلوتوث 1 تفاوت دارد چرا كه بلوتوث 1 از موضوعاتی چون انتظار، نيايش، آواهای مذهبی و نقد يك‌سری رفتارهای اجتماعی تشكيل شده بود.
بلوتوث 2 ويژه‌ی ماه مبارك رمضان با محوريت قرآن و در راستای حفظ و ترويج فرهنگ ناب قرآنی در جامعه توليد شده است و از اين جهت با بلوتوث 1 تفاوت دارد چرا كه بلوتوث 1 از موضوعاتی چون انتظار، نيايش، آواهای مذهبی و نقد يك‌سری رفتارهای اجتماعی تشكيل شده بود.
شركت آويژه سيستم پارس امسال نرم‌افزارهای مذهبی جديد خود از جمله «نهج‌البلاغه»، «آهنگ خورشيد 7» «داستان راستان» و «بيكران وحدت» را عرضه كرد.
نرم‌افزار «داستان راستان» از 75 داستان مصور جلد اول كتاب داستان راستان، 75 راستان مصور جلد اول كتاب داستان راستان با صدای سيد جواد هاشمی و امكان دسترسی براساس فهرست الفبايی و فهرست موضوعی نمايش داستان‌ها به‌صورت كتاب الكترونيك است.
نرم‌افزار «نهج‌البلاغه» شامل متن كامل نهج‌البلاغه به‌صورت گويا (عربی و فارسی)، متن كامل كتاب نهج‌البلاغه، ترجمه كامل محمدتقی جعفری همراه با گويش، فهرست مطالب، آيات، روايات و اعلام نهج‌البلاغه است.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار زندگی‌نامه امام علی(ع) و زندگی‌نامه علامه جعفری، جست‌وجوی پيشرفته، حاشيه‌نويسی، ايجاد فهرست مطلوب و فيش‌برداری هشت قطعه فيلم و پنج جلسه سخنرانی درباره نهج‌البلاغه از علامه جعفری است.
شركت «رايان شرق پارسيان» نيز در سال 87، نرم‌افزار «ماه آسمانی3» را برای كودكان ارائه كرد. اين نرم‌افزار شامل آموزش روخوانی قرآن، آموزش زبان انگليسی، آشنايی با شهرهای ايران، داستان‌های پيامبران، سرود، تواشيح، فيلم كارتونی و قابليت اتصال به سايت شركت رايان شرق با امكان استفاده از خدمات اين شركت است.
در بخش «آموزش روخوانی قرآن» روخوانی و روان‌خوانی با قرائت جز 30 آموزش داده می‌شود در بخش «سرود» و «تواشيح» اين نرم‌افزار نيز سرودهای زيبای كودكانه و تواشيح‌های مناسب با گروه سنی كودكان در اختيار كاربران قرار می‌گيرد.
نرم‌افزار «كودكانه‌های حمد» عنولن نرم‌افزاری است كه برای گروه سنی كودك طراحی شده، توسط مؤسسه ميعاد طلوع نور توليد و عرضه شده ‌است. اين نرم‌افزار با بخش‌های قرآن‌ بخوانيم، ياد بگيريم، حيوانات در قرآن و بازی و سرگرمی منتشر شده و در بخش قرآن بخوانيم؛ جزء سی‌ام قرآن‌كريم با امكان انتخاب سوره، انتخاب آيه، تغيير رنگ زمينه، با ترجمه فارسی و انگليسی و با ترتيل استاد سعد الغامدی و امكان تكرار نامحدود آيات جهت حفظ موجود است.
اين نرم‌افزار دايره‌المعارف چهارده معصوم عليه‌السلام را با عنوان «عترت» ارائه می‌دهد كه نگارش دوم آن همانند نسخه اول توسط موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبيان عرضه شده ‌است.
تاريخ و سيره معصومين عليهم‌السلام همراه با ارتباط‌های داخلی، فرهنگ‌نامه موضوعی و الفاظ از سخنان معصومين عليهم‌السلام و دايره‌المعارف سخنان معصومين عليهم‌السلام بالغ بر پانزده هزار حديث با قابليت دسترسی از طريق فهرست و موضوعات را ارائه كرده‌است.
از ديگر امكانات اين نرم‌افزار مباحث تخصصی مرتبط با امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشريف، موضوعات، فرهنگ‌نامه مهدويت، مرجع مهدويت و ... بوده‌است.
پرسش‌ و پاسخ‌های تشريحی و چندگزينه‌ای در مباحث مهدويت، امامت و معصومی عليهم‌السلام، به همراه به‌روزرسانی و افزايش اطلاعات از طريق سايت تبيان از ديگر اين موارد هستند. بازی‌های رايانه‌ای بازی سرزمين من، بازی مامور ويژه 2، بازی افسانه نوروز، بازی راه افتخار نيز از مجموعه تبيان منتشر شد.
يكی ديگر از نرم‌افزارهای عرضه شده توسط نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نرم‌افزار «معراج» است كه شامل آموزش اعمال وضو به‌صورت جامع است.
اين نرم‌افزار آموزش تصويری وضو شامل، نحوه صحيح وضو گرفتن، مبطلات وضو، شرايط وضو، اقسام وضو، موارد وضو گرفتن همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهيان را منتشر كرده‌است.
بيست‌و‌نه قطعه سخنرانی از آيات عظام: جوادی آملی و مصباح يزدی و حجج‌ اسلام انصاريان، قرائتی و هاشمی‌نژاد در مورد نماز نيز از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است.
نرم‌افزار «ندای توحيد» شركت ايده پرداز ژوبين برای استفاده در موبايل های با قابليت جاوا پياده سازی شده است.
متن كامل قرآن كريم، دو ترجمه فارسی قرآن، ترجمه كامل قرآن به زبان‌های انگليسی، آلمانی، فرانسوی، ايتاليايی، اسپانيايی و تركی استانبولی، ترتيل كامل قرآن با صدای 5 قاری برجسته بين المللی (منشاوی، العفاسی، الحصری، سعد الغامدی، عبدالباسط) از ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.
متن كامل مفاتيح الجنان به همراه ترجمه فارسی، متن كامل نهج البلاغه، متن كامل مناسك جامع حج تاليف آيت‌الله العظمی مكارم شيرازی، امكان جستجوی كليد واژه در هر يك از منابع قرآن مجيد، مفاتيح الجناح، مناسك حج و نهج البلاغه و امكان نصب جداگانه و انتخابی هر يك از 5 قرائت ارائه شده از ديگر امكانات تين نرم‌افزار است.
امكان تكرار قرائت برای حفظ آيات، امكان همزمانی قرائت با متن قرآن، امكان نصب يك يا چند قرائت به صورت همزمان، قابليت اجرا بر روی گوشی‌های فاقد امكانات فارسی، نمايش تمام صفحه در گوشی‌های مختلف، امكان تغيير نوع، اندازه و رنگ قلم‌ها، نمايش اعراب با رنگ متمايز از حروف و امكان نصب نرم‌افزار روی دو گوشی و به دفعات نامحدود از ويژگی‌های نرم‌افزار ندای توحيد است.
مؤسسه توليد نرم افزار اسلامی(متنا) در سال 87 نسخه سوم نرم‌افزار المنجد را عرضه كرد. اين نرم‌افزار علاوه بر تمامی امكانات المنجد2 شامل فرهنگ عربی به عربی «كتاب المنجد نوشته لويس معلوف" و لغات قرآنی» كتاب قاموس قرآن نوشته آيت‌الله قرشی است.
فرهنگ لغت عربی، مسافر كوچولو، نيايش، گناهان كبيره، قرآن و عرفان، منتخب مفاتيح، ارمغان عناوين نرم‌افزارهای ديگری است كه توسط اين شركت ارائه شد.
در پايان اين گزارش بايد افزود اگرچه نشر الكترونيك قرآنی به لحاظ كيفی در سال 87 فرايند خوبی داشته، با اين وجود توجه بيشتر توليد‌كنندگان به مخاطب سنجی در نرم‌افزارها و توجه به تطابق نيازهای انها و محتوای ارائه شده در نرم‌افزارها بيش از پيش ضروری به نظر می‌رسد، چراكه با استفاده موثر از اين اصول می‌توان بر مخاطبان هدف تاثير گذاشت و پيام قرآنی را به درستی منتقل كرد.
نرم‌افزارهای قرآنی در قالب رسانه‌ای ديجيتال برتری‌های فراوانی را به لحاظ زمانی و مالی بر ساير رسان‌های سنتی دارد، بنابراين بايد برای به‌كارگيری اين ابزار در مسير درست خود اهتمام بيشتری ورزيد.
حمايت دولتی از توليدكنندگان خصوصی اين عرصه می‌تواند گام بزرگی در حمايت از توليد نرم‌افزارهای قرآنی استاندارد در سطح جهان به‌شمار آيد.
captcha