هويت‌بخشی به زنان بزرگ‌ترين نوآوری امام خمينی(ره) بود
کد خبر: 1786994
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۴

هويت‌بخشی به زنان بزرگ‌ترين نوآوری امام خمينی(ره) بود

عضو هيئت علمی جامعة‌الزهرا(س) گفت: هويت‌بخشی به زنان بزرگ‌ترين نوآوری و خدمت اجتماعی امام خمينی(ره) بود.

«معصومه ظهيری» عضو هيئت علمی جامعة‌الزهرا(س) امروز 13 خرداد‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در قم با اشاره به وجود دو ديدگاه مختلف درباره زنان اظهاركرد: تغيير در اين دو ديدگاه، بزر‌گ‌ترين خدمت امام خمينی(ره) به جامعه بانوان بود و زنان توانستند با بازيابی هويت و شخصيت انسانی خود در جامعه حضور يابند.
وی گفت: در طول تاريخ و قبل از انقلاب و دوران هويت‌بخشی امام خمينی(ره) به جامعه بانوان، حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی به معنای از دست دادن برخی ارزش‌ها و نقش‌های مادری و همسری بود كه امام خمينی(ره) اين معادله را بر هم زد.
ظهيری، با اشاره به اعتقاد امام خمينی(ره) مبنی بر حضور مؤثر و كارآمد زنان در عرصه‌های اجتماعی افزود: امام خمينی(ره) توانست بر اساس آموزه‌های اسلامی، جايگاه زنان در جامعه را از ديدگاه دينی بيان و اجرا كند.
ظهيری با بيان اينكه امام خمينی(ره) نقش زنان را در جريان انقلاب اسلامی هميشه پيشتاز و پيشرو می‌دانستند، تصريح كرد: زنان بايد علاوه بر نقش‌آفرينی در عرصه‌های مختلف بر جنس مخالف خود نيز موثر باشند.
وی خاطرنشان كرد: امام خمينی(ره) در برابر دو نگاه تحجرگرايانه و متعصبانه و روشنفكرانه افراطی ايستاد و به زن در عرصه‌های مختلف به عنوان يك همسر و مادر و كارآمد در عرصه‌های اجتماعی هويت بخشيد.
وی ادامه داد: در ديدگاه متعصبانه، زنان مجبورند در گوشه عزلت مانده و از حضورهای موثر در عرصه‌های اجتماعی برای حفظ شأنيت مادری و همسری خود به دور باشند كه در صورت عدم پذيرش چنين ديدگاهی، ارزش‌های وجودی و فطری مادری و همسری خود را از دست می‌دادند.
ظهيری بيان كرد: متأسفانه پس از رحلت امام خمينی(ره) دوباره آن رسوبات فكری ظاهر شد و زن دوباره به كنار گذاشته و به برخی از مطالبات حقوقی آنان ناديده گرفته شد و اين موارد بر خلاف آرمان‌ها و انديشه‌های امام خمينی(ره) درباره زنان است.
مدير دفتر مطالعات زنان مدرسه شهيد بنت‌الهدی با تأكيد بر نظريات بنيانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر نقش و جايگاه زنان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در پايان گفت: اين انقلاب فكری محدود به مرزهای جغرافيايی ايران و زنان ايرانی نمی‌شود و ديدگاه امام خمينی(ره) می‌تواند به عنوان الگوی عملی در سراسر جهان و بانوان مسلمان ارائه و تبيين شود.
captcha